ДАС КВАЙТӦД ТЕМА
МӦДПӦВЪЁВТӦМ. УДЖ ЧУКӦР / ПОВТОРЕНИЕ. УПРАЖНЕНИЯ
1 вариант
1. Эмакывъяссӧ сувтӧдӧй уна лыдӧ / Поставьте в форму множественного числа существительные:
Улӧс, борд, каньпи, кыдз, тшак, керка, коз, моль, чой, пызан, ручпи, мам-бать, небӧг, лавка, челядь, зонпосни, газет, дзоридз.
2. Гижӧй лыдакывъяс да артмӧдӧй арт индан лыдакывъяс / Напишите числительные прописью, от количественных образуйте порядковые числительные:
496 – _________________________________________
450 009 – _________________________________________
2 – _________________________________________
543 – _________________________________________
2 671 – _________________________________________
10 302 – _________________________________________
1 998 – _________________________________________
37 – _________________________________________
3. Артмӧдӧй ӧткодялан да ыдждӧдан тшупӧда кывбердъяс / Образуйте сравнительную и превосходную степень данных прилагательных:
дона – _________________________________________
шань – _________________________________________
ыджыд – _________________________________________
сӧстӧм – _________________________________________
кыпыд – _________________________________________
кузь – _________________________________________
гажа – _________________________________________
4. Вежлалӧй кадакывъяс / Проспрягайте глаголы:
– в настоящем времени в утвердительном спряжении: серавны
ед. число | мн. число | ||
1 л. | __________ | 1 л. | __________ |
2 л. | __________ | 2 л. | __________ |
3 л. | __________ | 3 л. | __________ |
– в настоящем времени в отрицательном спряжении: петны
ед. число | мн. число | ||
1 л. | __________ | 1 л. | __________ |
2 л. | __________ | 2 л. | __________ |
3 л. | __________ | 3 л. | __________ |
– в первом прошедшем времени в положительном спряжении: пуктыны
ед. число | мн. число | ||
1 л. | __________ | 1 л. | __________ |
2 л. | __________ | 2 л. | __________ |
3 л. | __________ | 3 л. | __________ |
– в первом прошедшем времени в отрицательном спряжении: гижны
ед. число | мн. число | ||
1 л. | __________ | 1 л. | __________ |
2 л. | __________ | 2 л. | __________ |
3 л. | __________ | 3 л. | __________ |
5. Вуджӧдӧй коми вылӧ / Переведите на коми язык:
– Первая пара начинается в 8 час 15 мин.
– Поезд из Воркуты прибывает в 19 часов.
– Я встаю в 6 час 30 мин.
– Я прихожу домой в 18 час 50 мин.
6. Вочавидзӧй сетӧм юалӧмъяс вылӧ / Ответьте на следующие вопросы:
– Кыдзи тэнӧ шуӧны?
– Кӧні тэ олан? Кутшӧм тэнад оланінпасыд?
– Эм-ӧ тэнад чой, вок? Кыдзи найӧс шуӧны?
– Кутшӧм факультетын тэ велӧдчан?
– Кӧні тэ уджалан/велӧдчан?
– Эм-ӧ тэнад гортса пемӧсъяс? Кыдзи найӧс шуӧны?
– Ыджыд-ӧ тэнад семьяыд?
– Кӧні тэ шойччан гожӧмнас?
7. Вуджӧдӧй роч кыв вылӧ / Переведите на русский язык:
– Тӧвшӧр тӧлысьын комын ӧти лун.
– Сыктывкарса канму университет артмис сюрс ӧкмыссё сизимдас кыкӧд воын.
– Выль во пасйӧны медводдза тӧлысьын.
– Петырлӧн оланінпасыс: Ухта кар, Комаров нима улича, нелямын витӧд номера керка, сё ӧкмысӧд номера патера.
– Менам группаын велӧдчӧ кызь кык студент.
8. Артмӧдӧй кадакыв колана форма / Образуйте глагольную форму.
1) Ме ____________________ (тӧдмасьны — настоящее время, утвердит. спряжение) студентъяскӧд.
2) Сійӧ ___________________ (мунны — прошедшее время, отрицат. спряжение) театрӧ.
3) Ті ______________________ (велӧдчыны — настоящее время, утвердит. спряжение) госслужба академияын.
4) Найӧ __________________ (уджавны — настоящее время, утвердит. спряжение) вузасян министерствоын.
5) Ми ____________________ (тӧдны — настоящее время, отрицат. спряжение) бура коми кыв.
6) Тэ _____________________ (вӧвны — прошедшее время, утвердит. спряжение) администрацияса веськӧдлысьӧн кызь во.
9. Вайӧдӧй ӧнія када кадакыв колана форма, эмакывъяссӧ сувтӧдӧй колана вежлӧг суффиксӧ / Употребите глаголы в настоящем времени с необходимыми лично-числовыми суффиксами, а существительные в правильном падеже.
1) Менӧ (шуны) ____________ Николай Ивановичӧн.
2) Миян пиянным (мунны) ______________ (в Крым) ____________.
3) Тэ (уджавны) _________________ Ухтаса (в администрации) _________________.
4) Найӧ регыд бӧр (локтыны) ________________ (из Сочи) ____________________ (в Сыктывкар) ____________________.
5) Ті (чеччыны) _____________________ (в шесть часов) ______________ ______________.
6) Ме (овны) _____________ (в Воркуте) ________________________, а (велӧдчыны) ____________________ (в академии госслужбы) _________________ _________________ __________.
7) Ми (локны) ____________________ (из Сосногорска)_______________________ велӧдчыны (в Сыктывкар) _______________________.
2 вариант
1. Эмакывъяссӧ сувтӧдӧй уна лыда формаӧ / Поставьте в форму множественного числа существительные:
Вӧр, понпи, пӧч, акань, би, мой, пызан, платтьӧ, ручка, дӧра, чой-вок, ошпи, йӧра, шкап, ур, вузасянін, ю, вӧр-ва, тетрадь, из.
2. Гижӧй лыдакывъяс да артмӧдӧй арт индан лыдакывъяс / Напишите числительные прописью, от количественных образуйте порядковые числительные:
836 – _________________________________________
13 – _________________________________________
8 291 – _________________________________________
1 529 – _________________________________________
4 504 – _________________________________________
652 – _________________________________________
6 090 – _________________________________________
3 005 – _________________________________________
3. Вежлалӧй кадакывъяс / Проспрягайте глаголы:
– в настоящем времени в утвердительном спряжении: уджавны
ед. число | мн. число | ||
1 л. | __________ | 1 л. | __________ |
2 л. | __________ | 2 л. | __________ |
3 л. | __________ | 3 л. | __________ |
– в настоящем времени в отрицательном спряжении: донъявны
ед. число | мн. число | ||
1 л. | __________ | 1 л. | __________ |
2 л. | __________ | 2 л. | __________ |
3 л. | __________ | 3 л. | __________ |
– в первом прошедшем времени в положительном спряжении: ошкыны
ед. число | мн. число | ||
1 л. | __________ | 1 л. | __________ |
2 л. | __________ | 2 л. | __________ |
3 л. | __________ | 3 л. | __________ |
– в первом прошедшем времени в отрицательном спряжении: пасйыны
ед. число | мн. число | ||
1 л. | __________ | 1 л. | __________ |
2 л. | __________ | 2 л. | __________ |
3 л. | __________ | 3 л. | __________ |
4. Артмӧдӧй кадакыв колана формасӧ / Образуйте глагольную форму:
1) Найӧ____________ (уджавны) вузасян министерствоын.
2) Ми ______________ (тӧдны) бура коми кыв.
3) Тэ ________________ (садьмыны) сизим час асылын.
5. Вуджӧдӧй коми вылӧ / Переведите на коми язык:
– Вторая пара начинается в 9 час 40 мин.
– В Сыктывкар поезд из Усинска приходит в 6 часов.
– Я завтракаю в 7 час 20 мин.
– Ты заканчиваешь работу в 17 час 15 мин.
6. Вочавидзӧй сетӧм юалӧмъяс вылӧ / Ответьте на следующие вопросы:
– Кыдзи тэнӧ шуӧны?
– Кӧні тэ олан? Кутшӧм тэнад оланінпасыд?
– Эм-ӧ тэнад чой, вок? Кыдзи найӧс шуӧны?
– Кутшӧм факультетын тэ велӧдчан?
– Кӧні тэ уджалан / велӧдчан?
– Эм-ӧ тэнад гортса пемӧсъяс? Кыдзи найӧс шуӧны?
– Ыджыд-ӧ тэнад семьяыд?
– Кӧні тэ шойччан гожӧмнас?
7. Вуджӧдӧй роч кыв вылӧ / Переведите на русский язык:
– Кос му тӧлысьын комын лун.
– Иван Алексеевич Куратов — коми литературалы подув пуктысь — чужис сюрс кӧкъямыссё комын ӧкмысӧд воын.
– Аньяс лун пасйӧны рака тӧлысь кӧкъямысӧд лунӧ.
– Ольгалӧн оланінпасыс: Усинск кар, Печора шӧртуй, дас ӧтиӧд номера керка, дас нёльӧд номера патера.
– Ӧні кызь кык минуттӧм дас вит час.
8. Вуджӧдӧй коми вылӧ да сувтӧдӧй уна лыдӧ / Переведите на коми язык и поставьте в форму множественного числа:
книга – _________________________________________
город – _________________________________________
учитель – _________________________________________
карта – _________________________________________
стол – _________________________________________
9. Кывпод сувтӧдӧй кадакывлӧн лӧсялана формаӧ, ӧнія кадӧ эскӧдана спряжениеӧ / Образуйте глагольную форму в настоящем времени утвердительного спряжения:
1) Ывлаын _____________ (лымъявны).
2) Студентъяс _____________ (гижны) зачёт удж.
3) Тэ _______________ (радейтны) лыддьыны В. Тиминлысь кывбуръяс да гижӧдъяс.
4) Ми _____________ (сёрнитны) комиӧн.
5) Йӧзкостса ансамбль мылаа ________________ (сьывны) Культура керка сцена вылын.
6) Талун ме _______________ (вочавидзны) письмӧ вылӧ.
7) Ті ________________ (дасьтыны) гортса удж.
КОНТРОЛЬНӦЙ УДЖ
1 №-а вариант / вариант № 1
1 удж. Вуджӧдӧй коми вылӧ да сувтӧдӧй уна лыдӧ / Переведите на коми язык и поставьте в форму множественного числа:
Лес дремучий – ___________________________________.
Высокий дом – ___________________________________.
Ученик рисует – ___________________________________.
Тёплый вечер – ___________________________________.
2 удж. Вайӧдӧм торъякывъясысь лӧсьӧдӧй сёрникузяяс. Вуджӧдӧй / Из приведённых ниже слов составьте предложения. Переведите:
1) Керка, шӧрын, пызан, гӧгрӧс, ыджыд, пызан, сулалӧ.
2) Коз, гырысь, мича, кольяс, вылын, ӧшалӧны.
3) Ю, быдмӧны, сэтӧр, пӧлӧн, кустъяс.
3 удж. Вуджӧдӧй / Переведите:
Ме ола Сыктывкарын, стӧча кӧ, Эжваын, ӧти выль микрорайонын, ӧти вежӧса патераын. Менам бать-мамӧй олӧны Кулӧмдінын, ыджыд да кузь коми сиктын. Сэні кывтӧ паськыд Эжва ю, гӧгӧр быдмӧ сук сьӧд вӧр. Менам пӧчӧй олӧ орчча Помӧсдін сиктын. Гожӧмнас ме пыр локта каникул вылӧ чужан сиктӧ да радейтана пӧч дорӧ.
4 удж. Кывпод сувтӧдӧй кадакывлӧн лӧсялана формаӧ, вуджӧдӧй лыдакывъяса тэчасъяс / От инфинитива образуйте глагольную форму, переведите словосочетания с числительными:
1) Ті ______________ ( учиться — настоящее время, утвердит. спряжение) сӧмын ____________ (первый) во.
2) Тӧрыт ____________ ( быть — прошедшее время, отрицат. спряжение) кӧдзыд, вӧлі ___________ (20 градусов) шоныд.
3) Субӧтаӧ, _________ ( 12 июня) вӧлі Конституция лун да ми _________ (отдыхать — прошедшее время, утвердит. спряжение) гортын.
5 удж. Вочавидзӧй юалӧмъяс вылӧ / Ответьте на следующие вопросы:
1) Коді тэнад медся радейтана гижысь?
2) Кутшӧм номера керкаын тэ олан Сыктывкарын?
3) Уна-ӧ во Коми Республикаса госслужба академиялы?
4) Коми Республикаын кутшӧм карын олӧны да уджалӧны мусир перйысьяс?
6 удж. Вайӧдӧй кадакыв став формасӧ / Дайте полную парадигму глаголов (заполните таблицу):
утвердительное спряжение отрицательное спряжение
настоящего времени прошедшего времени
ед. число | мн. число | ед. число | мн. число | |
1 л. | котралам | |||
2 л. | ||||
3 л. |
Іnfіnіtіv варччыны
7 удж. Вуджӧдӧй коми кыв вылӧ / Переведите на коми язык:
1) Вчера было 5.05.2015. ____________________________ __________________________________________________.
2) Старый Новый год отмечают 14 января. ___________ ___ _____________________________________________________.
3) В моей семье 4 человека: отец, мать, брат Андрей и я. ___ _____________________________________________________.
КОНТРОЛЬНӦЙ УДЖ
2 №-а вариант / вариант № 2
1 удж. Вуджӧдӧй коми вылӧ да сувтӧдӧй уна лыдӧ / Переведите на коми язык и поставьте в форму множественного числа:
Большое и красивое село – __________________________.
Туча пришла – ___________________________________.
Комната уютная – __________________________________.
Тяжёлый рюкзак – _________________________________.
2 удж. Вайӧдӧм торъякывъясысь лӧсьӧдӧй сёрникузяяс. Вуджӧдӧй / Из приведённых ниже слов составьте предложения. Переведите:
1) Сыктывкар, кӧрт туй, да, костын, Выльгорт сикт, эм.
2) Туй, пон, кузя, котӧртӧ, ыджыд.
3) Сыктывкар, весьтын, югъялӧ, яръюгыд, шонді.
3 удж. Вуджӧдӧй / Переведите:
Со Петырлӧн вежӧсыс. Сэні сійӧ олӧ да узьӧ, юӧ да сёйӧ, уджалӧ да шойччӧ. Вежӧсын эм ӧти ыджыд пызан, паськыд ӧшинь, куим ичӧт джадж. Джаджъясын сулалӧны сылӧн велӧдчан да художествоа небӧгъясыс. Ӧти стенын радио, мӧд стенын важ часі да Коми республикаса мича мусерпас. Петыр кӧсйӧ лоны велӧдысьӧн, зільӧ бура велӧдчыны.
4 удж. Кывпод сувтӧдӧй кадакывлӧн лӧсялана формаӧ, вуджӧдӧй лыдакывъяса тэчасъяс / От инфинитивов образуйте глагольную форму, переведите словосочетания с числительными:
1) Ме ______ (овны — утвердит. спряжение, настоящее время) Ухтаын ___________ (двенадцатый) во, а войдӧр ми бать-мамкӧд ________ (овны — утвердит. спряжение, прошедшее время) Интаын.
2) Тӧрыт, ________________ (14 июня) менам ___________ (вӧвны — утвердит. спряжение, прошедшее время) чужан лун, меным тыри __________ (20) арӧс.
3) Войдӧрлун ми ёртъяскӧд _____________ (ветлыны — отрицательное спряжение, прошедшее время) походӧ, ывлаын зэрис.
5 удж. Вочавидзӧй юалӧмъяс вылӧ / Ответьте на следующие вопросы:
1) Коді тэнад медся радейтана сьылысь?
2) Кутшӧм уличын тэ олан Сыктывкарын?
3) Уна-ӧ кар Коми Республикаын?
4) Кутшӧм ю медся кузь да паськыд Комиын?
6 удж. Вайӧдӧй кадакыв став формасӧ / Дайте полную парадигму глаголов (заполните таблицу):
утвердительное спряжение отрицательное спряжение
настоящего времени прошедшего времени
ед. число | мн. число | ед. число | мн. число | |
1 л. | ||||
2 л. | радейтін | |||
3 л. | оз воны |
Іnfіnіtіv
7 удж. Вуджӧдӧй коми кыв вылӧ / Переведите на коми язык:
1) В Сыктывкаре много 9-ти этажных домов. ____________ _____________________________________________________.
2) В учебнике 287 страниц. _________________________ _ _____________________________________________________.
3) Подруга живёт в доме No 150. _______________________ _____________________________________________________.
КОНТРОЛЬНӦЙ УДЖ
3 №-а вариант / вариант № 3
1 удж. Вуджӧдӧй коми вылӧ да сувтӧдӧй уна лыдӧ / Переведите на коми язык и поставьте в форму множественного числа:
Чай сладкий – __________________________________.
Любимый сын – __________________________________.
Я пишу – __________________________________.
Умный ребёнок – __________________________________.
2 удж. Вайӧдӧм торъякывъясысь лӧсьӧдӧй сёрникузяяс. Вуджӧдӧй / Из приведённых ниже слов составьте предложения. Переведите:
1) Тӧвшӧр тӧлысь, костын, рака тӧлысь, да, урасьӧм тӧлысь.
2) Пызан, велӧдчан, куйлӧны, небӧгъяс, вылын, да, кывчукӧр.
3) Госслужба академия, джуджыд, быдмӧны, сайын, пуяс.
3 удж. Кывпод сувтӧдӧй кадакывлӧн лӧсялана формаӧ, скобкаын вайӧдӧм тэчассӧ вуджӧдӧй коми вылӧ / Образуйте глагольную форму; переведите словосочетания, данные в скобках:
1) Тэ _________ (уджавны — утвердит. спряжение, настоящее время) Ухтаын _______ (третий) во, а войдӧр _________ (велӧдчыны — утвердит. спряжение, прошедшее время) Коми республикаса госслужба академияын.
2) Талун, ___________ (20 июня) ме ___________ (сдайтны — утвердит. спряжение, настояшее время) коми кывйысь экзамен, _________ (вӧчны — утвердит. спряжение, настоящее время) __________
3) Тӧрыт ми ____________ (велӧдчыны — отрицательное спряжение, прошедшее время), вӧлі шойччан лун.
4 удж. Вуджӧдӧй коми вылӧ сёрникузяяс / Переведите на коми язык предложения:
1) День рождения Республики Коми — 22.08.1921.
2) Сыктывкарский государственный университет основан в 1972 году.
3) Учебник «Рӧмпӧштан» издали в 1997 году.
4) Позавчера, 18 июня, была суббота.
5 удж. Вайӧдӧй кадакыв став формасӧ / Дайте полную парадигму глаголов (заполните таблицу):
утвердительное спряжение отрицательное спряжение
настоящего времени прошедшего времени
ед. число | мн. число | ед. число | мн. число | |
1 л. | тӧдмасим | |||
2 л. | ||||
3 л. |
Іnfіnіtіv нюмъявны
КОНТРОЛЬНӦЙ УДЖ
4 №-а вариант / вариант № 4
1 удж. Вуджӧдӧй коми вылӧ да сувтӧдӧй уна лыдӧ / Переведите на коми язык и поставьте в форму множественного числа:
Пятиэтажный дом – _____________________________.
Счастливый человек – _____________________________.
Ты читаешь – _____________________________.
Река широкая – _____________________________.
2 удж. Вайӧдӧм торъякывъясысь лӧсьӧдӧй сёрникузяяс. Вуджӧдӧй / Из приведённых ниже слов составьте предложения. Переведите:
1) Улӧс, куйлӧ, кань, вылын.
2) Выль во, дырйи, дорын, коз, мича, челядь, йӧктӧны, да, сьылӧны.
3) Стен, ӧшалӧны, музейын, пӧлӧн, серпасъяс.
3 удж. Кывпод сувтӧдӧй кадакывлӧн лӧсялана формаӧ, скобкаын вайӧдӧм тэчассӧ вуджӧдӧй коми вылӧ / Образуйте глагольную форму; переведите словосочетания, данные в скобках:
1) Ӧні ми _____________ (учиться — настоящее время, отрицат. спряжение), ___________ (дасьтысьны — настоящее время, утвердит. спряжение)____________ экзаменъяс кежлӧ.
2) Тӧрыт ____________ (быть — прошедшее время, отрицат. спряжение) экзамен, войдӧрлун ___________ (18 июня) __________ (быть — прошедшее время, утвердит. Спряжение) экзаменысь консультация.
3) Вежалунӧ, _______________ (12 июня) россияса войтыр ____________ (отдыхать — прошедшее время, утвердит. спряжение) гортын, вӧлі Россия лун.
4 удж. Вуджӧдӧй коми вылӧ сёрникузяяс / Переведите на коми язык предложения:
1) Коми республиканская академия госслужбы основана в 1996 году.
2) В учебном пособии «Коми кыв» 134 страницы.
3) Послезавтра будет 22 июня, среда.
4) В 1930 году УстьСысольск переименован (дали новое название) в Сыктывкар.
5 удж. Вайӧдӧй кадакыв став формасӧ / Дайте полную парадигму глаголов (заполните таблицу):
утвердительное спряжение отрицательное спряжение
настоящего времени прошедшего времени
ед. число | мн. число | ед. число | мн. число | |
1 л. | эн тӧждысь | |||
2 л. | ||||
3 л. |
Іnfіnіtіv помавны