2015: Видза олан, коми кыв! Урок 5

ВИТӦД ЮРПАС

ПЯТЫЙ УРОК

Внутриместные падежи: иллатив (вступительный), инессив (местный) и элатив (исходный) падежи и их значения. Определённо-притяжательные суффиксы существительных. Прилагательные-антонимы. Названия сторон света. Тексты и упражнения.

 

Грамматика

Эмакыв. Пыран, ина, петан вежлӧгъяс
Существительное. Вступительный, местный, исходный падежи

 

В коми языке для выражения направленности действия предмета, лица куда→ ; откуда← используются особые исходный и вступительный падежи: заходить в дом = пырны керка-ӧ, выходить из дома = петны керкаысь. Рекомендуем выучить падежи в комплексе с местным падежом (инессивом). Эти три падежа образуют подсистему внутриместных падежей.

 

 

Вступительный падеж
кытчӧ Кытчӧ? ʻКуда?’

Местный падеж
кӧні Кӧні ʻГде?’
-ЫН

Исходный падеж
кытысь Кытысь? ʻОткуда?’
-ЫСЬ

 

 

зонка пырӧ школаӧ Зонка пырӧ школаӧ.

ʻМальчик заходит в школу’.

зонка велӧдчӧ школаын Зонка велӧдчӧ школаын.

ʻМальчик учится в школе’.

зонка петӧ школаысь Зонка петӧ школаысь.

ʻМальчик выходит из школы’.

 

 

ВСТУПИТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖ (пыран, иллатив)

-Ӧ

Слова во вступительном падеже отвечают на вопрос кытчӧ кытчӧ? ʻкуда?’:

библиотекаӧ библиотекаӧ ʻв библиотеку’.

 

Существительные с суффиксом -ӧ обозначают:

 

1) предмет, в пределы которого направлено действие;

асывъяснас челядь мунӧны челядь садъясӧ школаясӧ а студентъяс университетӧ да вӧр институтӧ Асывъяснас челядь мунӧны челядь садъясӧ, школаясӧ, а студентъясуниверситетӧ да Вӧр институтӧ. ʻПо утрам дети идут в детские сады, школы, а студенты в университет и Лесной институт’.

нывка воӧ гортӧ пырӧ вежӧсӧ Нывка воӧ гортӧ, пырӧ вежӧсӧ.

таво миян челядь мунӧны медводдза классӧ Таво миян челядь мунӧны медводдза классӧ.

ми мунам талун театрӧ Ми мунам талун театрӧ.

тэ пыран студентъяслӧн профсоюзӧТэ пыран студентъяслӧн профсоюзӧ? да пыраДа, пыра.

найӧ локтӧны велӧдчыны выльгортӧ видз-му овмӧс техникумӧ Найӧ локтӧны велӧдчыны Выльгортӧ, видз-му овмӧс техникумӧ.

 

гортӧ гортӧ ʻдомой’

таво таво ʻв этом году’

талун талун ʻсегодня’

видз-му овмӧс видз-му овмӧс ʻсельское хозяйство’

 

2) время действия, например:

быд асылӧ найӧ котралӧны час джын паркын Быд асылӧ найӧ котралӧны час джын паркын.

аскиа лунӧ лоӧ шоныд да кос поводдя Аскиа лунӧ лоӧ шоныд да кос поводдя.

воысь воӧ сыктывкар лоӧ мичаджык Воысь-воӧ Сыктывкар лоӧ мичаджык.

субӧтаӧ студентъяслӧн лоӧ шойччан рыт Субӧтаӧ студентъяслӧн лоӧ шойччан рыт.

 

джын джын ʻполовина’

поводдя поводдя ʻпогода’

воысь воӧ воысь-воӧ ʻиз года в год’

мичаджык мичаджык ʻкрасивее’

шойччан рыт шойччан рыт ʻвечер отдыха’

 

3) профессию, род деятельности, ради достижения которых учатся, готовятся, или же должности, звания, которые даются людям, например:

мыйӧ нӧ ӧндрей пиыд велӧдчӧМыйӧ нӧ Ӧндрей пиыд велӧдчӧ?

сійӧсӧ сыктывкарын медколледжын пельшерӧ велӧдчӧСійӧсӧ? Сыктывкарын, медколледжын пельшерӧ велӧдчӧ.

митрей ёртӧй велӧдчӧ инженерӧ выльгортын видз-му овмӧс техникумын Митрей ёртӧй велӧдчӧ инженерӧ Выльгортын, видз-му овмӧс техникумын.

модянов мишаӧс пуктісны миян веськӧдлысьӧ Модянов Мишаӧс пуктісны миян веськӧдлысьӧ.

 

пельшер пельшер ʻфельдшер’

пуктыны пуктыны ʻназначить’

 

МЕСТНЫЙ ПАДЕЖ (ина вежлӧг, инессив)

-ЫН

Слова в местном падеже отвечают на вопрос кӧні кӧні? кӧн кӧн? Где?

ми олам коми муын Ми олам Коми муын.

 

Существительные с суффиксом -ын обозначают:

 

1) место осуществления действия, отвечают на вопрос кӧні? ʻгде?’, например:

талун рытнас ми лоам шылада-драмаа театрын Талун рытнас ми лоам шылада-драмаа театрын.

гожӧмнас унаӧн шойччӧны курортъясын Гожӧмнас унаӧн шойччӧны курортъясын.

ошъяс кӧчьяс ручьяс олӧны вӧрын Ошъяс, кӧчьяс, ручьяс олӧны вӧрын.

 

шылада-драмаа шылада-драмаа ʻмузыкально-драматический’

унаӧн унаӧн ʻмногие’

руч руч ʻлиса’

 

2) обозначают время протекания действия, например:

арын лэбачьяс лэбзьӧны коми муысь лунвылӧ Арын лэбачьяс лэбзьӧны Коми муысь лунвылӧ.

тулысын найӧ воӧны гортӧ бӧр Тулысын найӧ воӧны гортӧ бӧр.

войын пемыд лунын югыд Войын пемыд, лунын югыд.

сизим часын заводитчӧ ӧшкамӧшка телеуджтас Сизим часын заводитчӧ «Ӧшкамӧшка» телеуджтас.

 

ар ар ʻосень’

бӧр воны бӧр воны ʻвозвращаться’

телеуджтас телеуджтас ʻтелепередача’

 

3) людей по профессии, роду занятий, существительные употребляются с глаголами уджавны уджавны ʻработать’, овны овны ʻжить’, например:

ваня пиӧй олӧ волсяын пельшерын а лидя нылӧй визинын велӧдысьын уджалӧ Ваня пиӧй олӧ Волсяын пельшерын, а Лидя нылӧй Визинын велӧдысьын уджалӧ.

митрей ёртӧй уна во нин трактористын уджалӧ Митрей ёртӧй уна во нин трактористын уджалӧ.

 

пельшер пельшер ʻфельдшер’

во во ʻгод’

 

ИСХОДНЫЙ ПАДЕЖ (петан, элатив)

-ЫСЬ

Исходный падеж отвечает на вопрос кытысь кытысь? ʻоткуда?’

 

Существительные с суффиксом -ысь обозначают:

 

1) предмет, из пределов которого исходит другой предмет, например:

ручпиян петісны вӧрысь Ручпиян петісны вӧрысь. ʻЛисята вышли из леса’.

велӧдчысьяс котӧртӧны школаысь найӧ тэрмасьӧны гортъясӧ Велӧдчысьяс котӧртӧны школаысь, найӧ тэрмасьӧны гортъясӧ.

синмысь би петӧ Синмысь би петӧ.

кытысь воӧ тэнад верӧсыдКытысь воӧ тэнад верӧсыд? вузасянінысьВузасянінысь.

 

ʻБойкий (Из глаз огонь выскакивает)’.

вузасянін вузасянін ʻмагазин’

 

2) материал, из которого сделан предмет:

нянь пӧжалӧны пызьысь Нянь пӧжалӧны пызьысь. ʻХлеб выпекают из муки’.

шыд пуӧны яйысь картупельысь шыдӧсысь капустаысь Шыд пуӧны яйысь, картупельысь, шыдӧсысь, капустаысь.

пызанъяс вӧчӧны пуысь Пызанъяс вӧчӧны пуысь.

миян керка бетонысь а орчча керка изйысь кирпичысь Миян керка бетонысь, а орчча керка изйысь (кирпичысь).

 

пу пу ʻдерево’

 

3) причину действия:

кӧдзыдысь ки кынмӧ Кӧдзыдысь ки кынмӧ. ʻОт холода руки мёрзнут (букв. рука мёрзнет)’.

жарысь юр висьӧ Жарысь юр висьӧ.

 

висьны висьны ʻболеть’

 

4) предмет, с которым сравнивается другой предмет; в сравнительных конструкциях употребляются прилагательные в сравнительной степени с суффиксом -джык, например:

печора паськыдджык эжваысь Печора паськыдджык Эжваысь. ʻПечора шире чем Эжва’.

ош ёнджык кӧинысь Ош ёнджык кӧинысь. ʻМедведь сильнее волка’.

менам лена чойӧй меысь томджык Менам Лена чойӧй меысь томджык.

руч мудерджык кӧчысь Руч мудерджык кӧчысь.

 

5) обозначают различные валюты, на которые покупают товары и услуги, например:

 

субӧтаӧ яша ньӧбис компутер дас сюрс шайтысь Субӧтаӧ Яша ньӧбис компутер дас сюрс шайтысь.

базарын вузалӧны бур понпиӧс сюрс долларысь Базарын вузалӧны бур понпиӧс сюрс долларысь. тайӧ зэв дона Тайӧ зэв дона.

европаын тӧваръяс ньӧбӧны евроысь россияын шайтысь японияын иенаысь америкаын долларысь швецияын кронаысь египетын пиастраысь Европаын тӧваръяс ньӧбӧны евроысь, Россияын шайтысь, Японияын иенаысь, Америкаын долларысь, Швецияын кронаысь, Египетын пиастраысь.

 

сюрс сюрс ʻтысяча’

 

► При помощи суффикса -ысь образуются количественные наречия от основ числительных, наречий и прилагательных, например:

ӧти ӧти → ӧтиысь ӧтиысь ʻодин раз’,

кык кык → кыкысь кыкысь ʻдва раза’,

сё сё ʻсто’ → сёысь сёысь ʻсто раз’,

уна уна ʻмного’ → унаысь унаысь ʻмного раз’,

этша этша ʻмало’ → этшаысь этшаысь ʻнемного раз’,

выль выль ʻновый’ → выльысь выльысь ʻснова, ещё раз’.

 

Примеры:                               

 

гӧститны кыкысь оз корлывны Гӧститны кыкысь оз корлывны ʻВ гости два раза не приглашают’

шуӧй выльысь челядь – Шуӧй выльысь, челядь! ʻСкажите снова, дети!’

кымынысь тэ сёян луннас яшаКымынысь тэ сёян луннас, Яша?

этшаысь сӧмын витысь-квайтысьЭтшаысь, сӧмын витысь-квайтысь.

 

кымынысь кымынысь ʻсколько раз’

сӧмын сӧмын ʻтолько, лишь’

 

Нӧдкыв Загадка

 

вӧлыс кӧртысь бӧжыс шӧртысь Вӧлыс кӧртысь, бӧжыс шӧртысь. суниса ем (Суниса ем.) ʻЛошадь из железа, хвост из пряжи. (Иголка с ниткой.)’

 

Шмонь
Шутка

 

Висьтав, Ваньӧ, кутшӧм каръяс тэ тӧдан К шыпас вылӧ?

Киев, Казань, командировка.

Татшӧм карыс абу!

– А вот и эм! Менам папӧй быд тӧлысьын мунӧ командировкаӧ.

 

Кывйӧз
Поговорка

 

коді вӧрӧ коді йӧрӧ а коді весьшӧрӧ дзӧрӧ Коді вӧрӧ, коді йӧрӧ, а коді весьшӧрӧ дзӧрӧ. ʻКто в лес, кто в огород, а кто и впустую трясётся’, соотв. рус. Кто в лес, кто по дрова.

 

Эмакывлӧн индан-асалан суффиксъяс
Определённо-притяжательные суффиксы существительных

 

В коми языке принадлежность предмета, лица кому-либо выражается, во-первых, личными местоимениями в родительном падеже (менам, тэнад, сылӧн, миян, тіян, налӧн), во-вторых, также и лично-притяжательными суффиксами. Они присоединяются к основе существительных и указывают на принадлежность предмета, выраженного существительным, какому-то определенному лицу. Для лучшего усвоения материала необходимо ввести два понятия — обладатель (тот, кто что-то имеет) и обладаемое (то, что у кого-то имеется). Принадлежность в коми языке может выражаться так же, как и во многих языках, сочетанием существительного и притяжательного местоимения.

 

Обладатель                          обладаемое

Тайӧ менам                          нылӧй                          ʻЭто моя дочь’.

 

Определённо-притяжательные суффиксы присоединяются к основе существительного и обозначают обладателя, тогда как основа существительного обозначает обладаемое.

 

обладаемое                          обладатель

(менам) ныл + ӧй               ’моя дочь, букв. дочь / моя’

 

В форме одного слова, таким образом, заключается содержание целой притяжательной конструкции (обозначается и обладаемое, и его обладатель). Определённо-притяжательные суффиксы, как правило, присоединяются к существительным, обозначающим лиц по родству, части тела и конкретные бытовые предметы (одежда, обувь и т.п.).

Запомните систему определённо-притяжательных суффиксов коми языка:

 

Лицо один обладатель много обладателей
1 лицо нылӧй нылӧй ʻмоя дочь’ нывным нывным ʻнаша дочь’
2 лицо нылыд нылыд ʻтвоя дочь’ нывныд нывныд ʻваша дочь’
3 лицо нылыс нылыс ʻего, её дочь’ нывныс нывныс ʻих дочь’

 

Во всех описанных случаях даны примеры с одним обладаемым. Когда речь идёт о многих обладаемых, то к основе существительных прибавляется сначала суффикс множественного числа -яс [-йас], а к нему определённо-притяжательные суффиксы:

 

Лицо один обладатель) много обладателей
1 лицо киясӧй киясӧй ʻмои руки’ киясным киясным ʻнаши руки’
2 лицо киясыд киясыд ʻтвои руки’ киясныд киясныд ʻваши рук’
3 лицо киясыс киясыс ʻего, её руки’ киясныс киясныс ʻих руки’

 

► Суффикс -яс указывает на множество обладаемых

 

Часто и определённо-притяжательные суффиксы, и личные местоимения в родительном падеже употребляются параллельно.

 

Примеры:

 

менам мамӧй локтӧ татчӧ эжваӧ Менам мамӧй локтӧ татчӧ, Эжваӧ. ʻМоя мать едет сюда, в Эжву’.

тэнад вокыд служитӧ армияын ылі асыввылын Тэнад вокыд служитӧ армияын, Ылі Асыввылын.

сылӧн чужаніныс изьва вожын мокчой сиктын Сылӧн чужаніныс Изьва вожын, Мокчой сиктын.

миян айным уджалӧ вӧрын Миян айным уджалӧ вӧрын. сійӧ пӧрӧдчысь Сійӧ пӧрӧдчысь.

тіян мӧвпъясныд выльӧсь да интереснӧйӧсь Тіян мӧвпъясныд выльӧсь да интереснӧйӧсь.

налӧн чойясныс велӧдчӧны сыктывкарын ӧтиыс университетын мӧдыс вӧр институтын Налӧн чойясныс велӧдчӧны Сыктывкарын, ӧтиыс университетын, мӧдыс Вӧр институтын.

 

ылі ылі ʻдальний’

чужанін чужанін ʻродина’

мӧвп мӧвп ʻмысль’

 

Существительные могут употребляться и без местоимений в родительном падеже.

 

Примеры:

 

керканым сулалӧ мича вӧрын Керканым сулалӧ мича вӧрын.  ʻНаш дом стоит в красивом лесу’.

мый нимыд овыд вичыд Мый нимыд, овыд, вичыд?

пиянным велӧдчӧны выль шӧр школаын Пиянным велӧдчӧны выль шӧр школаын.

кокыд кузь Кокыд кузь! ʻбукв. Нога твоя длинна’ (Приветствие входящим гостям).

ыджыд мамӧй пӧрысь нин киыс да кокыс век сылӧн висьӧ Ыджыд мамӧй пӧрысь нин, киыс да кокыс век сылӧн висьӧ.

 

век век ʻвсегда’;

висьны висьны ʻболеть’

 

Антоним-кывбердъяс
Прилагательные-антонимы

 

Запомните прилагательные по парам-антонимам:

 

ыджыд ыджыд — ичӧт ичӧт  ʻбольшой’ — ʻмаленький’

парма ыджыд кинотеатр «Парма» — ыджыд кинотеатр. ваньӧ вокӧй ичӧт на Ваньӧ вокӧй ичӧт на.

 

выль выль — важ важ  ʻновый’ — ʻстарый’

тайӧ керкаыс важ Тайӧ керкаыс важ. классӧ пырӧ выль велӧдысь Классӧ пырӧ выль велӧдысь. (обозначает признак неодушевлённых предметов, явлений)

 

том том — пӧрысь пӧрысь  ʻмолодой’ — ʻстарый’ ʻ(обозначает признак одушевлённых существ, людей, животных)

тайӧ мортыс абу нин том сійӧ пӧрысь Тайӧ мортыс абу нин том, сійӧ пӧрысь.

 

бур бур – омӧль омӧль  ʻхороший’ – ʻплохой’

талун поводдяыс омӧль Талун поводдяыс омӧль ʻСегодня погода плохая’.

 

бур бур – лёк лёк ʻхороший’ – ʻзлой’

эмӧсь бур йӧз эмӧсь и лёк йӧз Эмӧсь бур йӧз, эмӧсь и лёк йӧз

 

мича мича — мисьтӧм мисьтӧм ʻкрасивый’ — ʻнекрасивый’

тайӧ уличыс мисьтӧм Тайӧ уличыс мисьтӧм. эжва мича ю Эжвамича ю.

 

югыд югыд — пемыд пемыд ʻсветлый’ — ʻтёмный’

классъяс тані югыдӧсь Классъяс тані югыдӧсь. войнас век пемыд Войнас век пемыд.

 

паськыд паськыд — векньыд векньыд ʻширокий’ — ʻузкий’

тайӧ уличыс паськыд Тайӧ уличыс паськыд. печора ю джуджыд а льӧмъю ичӧтПечора ю джуджыд, а Льӧмъю — ичӧт

 

джуджыд джуджыд — ичӧт ичӧт, ляпкыд ляпкыд.  ʻвысокий, глубокий’ — ʻнизкий, мелкий’

 

кузь кузь — дженьыд дженьыд ʻдлинный’ — ʻкороткий’

тайӧ юыс зэв кузь Тайӧ юыс зэв кузь.

 

ён ён, вына вына — жеб жеб, слаб слаб ʻсильный’ — ʻслабый’

пера ён морт Пераён морт. висьысьыс зэв слаб Висьысьыс зэв слаб.

 

шоныд шоныд — кӧдзыд кӧдзыд ʻтёплый’ — ʻхолодный’

сійӧ вежӧсыс кӧдзыд Сійӧ вежӧсыс кӧдзыд. миян школаын шоныд Миян школаын шоныд.

 

зіль зіль — дыш дыш ʻусердный’ — ʻленивый’

тайӧ велӧдчысьыс зіль а сійӧ зонкаыс дыш Тайӧ велӧдчысьыс зіль, а сійӧ зонкаыс дыш.

 

сӧстӧм сӧстӧм — няйт няйт ʻчистый, опрятный’ — ʻгрязный’

тайӧ уличыс сӧстӧм а сэні уличьясыс няйтӧсь Тайӧ уличыс сӧстӧм, а сэні уличьясыс няйтӧсь.

 

на на ʻещё’

йӧз йӧз ʻлюди’

 

Шусьӧгъяс

Пословицы

 

тулыс пӧ гажа да гӧль ар пӧ гажтӧм да озыр Тулыс пӧ гажа, да гӧль, ар пӧ гажтӧм да озыр.

вылысыс мича да пытшкӧсыс мисьтӧм Вылысыс мича, да пытшкӧсыс мисьтӧм.

тулан сьӧд да дона кӧч еджыд да донтӧм Тулан сьӧд, да дона, кӧч еджыд, да донтӧм.

сьӧлӧмыд кӧ ыджыд быд удж ичӧт Сьӧлӧмыд кӧ ыджыд, быд удж ичӧт.

пипу пӧ мича да сьӧмӧсыс сісь Пипу пӧ мича, да сьӧмӧсыс сісь.

 

тулыс тулыс ʻвесна’

гӧль гӧль ʻбедный’

ар ар ʻосень’

гажтӧм гажтӧм ʻскучный’

озыр озыр ʻбогатый’

вылыс вылыс ʻповерхность’

пытшкӧс пытшкӧс ʻвнутренность’

сьӧмӧс сьӧмӧс ʻсердцевина’

висьысь висьысь ʻбольной’

пӧ пӧ частица со значением ʻмол, дескать’

кӧ кӧ частица со значением ʻесли’

быд быд ʻкаждый’

тулан тулан ʻкуница’

кӧч кӧч ʻзаяц’

сьӧлӧм сьӧлӧм ʻсердце’

пипу пипу ʻосина’

сісь сісь ʻгнилая’

поводдя поводдя ʻпогода’

 

Кыввор
Лексика

Мусяр ныртуй
Стороны света

 

рытыв-войвыв рытыв-войвыв ʻсеверо-запад’ войвыв войвыв ʻсевер’ асыв-войвыв асыв-войвыв ʻсеверо-восток’
рытыввыв рытыввыв ʻзапад’ асыввыв асыввыв ʻвосток’
рытыв-лунвыв рытыв-лунвыв ʻюго-запад’ лунвыв лунвыв ʻюг’ асыв-лунвыв асыв-лунвыв ʻюго-восток’

 

Запомните наречия, образованные от этих существительных:

 

войвылӧ войвылӧ ʻна север’
лунвылӧ лунвылӧ
асыввылӧ асыввылӧ
рытыввылӧ рытыввылӧ

войвылын войвылын ʻна севере’
лунвылын лунвылын
асыввылын асыввылын
рытыввылын рытыввылын

войвылысь войвылысь ʻс севера’
лунвылысь лунвылысь
асыввылысь асыввылысь
рытыввылысь рытыввылысь

 

Лыддянторъяс

 

ПЕТКӦДЛЫ, КОДІ ПЕТЫР ЁРТЫД?

Петкӧдлы вай, Ӧльги, коді тэнад выль зонъёртыд?

Сійӧ абу менам, ми сідзи тӧдсаӧсь.

Но мед, петкӧдлы. Видзӧдла, кутшӧм сійӧ зон.

То, видзӧд, ывлаын со сулалӧны зонъяс. То сійӧ кузь, том, ён да мича зонмысменам Петырӧй.

Ӧльги, вай бура висьтав. Сэні ставныс томӧсь, кузьӧсь, ёнӧсь да мичаӧсь. Сӧмын налӧн велӧдысьныс, профессорыс пӧрысь да мисьтӧм.

Машӧ, но то сійӧ сулалӧ да сёрнитӧ. Юрсиыс сылӧн дженьыд, дӧрӧмыс сьӧд, сумкаыс ыджыд, кӧмкотыс неуна няйт, гачыс...

А-аа, тайӧ зонмыс тшӧтш менам бур ёртӧй, абу сӧмын тӧдса. Тайӧ Петыр, зонъёртӧй. И сійӧ абу тэнад, сійӧ менам!

 

петкӧдлыны петкӧдлыны ʻпоказать’

бура бура ʻхорошо’

видзӧдлыны видзӧдлыны ʻвзглянуть’

юрси юрси ʻволосы, причёска’

ывлаын ывлаын ʻна улице’

дӧрӧм дӧрӧм ʻрубашка’

кӧмкот кӧмкот ʻобувь’

гач гач ʻбрюки, штаны’

сідзи сідзи ʻтак, просто’

тӧдса тӧдса ʻзнакомый’

 

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_2015_%D1%81/kfr_2015_c_81_%D1%87%D1%83%D0%B6%D0%B0%D0%BD%20%D0%BC%D1%83%D3%A7%D0%B9%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D3%A7%D0%B8%CC%86.mp3#

ЧУЖАН МУӦЙ КОМИӦЙ!

Ми олам Коми республикаын. Коми му куйлӧ Европаса Россиялӧн асыв-войвылын. Пасьтаыс сылӧн зэв ыджыд: лунвылын, Летка сиктын, быдмӧны яблӧг пуяс, войвылын куйлӧ нин тундра, асыввылын сулалӧ Из (Урал). Республикаын эм зэв уна ю, ичӧтӧсь и ыджыдӧсь, эмӧсь и зэв паськыд юясПечора да Эжва. Печора петӧ Из гӧраясысь да кывтӧ войвылӧ да рытыв-войвылӧ, усьӧ Йиа саридзӧ. Тайӧ Европаын медся ыджыд юясысь ӧти. Печораӧ усьӧны Уса, Изьва, Тшугӧр, налӧн ичӧтджык вожъясыс. Эжва векньыдджык Печораысь, но зэв жӧ вына ю. Сійӧ визувтӧ рытыввылӧ да усьӧ Войвыв Двинаӧ, Эжваӧ усьӧны Висер, Сыктыв да Емва юяс. Емва кывтӧ рытыв-лунвылӧ, сійӧ кывтӧ Сыктылысь ёна ӧдйӧджык, ваыс сылӧн Эжва ваысь на югыд да сӧстӧм. Кобра ю визувтӧ лунвылӧ, усьӧ Вяткаӧ. Миян юясным зэв мичаӧсь гожӧмъясын, лӧньӧсь тӧвъясын, гораӧсь тулысъясын.

Медся ыджыд тыясысь ӧтиСиндор ты. Сэні олӧ уна чери, гӧгӧр быдмӧ мича бур вӧр. Коми кывбуралысь Михаил Лебедевлӧн (Юсьлӧн) эмӧсь татшӧм кывъяс:

Коми му кузя ме муна,

Гӧгӧр сулалӧ сьӧд вӧр.

Вӧрыс вывті-вывті уна,

Сыысь унаыс оз тӧр.

Вӧръяс сулалӧны, юяс визувтӧны... Коми кывйын вӧр да ва кывъясысь артмӧ вӧр-ва кыв, сійӧ пасйӧ ʻприрода’.

 

Юалӧмъяс Вопросы

 

1) Кӧні куйлӧ Коми республиканым?

2) Мый эм Коми му войвылын да асыввылын?

3) Кутшӧм юяс эмӧсь Коми республикаын?

4) Кытчӧ найӧ усьӧны?

5) Кутшӧм коми кыв пасйӧ ʻприрода’?

6) Кутшӧм юкӧнъясысь артмӧ тайӧ кывйыс?

7) Кутшӧмӧсь юясыс гожӧмын, тӧлын да тулысын?

 

кывтны кывтны = визувтны визувтны ʻтечь’

ӧдйӧджык ӧдйӧджык ʻбыстрее’

куйлыны куйлыны ʻлежать, находиться’

лӧнь лӧнь ʻтихий’

зэв зэв ʻочень’

гора гора ʻгромкий’

йиа саридз Йиа саридз ʻЛедовитый океан’

чери чери ʻрыба’

медся медся ʻсамый’

кывбуралысь кывбуралысь ʻпоэт’

вож вож ʻприток’

артмыны артмыны ʻобразоваться’

векньыдджык векньыдджык ʻýже’

пасйыны пасйыны ʻобозначать’

вывті-вывті вывті-вывті ʻслишком’

оз тӧр оз тӧр ʻне вмещается’

 

КЫТЧӦ ТЭРМАСЯН?

Чолӧм, Валя. Кытысь тэ сэтшӧм ӧдйӧ котӧртан? Кытчӧ тэрмасян?

Видза олан, Миша. Школаысь котӧрта, сэні миян велӧдан практика. Опера да балет театрӧ тэрмася, сизим часын сэні заводитчӧ «Яг Морт» балет. А тэ кытчӧ мунан?

Карса бурдӧдчанінӧ. Талун ме вися да гортын пукала.

Мый тэнад висьӧ? Юрыд али кынӧмыд?

Голяӧй висьӧ, ёна кыза. Лена чойӧй шуӧ, кынмӧмысь пӧ вися. Керканым важ нин да омӧль, сэні кӧдзыд. Висьтав, Валя, а Нина нывъёртыд мунӧ жӧ театрӧ?

Мунӧ, дерт. Сійӧ сэні нин. Кадӧй абу уна сёрнитны, котӧрта. Бурд вай ӧдйӧджык! Видза колян!

 

Юалӧмъяс Вопросы

 

1) Кытчӧ тэрмасьӧ Валя?

2) Кытысь сійӧ котӧртӧ?

3) Кытчӧ мунӧ Миша?

4) Мый сылӧн висьӧ?

5) Кутшӧм балет мунӧ Шылада театрын?

6) Кымын часын сійӧ заводитчӧ?

7) Коді сійӧ Яг Мортыс?

 

котӧртны котӧртны ʻбежать’

нывъёрт нывъёрт ʻподруга’

тэрмасьны тэрмасьны ʻспешить’

дерт дерт ʻконечно’

кад кад ʻвремя’

голя голя ʻгорло’

кынӧм кынӧм ʻжелудок’

юр юр ʻголова’

висьны висьны ʻболеть’

бурдны бурдны ʻвыздоравливать’

кызны кызны ʻкашлять’

висьтавны висьтавны ʻсказать’

яг-морт Яг Морт – мифологическое существо, жестокий лесной разбойник

кынмӧм кынмӧм ʻпростуда’

жӧ жӧ ʻтоже’

 

Уджъяс
Упражнения

 

1 удж. Выделенные существительные поставьте в нужном падеже.

 

1) Пассажиръяс пукалӧны вагон... (кӧні?).

2) Велӧдчысь асывнас тэрмасьӧ школа... (кытчӧ?).

3) Челядь петӧны сикт... (кытысь?).

4) Печора усьӧ Вой саридз... (кытчӧ?).

5) Тулыснас лэбачьяс лэбзьӧны войвы(в)... (кытчӧ?).

6) Пельмень вӧчӧны пызь... да яй... (мыйысь?).

7) Печора паськыдджык Изьва ю... (мыйысь?).

8) Миян Ӧльӧш пиным таво воӧ армия......... (кытысь?).

9) Рытнас ай-мамъяс тэрмасьӧны гортъяс........ (кытчӧ?).

10) Вежовъяслӧн ыджыд пиыс велӧдчӧ Питерын архитектор..... (мыйӧ?).

11) Миян Машук нывным ичӧт на, луннас сійӧ олӧ челядь сад..... , а рытнас горт...... (кӧні?).

12) Байкал ты Ладога ты...... сӧстӧмджык (мыйысь?).

13) Милиционер: Висьтав, мый тіян нимныд, овныд да вичныд, ачыд тэ кутшӧм кар...... либӧ сикт...... (кытысь?).

14) Менам голяӧй висьӧ кынмӧм...... (мыйысь?).

 

2 удж. Вместо пропущенных слов подберите необходимые по смыслу существительные в нужном падеже.

 

1) Эжва усьӧ .................. .

2) Батьӧй уджалӧ .............. , сійӧ пӧрӧдчысь.

3) Коми му куйлӧ европаса ................. .

4) Гӧсьтъяс пырӧны миян ............... .

5) Нянь пӧжалӧны ............. .

6) Уджалысьяс рытъяснас тэрмасьӧны .................. .

 

(пызь; асыв-войвыв; керка; горт; Войвыв Двина; вӧр)

 

3 удж. Присоедините определённо-притяжательные суффиксы к данным существительным.

 

Образец: юр — юрӧй, юрыд, юрыс, …

 

Кок, кынӧм, керка, ним, ов, чой, вок, пызан, голя, юр, ки, сумка, велосипед, гач, пурт, ныв, вок, ай, чой, мам, кыв.

 

4 удж. Преобразуйте сочетания существительных с личными местоимениями в родительном падеже в существительные с определённо-притяжательными суффиксами.

 

Образец: тэнад нимнимыд.

 

Менам керка, тэнад бать, сылӧн ныв, миян вӧръяс, тіян челядь, налӧн кокъяс, сылӧн мог, тіян патера, менам вок, налӧн велӧдысьяс.

 

5 удж. Подберите определённо-притяжательные суффиксы, обозначающие то же содержание, что и данные в предложениях местоимения.

 

1) Менам юр ...... висьӧ.

2) Мый тэнад ним ...... ?

3) Миян вӧръяс ...... мичаӧсь гӧгӧр.

4) Тэнад чой ...... пукалӧ гортын.

5) Коми муын миян вӧр-ва ...... зэв мича.

6) Менам ёрт ...... тэрмасьӧ институтӧ.

7) Тіян велӧдысь ...... талун висьӧ.

8) Миян керка ....... ичӧт, но мича.

9) Тіян пиян ...... нӧ кӧні служитӧны?

10) Миян ӧти пи ...... служитӧ Кардорын, мӧд пи ...... служитӧ Сибирын, Читаын.

11) Мишуклӧн ыджыд вок ...... зэв зіль, абу дыш.

12) Нывкаяслӧн химияӧ велӧдысь ...... ачыс Рочысь, Пырас карысь.

13) Менам «Москвич» машина ...... важ нин, но ветлӧ на.

14) Кӧні тэнад горт ...... ?

15) Менам горт ...... войвылын, важ да мича Изьва сиктын.

 

6 удж. Употребите подходящие по смыслу глаголы в необходимой форме.

 

1) Лэбачьяс тулыснас ............ бӧр войвылӧ.

2) Гортын нянь ни сакар абу. Ваня, вай ............ лавкаӧ!

3) Таво Коля Расов ............ профсоюзысь.

4) Ывлаын зэв кӧдзыд. Пиянӧй, ноко вай ............ гортӧ!

5) Кӧчпи миянысь ӧдйӧ ............ вӧрӧ.

 

(пышйыны, петны, ветлыны, лэбзьыны, пырны)

 

7 удж. Прочитайте диалог, употребите существительные в формах необходимых падежей (местном, вступительном или исходном), присоедините к словам нужные притяжательные суффиксы.

 

Тӧдмасьӧй, тайӧ тіян выль ёрт...... , сылысь ті асьныд юасьӧй.

Мый тэнад ним..., ов......? Кутшӧм сикт......, кар...... тэ ачыд?

Ним...... менам Саш, позьӧ шуны Ӧльӧ, ов...... Кузьпелев. Ме ачым Удора район......, Важгорт сикт......

– А кӧні тэ ӧні олан, Ӧльӧ? Тані, Сыктывкар шӧрин...... али Эжва..., а гашкӧ, «Орбита» микрорайон......?

Ми олам Сыктывкар...... кык вежон на. Олам ми Давпон........, велӧдча со тіян школа......

Висьтав, кодъяс тэнад ай-мам...... ? Кӧні найӧ уджалӧны?

Менам ай....... бурдӧдысь, уджалӧ республикаса кардиошӧрин......, менам мам... велӧдысь, велӧдӧ коми кыв искусствоӧ велӧдан гимназия...

Тэнад чой-вок......... эм абу?

Эм. Васьӧ ыджыд вок...... студент, а Ӧльги чой... ветлӧ челядь сад..., сійӧ ичӧт на.

 

8 удж. Прочитайте и выберите из правой колонки правильные по смыслу окончания предложений.

 

1) Студентъяс тэрмасьӧны «Яг-Морт» видзӧдны Нева юысь.

2) Тайӧ миян выль велӧдысьным. Ачыс сійӧ кӧдзыдысь.

3) Волга ю паськыдджык да кузьджык велӧдысьясӧ.

4) Миян дона папным аски мунӧ пуысь.

5) Педінститутын студентъяс велӧдчӧны Кӧрткерӧсысь.

6) Петыръяслӧн керкаыс Выльгорт сиктын, сійӧ чериысь.

7) Юква век пуӧны театрӧ.

8) Кузьпелев Сашлӧн киыс кынмӧ командировкаӧ.

 

9 удж. Завершите предложения, употребив последние слова в необходимом по смыслу падеже.

 

1) Пиным миян шойччӧ лунвылын, Сочи кар......

2) Хабаровск куйлӧ Ылі Асыввы(в).........

3) Миян выль веськӧдлысьным ачыс Емва кар.........

4) Печӧра, Усинск, Инта да Вӧркута каръяс Коми му войвы(в)......

5) Машӧлӧн ыджыд чойыс велӧдчӧ Перымын бурдӧдысь......

6) «Талун» нима телеуджтас заводитчӧ сизим час.........

7) Юръясным талун висьӧны лёк жар.........

8) Арын лэбачьяс бӧр лэбзьӧны войвы(в).......... лунвы(в)...…

9) Венялӧн ай-мамыс ньӧбӧны выль компутер кызь сюрс шайт......

10) Тулысын лэбачьяс воӧны бара войвы(л).........

 

10 удж. Переведите на коми язык предложения.

 

1. 1) В Сыктывкар приезжают туристы из Москвы.

2) Они едут в село Ыджыдвидз.

3) Наша группа вечером идёт в музей.

4) По утрам студенты спешат в институт из домов.

5) Вечером в шесть часов начинается концерт в филармонии.

6) Весной птицы прилетают с юга, осенью улетают с севера.

7) Мой живот болит, и я сижу дома.

 

2. 1) От простуды болит моё горло.

2) Их дети бегают по утрам.

3) На востоке Коми республики есть Уральские горы.

4) Вокруг растёт густой лес.

5) Река Визинга впадает в реку Сысолу.

6) Самая широкая и длинная река в Коми — Печора.

7) Вода в реке Емва чище воды реки Эжва.

8) Природа Коми края красивая, а его территория большая.

 

3.

1) Моя комната холодная, и я болею от холода.

2) Эта улица новая, а та старая.

3) Её друг Пётр высокий молодой парень, в нашей группе он сильный и умный.

4) Города Вуктыл и Усинск молодые, а Сыктывкар самый старый город в республике.

5) Реки Печора и Вычегда длинные и широкие, они текут на север и северо-запад.

6) Слово юсь по-коми — лебедь.

7) Это слово является псевдонимом коми поэта Михаила Лебедева.