2015: Видза олан, коми кыв! Урок 10

ДАСӦД ЮРПАС

ДЕСЯТЫЙ УРОК

Сложные предложения с подчинительными условными. Соотносительная частица то. Словообразовательные суффиксы -ысь, -ӧм и -ан, образующие существительные от глагольных основ. Послелоги иных разрядов. Анкета. Тексты и упражнения.

 

Условие петкӧдлысь сёрникузяяс
Условные предложения

 

В коми языке предложения, выражающие условие, образуются при помощи частицы кӧ кӧ, которая может стоять как перед глаголом, так и после него, но никогда не стоит в самом начале предложения или фразы.

 

Примеры:

 

гожӧмын кӧ узян тӧлын шогӧ усян Гожӧмын кӧ узян, тӧлын шогӧ усян.

митрей кӧ лючки велӧдчис эз эськӧ ӧні мӧд во ӧти классын пукав Митрей кӧ лючки велӧдчис, эз эськӧ ӧні мӧд во ӧти классын пукав.

уна кӧ лыддян уна и тӧдмалан Уна кӧ лыддян, уна и тӧдмалан.

 

шогӧ усьны шогӧ усьны ʻпопасть в беду’

тӧдмавны тӧдмавны ʻузнать’

 

Нӧдкыв

 

менӧ тшӧкыда корӧны виччысьӧны а петкӧдча кӧ ставыс дзебсьӧны Менӧ тшӧкыда корӧны, виччысьӧны, а петкӧдча кӧ, ставыс дзебсьӧны. (зэр Зэр)

 

----------------- КӦ ------------------, ТО --------------------

 

Обычно частица кӧ образует условные придаточные предложения, в этом случае часто употребляется соотносительная частица то в главной части сложноподчиненного предложения. Однако употребление этой частица в речи не является обязательным, т.к. общий смысл высказывания ясен и без неё.

 

Примеры:

 

велӧдчысьяс кӧ урок вылӧ бара оз локны то экзамен вылын налы лоӧ сьӧкыд Велӧдчысьяс кӧ урок вылӧ бара оз локны, то экзамен вылын налы лоӧ сьӧкыд.

талун рытнас кӧ турун вылӧ лысва усяс то аски оз зэр Талун рытнас кӧ турун вылӧ лысва усяс, то аски оз зэр.

аски кӧ шоныд лоас урокным лоӧ ывла вылын Аски кӧ шоныд лоас, урокным лоӧ ывла вылын.

 

Шусьӧгъяс

 

сетін кӧ кыв то мӧд ног эн сьыв Сетін кӧ кыв, то мӧд ног эн сьыв.

бура кӧ уджалан ылӧдз и нималан Бура кӧ уджалан, ылӧдз и нималан.

 

нимавны нимавны ʻпрославиться’

кыв сетны кыв сетны ʻобещать’

 

Шмонь

Паныдасисны кык детинка.

Тэ тӧдан, мый лунвывса ӧти олысь ӧні сё нелямын ӧти арӧса?

Нинӧм шензянаыс тані абу. Менам пӧль кӧ ӧнӧдз оліс, то ӧні вӧлі ёна пӧрысьджык.

 

Эмакыв артмӧдан суффиксъяс
Словообразовательные суффиксы существительных

 

В коми языке употребляется много отглагольных существительных, которые образуются от основ глагола при помощи продуктивных суффиксов -ысь, -ӧм и -ан.

 

1) -ысь Суффикс, присоединяясь к основе глаголов, образует существительные со значением ʻимя действователя, деятеля’, например, гижны гиж-ны ʻписать’ → гижысь гижысь ʻписатель’. Существительные обычно обозначают профессию людей. В русском языке им соответствуют или существительные (танцор, писатель), или причастия на -щий, -ющий (работающий).

 

Примеры:

 

овны овны ʻжить’ → олысь олысь ʻжитель’

висьны висьны ʻболеть’ → висьысь висьысь ʻбольной’

велӧдны велӧдны ʻучить’ → велӧдысь велӧдысь ʻучитель, преподаватель’

велӧдчыны велӧдчыны ʻучиться’ → велӧдчысь велӧдчысь ʻученик, учащийся, студент’

вӧравны вӧравны ʻохотиться’ → вӧралысь вӧралысь ʻохотник’

веськӧдлыны веськӧдлыны ʻруководить’ → веськӧдлысь веськӧдлысь ʻруководитель’

юравны юравны ʻверховодить’ → юралысь юралысь ʻглава’

сьывны сьывны ʻпеть’ → сьылысь сьылысь ʻпевец, певица’

йӧктыны йӧктыны ʻтанцевать’ → йӧктысь йӧктысь ʻтанцор, танцовщица’

вузасьны вузасьны ʻзаниматься продажей’ → вузасьысь вузасьысь ʻпродавец; купец’

пусьыны пусьыны ʻварить’ → пусьысь пусьысь ʻповар’

уджавны уджавны ʻработать’ → уджалысь уджалысь ʻрабочий, работник, работающий’

пӧрӧдчыны пӧрӧдчыны ʻзаниматься валкой леса’ → пӧрӧдчысь пӧрӧдчысь ʻвальщик, лесоруб’

бурдӧдны бурдӧдны ʻлечить’ → бурдӧдысь бурдӧдысь ʻврач’

кывбуравны кывбуравны ʻсочинять стихи’ → кывбуралысь кывбуралысь ʻпоэт, поэтесса’

 

коді тэнад медся радейтана коми сьылысьКоді тэнад медся радейтана коми сьылысь?

медрадейтана сьылысьӧй лидия логиноваМедрадейтана сьылысьӧй Лидия Логинова.

вузасянінын уджалӧны вузасьысьяс сёянінын пусьысьяс Вузасянінын уджалӧны вузасьысьяс, сёянінын пусьысьяс.

ми ӧні велӧдчысьяс локтан воӧ петам нин школаысь Ми ӧні велӧдчысьяс, локтан воӧ петам нин школаысь.

 

Часто существительные с суффиксом -ысь, образуясь от основ глаголов, управляют зависимыми от них существительными, например: вӧр лэдзны вӧр лэдзны ʻзаготовлять лес’ → вӧр лэдзысь вӧр лэдзысь ʻлесозаготовитель’. Они выражают единое понятие, имеют самостоятельное лексическое значение. Поэтому целесообразно вначале запомнить глагольные словосочетания, а затем уже существительные на -ысь.

 

Примеры:

 

вӧр пӧрӧдны вӧр пӧрӧдны ʻвалить лес’ → вӧр пӧрӧдысь вӧр пӧрӧдысь ʻлесоруб’

скӧт видзны скӧт видзны ʻвыращивать скот’ → скӧт видзысь скӧт видзысь ʻживотновод’

кӧр видзны кӧр видзны ʻдержать оленей’ → кӧр видзысь кӧр видзысь ʻоленевод’

му вӧдитны му вӧдитны ʻобрабатывать землю’ → му вӧдитысь му вӧдитысь ʻземледелец’

мусир перйыны мусир перйыны ʻдобывать нефть’ → мусир перйысь мусир перйысь ʻнефтяник’

биару перйыны биару перйыны ʻдобывать газ’ → биару перйысь биару перйысь ʻгазовик’

из шом перйыны из шом перйыны ʻдобывать уголь’ → из шом перйысь из шом перйысь ʻшахтёр’

веськӧдлысьӧс вежны веськӧдлысьӧс вежны ʻзамещать начальника’ → веськӧдлысьӧс вежысь веськӧдлысьӧсь вежысь ʻзаместитель начальника’

 

Примеры:

 

войвылын вӧркутаын да интаын олӧны из шом перйысьяс Войвылын, Вӧркутаын да Интаын олӧны из шом перйысьяс.

усинскын уджалӧны мусир перйысьяс а Вуктылын биару перйысьяс Усинскын уджалӧны мусир перйысьяс, а Вуктылынбиару перйысьяс.

вӧрса посёлокъясын олӧны вӧр лэдзысьяс Вӧрса посёлокъясын олӧны вӧр лэдзысьяс.

скӧт видзысьяс да му вӧдитысьяс олӧны сиктъясын Скӧт видзысьяс да му вӧдитысьяс олӧны сиктъясын.

кӧр видзысьяс ветлӧны паськыд тундраӧд Кӧр видзысьяс ветлӧны паськыд тундраӧд.

 

2) -ӧм Суффикс, присоединяясь к основе глаголов, образует существительные с обобщённым значением ʻимя действия’, например: тӧдмасьны тӧдмасьны ʻзнакомиться’ → тӧдмасьӧм тӧдмасьӧм ʻзнакомство’. В русском языке им часто соответствуют отглагольные существительные с суффиксом -ение, -ние: локны локны локтӧм локтӧм ʻвозвращение’. Практически от каждого глагола в коми языке можно образовать такие существительные.

 

Примеры:

 

овны овны ʻжить’ → олӧм олӧм ʻжизнь’

кувны кувны ʻумирать’ → кулӧм кулӧм ʻсмерть’

висьны висьны ʻболеть’ → висьӧм висьӧм ʻболезнь’

сьывны сьывны ʻпеть’ → сьылӧм сьылӧм ʻпение’

йӧктыны йӧктыны ʻтанцевать’ → йӧктӧм йӧктӧм ʻтанец’

шойччыны шойччыны ʻотдыхать’ → шойччӧм шойччӧм ʻотдых, процесс отдыха’

уджавны уджавны ʻработать’ → уджалӧм уджалӧм ʻработа, процесс работы’

узьны узьны ʻспать’ → узьӧм узьӧм ʻсон, процесс сна’

вӧравны вӧравны ʻохотиться’ → вӧралӧм вӧралӧм ʻохота’

аддзысьны аддзысьны ʻвстретиться’ → аддзысьӧм аддзысьӧм ʻвстреча’

корны корны ʻпросить’ → корӧм корӧм ʻпросьба, приглашение’

ёртасьны ёртасьны ʻдружить’ → ёртасьӧм ёртасьӧм ʻдружба’

 

Часто отглагольные существительные с суффиксом -ӧм также управляют зависимыми от них словами. Поэтому следует запоминать глагольноименные сочетания и образованные от них существительные.

 

чери кыйны чери кыйны ʻловить рыбу’ → чери кыйӧм чери кыйӧм ʻловля рыбы, рыболовство’

вӧр лэдзны вӧр лэдзны ʻзаготавливать лес’ → вӧр лэдзӧм вӧр лэдзӧм ʻзаготовка леса’

скӧт видзны скӧт видзныскӧт видзӧм скӧт видзӧм ʻскотоводство’

кӧр видзны кӧр видзныкӧр видзӧм кӧр видзӧм ʻоленеводство’

му вӧдитны му вӧдитны ʻобрабатывать землю’ → му вӧдитӧм му вӧдитӧм ʻземледелие’

из шом перйыны из шом перйыны ʻдобывать уголь’ → из шом перйӧм из шом перйӧм ʻдобыча угля’

вӧр-ва видзны вӧр-ва видзны ʻохранять природу’ → вӧр-ва видзӧм вӧр-ва видзӧм ʻохрана природы’

 

Примеры:

 

мый йылысь тэ радейтан лыддьыны петырМый йылысь тэ радейтан лыддьыны, Петыр?

вӧралӧм да чери кыйӧм йылысь дертВӧралӧм да чери кыйӧм йылысь, дерт.

коми гижысь егор рочевлӧн лӧз тундра повесьт кӧр видзысьяс да кӧр видзӧм йылысь Коми гижысь Егор Рочевлӧн «Лӧз тундра» повесьт кӧр видзысьяс да кӧр видзӧм йылысь.

школаын тӧрыт видзӧдім вӧр-ва видзӧм йылысь кино Школаын тӧрыт видзӧдім вӧр-ва видзӧм йылысь кино.

 

дерт дерт ʻконечно’

йылысь йылысь ʻо, про’

 

олӧм йылысь шусьӧгъяс Олӧм йылысь шусьӧгъяс

 

олӧмтӧ олӧм абу потшӧс вуджӧм Олӧмтӧ олӧм абу потшӧс вуджӧм.

олӧмыд тайӧ абу мойд Олӧмыд тайӧ абу мойд.

олӧмын уна вож да чукыль паныдасьлӧ Олӧмын уна вож да чукыль паныдасьлӧ.

олӧмыд ӧд ас сайын Олӧмыд ӧд ас сайын. ʻЖизнь букв. за собой, т.е. зависит от себя’.

кулӧм бӧрас быд морт бур Кулӧм бӧрас быд морт бур.

 

потшӧс потшӧс ʻизгородь’

мойд мойд ʻсказка’

вож вож ʻответвление’

бӧрас бӧрас = бӧрын бӧрын

 

3) -ан Отглагольные существительные с суффиксом -ан могут иметь как обобщённое значение «имя действия», так и конкретные значения, указывающие на определённый предмет.

 

а) Существительные с -ан имеют отвлечённое, абстрактное значение ʻимя действия, процесса’, как и рассмотренные выше существительные с -ӧм (велӧдчӧм велӧдчӧм ʻучёба’). Отличие их в том, что существительные с суффиксом -ан употребляются в роли определения, т.е. стоят перед определяемым словом, например, велӧдчӧм велӧдчӧм ʻучёба’ ↔ велӧдчан во велӧдчан во ʻгод учёбы, учебный год’; Студентъяслӧн велӧдчӧмыс заводитчӧ кӧч тӧлыссянь ↔ Студентъяслӧн велӧдчан воыс заводитчӧ сентябрсянь.

Существительные с -ан часто употребляются перед словами, указывающими на время: лун лун ʻдень’, кад кад ʻвремя’, пӧра пӧра ʻпора, время’, час час ʻчас’, здук здук ʻмиг, небольшой промежуток времени’, кадколаст кадколаст ʻпромежуток времени, период’.

 

Примеры:

 

уджавны уджавны ʻработать’ → уджалан кад уджалан кад ʻвремя работы’

шойччыны шойччыны ʻотдыхать’ → шойччан пӧра шойччан пӧра ʻвремя отдыха’

чужны чужны ʻродиться’ → чужан лун чужан лун ʻдень рождения’

чеччыны чеччыны ʻвстать’ → чеччан кад чеччан кад ʻвремя подъёма’

гуляйтны гуляйтны ʻгулять’ → гуляйтан час гуляйтан час ʻчас прогулки’

вӧравны вӧравны ʻохотничать’ → вӧралан кадколаст вӧралан кадколаст ʻсезон охоты’

 

Сочетания отглагольных существительных с другими существительными могут обозначать место, орудие и средство действия, а также коллектив людей.

 

Примеры:

 

чери кыйны чери кыйны ʻловить рыбу’ → чери кыян инъяс чери кыян инъяс ʻместа рыбалки’

кӧлуй вурны кӧлуй вурны ʻшить одежду’ → кӧлуй вуран ем кӧлуй вуран ем ʻигла для шитья одежды’

сьывны сьывны ʻпеть’ → асъя кыа сьылан да йӧктан ансамбль «Асъя кыа» сьылан да йӧктан ансамбль ʻансамбль песни и пляски’

 

миян вӧралан угоддьӧті котралӧны кӧинъяс ручьяс да кӧчьяс Миян вӧралан угоддьӧті котралӧны кӧинъяс, ручьяс да кӧчьяс.

миян дорӧ локтӧ том йӧзлӧн сигудӧк сьылан да йӧктан котыр Миян дорӧ локтӧ том йӧзлӧн «Сигудӧк» сьылан да йӧктан котыр.

челядь бур чери кыян места эз аддзыны Челядь бур чери кыян места эз аддзыны.

 

асъя кыа асъя кыа ʻутренняя заря’

йӧктыны йӧктыны ʻтанцевать’

 

сигудӧк Сигудӧк – ʻкоми народный музыкальный инструмент с волосяными струнами’

 

б) Другие существительные с суффиксом -ан обозначают конкретные предметы быта, орудия, инструменты, различные предметы домашней утвари.

 

Примеры:

 

сынавны сынавны ʻрасчёсывать’ → сынан сынан ʻгребешок, расчёска’

шырны шырны ʻстричь’ → шыран шыран ʻножницы’

сьывны сьывны ʻпеть’ → сьылан сьылан ʻпесня’

 

газетъяс олӧмлӧн рӧмпӧштан Газетъясолӧмлӧн рӧмпӧштан.

челядьлӧн эм уна ворсан Челядьлӧн эм уна ворсан.

вичкоын эм гора жыннян Вичкоын эм гора жыннян.

 

рӧмпӧштан рӧмпӧштан ʻзеркало’

ворсан ворсан ʻигрушка’

жыннян жыннян ʻколокол/колокольчик’

 

медводдза коми кывбуралысь иван куратовлӧн эм сьылан менам сьылан нима мича кывбур Медводдза коми кывбуралысь Иван Куратовлӧн эм «Сьылан менам, сьылан...» нима мича кывбур.

 

восьтыны восьтыны ʻоткрывать’ → восьтан восьтан ʻключ’

косӧдчыны косӧдчыны ʻобсушиться, вытираться’ → косӧдчан косӧдчан ʻполотенце’

пывсьыны пывсьыны ʻпариться’ → пывсян пывсян ʻбаня’

Пывсян лунӧ ми мунам пывсянӧ.

мыссьыны мыссьыны ʻумываться’ → мыссян мыссян ʻрукомойник’

 

Кывбӧръяс
Послелоги (продолжение)

 

Послелоги в коми языке, кроме пространственных и временных отношений, могут выражать также и причинные, сравнительные, выделительные, количественные отношения.

Послелог йылысь йылысь имеет значение ʻо, про’, он обозначает предмет речи, тему разговора, художественного произведения и т.п.:

 

мый йылысь тэ тӧдмалін урӧк вылын ӧньӧМый йылысь тэ тӧдмалін урӧк вылын, Ӧньӧ?

коми республикаса каръяс йылысь сэні олысьяс йылысь тӧдмаліКоми республикаса каръяс йылысь, сэні олысьяс йылысь тӧдмалі.

луздор васьлӧн алӧй лентаыс вӧралысьяс да важ олӧм йылысь медводдза коми роман Луздор Васьлӧн (Василий Юхнинлӧн) «Алӧй лентаыс» — вӧралысьяс да важ олӧм йылысь медводдза коми роман.

педь геньлӧн сиктса асыв нима повесьтыс комынӧд воясся коми сикт йылысь Педь Геньлӧн (Геннадий Фёдоровлӧн) «Сиктса асыв» нима повесьтыс комынӧд воясся коми сикт йылысь.

 

тӧдмавны тӧдмавны ʻузнать’

мый йылысь мый йылысь ʻо чём’

 

Послелоги вӧсна вӧсна ʻиз-за/за’ и понда понда ʻпо причине’ обозначают причину действия, например, висьӧм понда/вӧсна ʻиз-за, по причине болезни’.

 

быд ай-мам ас челядь вӧсна тӧждысьӧ Быд ай-мам ас челядь вӧсна тӧждысьӧ.

лена шахова талун кӧдзыд понда урок вылын абу Лена Шахова талун кӧдзыд понда урок вылын абу.

жар поводдя вӧсна сьӧд саридз дорын миянлы вӧлі сьӧкыд Жар поводдя вӧсна Сьӧд саридз дорын миянлы вӧлі сьӧкыд.

велӧдчӧм понда бур студентъяслӧн кадныс абу ветлыны дискотекаӧ Велӧдчӧм понда бур студентъяслӧн кадныс абу ветлыны дискотекаӧ.

 

тӧждысьны тӧждысьны ʻзаботиться’

 

Послелоги кодь и моз обозначают сравнение с чем-либо, с кем-либо.

 

кодь КОДЬ ʻкак / как будто / подобно’, например:

 

таттянным би кодь збой нывка Таттянным би кодь збой нывка.

вера жӧ кӧч кодь полысь Вера жӧ кӧч кодь полысь.

гӧтырыдлӧн видӧмыд пӧсь шаньга сёйӧм кодь Гӧтырыдлӧн видӧмыд пӧсь шаньга сёйӧм кодь.

миян старӧста каракчиев валер ош кодь ён Миян старӧста Каракчиев Вáлер ош кодь ён.

 

би би ʻогонь’

збой збой ʻбойкий’

полысь полысь ʻбоязливый’

видны видны ʻругать’

ош ош ʻмедведь’

 

► Характерно то, что сочетания существительных с послелогом кодь употребляются в именных предложениях, где сказуемое не глагол, оно выражено обычно качественным прилагательным:

мукӧд велӧдчысьыс руч кодь мудер Мукӧд велӧдчысьыс руч кодь мудер.

 

руч руч ʻлиса’

 

моз МОЗ ʻкак, подобно, как будто’.

 

Сочетания существительных с послелогом моз употребляются в предложениях со сказуемым, выраженным глаголом, например:

уджавны машина моз уджавны машина моз ʻработать, как машина’,

котравны ур моз котравны ур моз,

лэбавны лэбач моз лэбавны лэбач моз,

уявны чери моз уявны чери моз ʻплавать, как рыба’.

 

Шусьӧгъяс

 

олӧмыс визув ва моз визувтӧ Олӧмыс визув ва моз визувтӧ.

сийӧсасян кӧ ӧд и кутан кыскыны вӧв моз Сийӧсасян кӧ ӧд, и кутан кыскыны вӧв моз.

 

визув визув ʻтекучий, быстрый (о воде)’

сийӧсасьны сийӧсасьны ʻнадеть хомут на себя’

 

Послелоги пиысь пиысь ʻиз числа’, пиын пиын ʻв числе’, лыдын лыдын ʻв числе’, лыдысь лыдысь ʻот числа’, лыдӧ лыдӧ ʻв число’ обозначают количественные отношения или отношения части к целому.

 

Примеры:

 

челядь коді кӧсйӧ тіян пиысь мунны аски кар сайӧ Челядь, коді кӧсйӧ тіян пиысь мунны аски кар сайӧ?

сыктывкарын олысьяс лыдысь уна морт кужӧ сёрнитны комиӧн Сыктывкарын олысьяс лыдысь уна морт кужӧ сёрнитны комиӧн.

миян пиын тшӧтш эмӧсь кывбуралысьяс Миян пиын тшӧтш эмӧсь кывбуралысьяс.

 

тіян пиысь тіян пиысь ʻиз вас’

 

Послелоги ордӧ ордӧ ʻк кому-л.’ — ордын ордын ʻу кого-л.’ — ордысь ордысь ʻот кого-л.’ обозначают местоположение со значением одушевлённости лиц, отношения к лицу или группе лиц; они синонимичны с послелогами дорӧ — дорын — дорысь, например:

 

ичӧтджык вокъясным бать-мам ордын на олӧны Ичӧтджык вокъясным бать-мам ордын на олӧны.

кановъяс ордысь велӧдчысьяс петісны сёрӧн нин Кановъяс ордысь велӧдчысьяс петісны сёрӧн нин.

волӧй миян ордӧ гӧсти гижӧ письмӧын абъячойысь воча чойӧй «Волӧй миян ордӧ гӧсти», — гижӧ письмӧын Абъячойысь воча чойӧй.

 

сёрӧн сёрӧн ʻпоздно’

воча чой воча чой ʻдвоюродная сестра’

 

Лыддянторъяс

 

ГИЖАМ АНКЕТАЯС

 

Ним: Ӧльӧ

Ов: Лыюров

Вич: Йӧвгень пи

Айлун-эньлун: айлов

Арлыд: комын квайт арӧс

Войтырсикас: коми

Велӧдчӧм: вылыс

Уджсикас: велӧдысь

Арта ним: доцент

Уджаланін: СКУ

Чужан во: 1969-ӧд во

Чужан лун: моз тӧлысь дасӧд лун

Инпас: Сыктыв туй, 26-ӧд керка,

Сёрнитчан: 24-56-77 (гортса)

Ӧтуввез инпас: lyjurov@komіmu.ru

Таттян

Петрова

Степан ныв

эньлов

кызь ӧкмыс арӧс

роч

шӧр

пельшер

юкӧдӧн веськӧдлысь

Республикаса шӧр бурдӧдчанін

1974-ӧд во

рака тӧлысь кызьӧд лун

Октябр шӧртуй, 106-ӧд 56-ӧд патера керка, 88-ӧд патера

912412328423 (зепса)

petrova@komіmu.ru

 

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_2015_%D1%81/kfr_2015_c_147_%D0%BD%D0%B5%D1%83%D0%BD%D0%B0%20%D0%B0%D1%81%20%D0%B9%D1%8B%D0%BB%D1%8B%D1%81%D1%8C.mp3#

НЕУНА АС ЙЫЛЫСЬ

Ме ачым Сыктывкарса канму университетын велӧдчысь. Нимӧй Петыр, овӧй Бияров, вичӧй Ӧндрей пи. Ачым ме коми морт, Эжваысь. Меным дас ӧкмыс арӧс. Помалі шӧр школа. Ӧні велӧдча университетын психологӧ. Ай-мам олӧны тшӧтш Эжваын, ме бать-мамкӧд да чоя-вокакӧд ола. Инпасным Мир улича, сизимдас нёльӧд керка, комын кыкӧд патера. Чужан воӧй сюрс ӧкмыссё кӧкъямысдас кыкӧд во, чужан лунӧй лӧддза-номъя тӧлысь дас витӧд лун. Гортса сёрнитчан лыдпасыс квайтымын квайт сизимдас ӧти нелямын кык. Ӧтуввезйын менам ас инув абу на.

 

ачым ачым ʻя сам’

арӧс арӧс ʻгод в значении возраста’

шӧр школа шӧр школа ʻсредняя школа’

ай-мам ай-мам = бать-мам бать-мам ʻродители’

чоя-вока чоя-вока ʻбратья-сёстры’

инпас инпас ʻадрес’

гортса сёрнитчан гортса сёрнитчан ʻдомашний телефон’

ӧтуввез ӧтуввез ʻИнтернет’

ас инув ас инув ʻсобственный сайт’

 

ВИСЬЫСЬ ОРДЫН

Касева Лена субӧтаӧ лун чӧж вӧлі кар сайын, сэні жӧ вӧліны сылӧн кӧкъямысӧд «Б» класса велӧдчысьясыс. Ывла вылын сэки вӧлі зэрӧ, тӧла, рытланьыс сэсся ёна кӧдздӧдіс. Леналӧн шойччӧмыс бур вылӧ эз мунсійӧ вежалунӧ висьмис. Луннас сылӧн жарыс кайис комын сизим да джын градусӧдз.

Выльлунӧ пӧрысь мамыс звӧнитіс ноль куим номерӧ, регыд сэсся на ордӧ воис бурдӧдчысь, том айлов. Сійӧ пырис Касевъяс ордӧ, керка пытшкӧ, пуксис висьысь дорӧ да юаліс:

Видза олан. Мый вылӧ тэ норасян? Мый тэнад нимыд, овыд, нывка? Кыті нӧ тэнад висьӧ?

Нимӧй менам Лена, овӧй Касева. Юрӧй да голяӧй висьӧ, асывсяньыс ёна кыза, вой чӧж эг узь. Гортӧ воӧм бӧрын эг на сёй ни ю.

Гашкӧ, Леналӧн ты ӧдӧм нин лои? — шогсьӧ пӧрысь мамыс.

Абу на, — шуӧ бурдӧдчысь висьысьӧс видлалӧм бӧрын. — Тыдалӧ, тайӧ сӧмын на голя кынтӧм. Колӧ юны таблеткаяс, пӧсь йӧв, туруна да ӧмидза тшай, пыр куйлыны. Звӧнитінныд кӧ меным водзджык, вӧлі эськӧ ёна бурджык. Кутшӧм паськӧма вӧлін тэ тӧрыт, Лена?

Ме вӧлі кокньыдик пальтоа, нӧшта на шапкатӧм да кепысьтӧм, кокын вӧлі кокни кӧм, кроссовкиа вӧлі.

Тэ кокньыда пасьтасьӧм понда да кынмӧм вӧснаыд и висьмин, — шуис бурдӧдысь. — Бурджыка кӧ пасьтасин, то ӧні эськӧ эн вись. Но энӧ ёна шогсьӧй. Ме коля рецепт. Кутан кӧ бура юны таблеткаяс, аски либӧ аскомысь бурдан нин. Видза колянныд.

Бурдӧдчысь мунӧ Ленаяс ордысь. Висьыськӧд кольӧны Леналӧн пӧрысь мамыс да ичӧтджык чойыс.

 

Юалӧмъяс Вопросы

 

1) Кӧні вӧлі Лена Шахова субӧтаӧ?

2) Мый лоис вежалунӧ?

3) Коді воис Лена ордӧ выльлунӧ?

4) Мый вылӧ норасьӧ Лена?

5) Кыті сылӧн висьӧ?

6) Мый вӧсна висьмис нывкаыс?

7) Мый колӧ юны Леналы?

 

лун чӧж лун чӧж ʻцелый день’

кызны кызны ʻкашлять’

ывла вылын ывла вылын ʻна улице’

ты ӧдӧм ты ӧдӧм ʻвоспаление лёгких’

тӧла тӧла ʻветрено’

шогсьыны шогсьыны ʻбеспокоиться’

кӧдздӧдны кӧдздӧдны ʻпохолодать’

туруна туруна ʻтравяной’

айлов айлов ʻмужчина’

ӧмидза ӧмидза ʻмалиновый’

пӧрысь мам пӧрысь мам ʻбабушка’

кутшӧм паськӧма кутшӧм паськӧма ʻв какой одежде’

норасьны норасьны ʻжаловаться’

бурдны бурдны ʻпоправиться’

голя голя ʻгорло’

висьысь висьысь ʻбольной’

 

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_2015_%D1%81/kfr_2015_c_149_%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B8%20%D1%80%D0%B5%D1%81%D0%BF%D1%83%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D1%81%D0%B0%20%D0%BE%D0%BB%D1%8B%D1%81%D1%8C%D1%8F%D1%81%20%D0%B9%D1%8B%D0%BB%D1%8B%D1%81%D1%8C.mp3#

КОМИ РЕСПУБЛИКАСА ОЛЫСЬЯС ЙЫЛЫСЬ

Коми республикаын кык сюрс квайтӧд воын оліс ӧкмыссё сизимдас ӧти сюрс витсё морт, ставнас сёысь унджык войтырсикаса йӧз. На пиысь каръясын олӧны йӧзысь сизимдас квайт прӧчентыс, а сиктъясынкызь нёль прӧчентыс. Ӧні республикаын эм дас кар: Сыктывкар, Вӧркута, Вуктыл, Емва, Инта, Микунь, Печора, Сосногорск, Усинск да Ухта. Каръяс лыдысь Сыктывкар юркар, Вӧркута да Ухта медыджыдӧсь. Кызьӧд нэм чӧж каръяс зэв ӧдйӧ быдмисны, сэтчӧ воисны овны мукӧдлаысь уна йӧз. Комынӧд воясӧ кӧ Коми муын вӧлі сӧмын ӧти ичӧт кар — Сыктывкар, то ӧні нин дас кар. Республикаса войвыв каръясын олӧны да уджалӧны из шом перйысьяс (Вӧркутаын да Интаын), биару перйысьяс да мусир перйысьяс (Ухтаын, Усинскын, Вуктылын). Эжваын олӧны кабала вӧчысьяс, Микуньынкӧрт туй вылын уджалысьяс. Войвывса каръясын олысьяслӧн олӧмыс да уджыс абу кокньыд кӧдзыд ывлару (поводдя) вӧсна, кузь тӧв понда.

Коми войтыр олӧ сиктса районъясын да Сыктывкарын, мукӧд карын тшӧтш. Республикаын медся гырысь сиктъясрайонса шӧринъяс, юрсиктъяс: Айкатыла, Визин, Выльгорт, Изьва, Койгорт, Кӧрткерӧс, Кослан, Абъячой, Кулӧмдін да Чилимдін. Чилимдін районын олӧны рочьяс. Сиктса олысьяс пиысь унджыкыс му вӧдитысь да скӧт видзысь. Изьва да Печора вожъясын, войвывса тундраын олӧны да уджалӧны кӧр видзысьяс. Вӧрса посёлокъясын уджалӧны вӧр лэдзысьяс, пӧрӧдчысьяс. Важӧн моз тшӧтш коми йӧз да республикаса уна мукӧд олысь радейтӧны вӧр-ва, вӧралӧм, вотчӧм да чери кыйӧм.

Уна коми йӧз олӧ тшӧтш Коми республикаысь ортсыын, Рытыввыв Сибирын, Ханты-Манси да Ямал Яран автономия кытшъясын, Кола кӧджын, Яран автономия кытшын, мукӧд обласьтъясса каръясын да сиктъясын. Республиканымса став олысь лыдысь кызь квайт прӧчентыс коми войтыр.

 

Юалӧмъяс Вопросы

 

1) Кымын морт оліс 2006-ӧд воын Коми муын?

2) Кымын кар сэні эм?

3) Кутшӧм гырысь сиктъяс эмӧсь республикаын?

4) Кӧні олӧ коми войтыр?

5) Кодъяс олӧны войвывса каръясын, сиктъясын да вӧрса посёлокъясын?

6) Кодъяс олӧны да уджалӧны тундраын?

 

войтырсикаса войтырсикаса ʻпо национальности’

каръяс лыдысь каръяс лыдысь ʻиз числа городов’

быдмыны быдмыны ʻрасти’

кокньыд кокньыд ʻлёгкий’

ывлару ывлару = поводдя поводдя ʻклимат, погода’

шӧрин шӧрин ʻцентр’

юрсикт юрсикт ʻрайонный центр’

вож вож ʻтерритория бассейна реки’

вотчӧм вотчӧм ʻсбор грибов и ягод’

кытш кытш ʻокруг’

кола кӧдж Кола кӧдж ʻКольский полуостров’

войтыр войтыр ʻнарод, нация’

 

Уджъяс Упражнения

 

1 удж. Напишите словарный диктант, приведите коми соответствия следующим словам:

 

петь, танцевать, ловить рыбу, добывать нефть, встреча, жизнь, смерть, болезнь, охотник, рыбак, больной, житель Коми республики, житель Сыктывкара, одеваться, кашлять, простуда, врач, зеркало.

 

2 удж. Из двух простых предложений образуйте сложноподчинённые условные.

 

Образец: Тэ бура пасьтасян. Тэ он кут висьны. → Тэ кӧ бура пасьтасян, (то) он кут висьны.

 

1) Морт водз чеччӧ. Сійӧ уна вӧчӧ.

2) Ӧньӧ талун воас миянӧ. Ми кутам сыкӧд ворсны компьютерӧн.

3) Аски лоӧ кӧдзыд да зэра поводдя. Ми некытчӧ гортысь огӧ петӧ.

4) Гожӧмын йӧзыс оз узьны. Тӧвнас лоӧны пӧтӧсь.

5) Света кутас юны таблеткаяс. Сійӧ регыд бурдас.

6) Студентъяс бура ветлӧны лекцияяс вылӧ. Налы экзамен вылын лоӧ кокньыд.

7) Войнас пуксяс лысва. Аски оз зэр.

 

3 удж. Вставьте в пропущенные места необходимые отглагольные существительные, обозначающие род занятий, профессию людей.

 

1) Асывъясын ................. да ................. тэрмасьӧны школаӧ.

2) Магазинъясын уджалӧны ................. .

3) Вӧрса посёлокъясын олӧны да уджалӧны ................. .

4) «Асъя кыа» ансамбльын уджалӧны ................. да ................. .

5) Тундраті тӧвнас и гожӧмнас ветлӧны ................. .

6) Комиын войвыв каръясын олӧны ................. .

7) Кӧдзыд поводдя бӧрын уна ................. норасьӧ дзоньвидзалун вылӧ.

8) Коми республикаса ................. пиысь унджыкыс олӧ каръясын. (кӧр видзысь, вӧр лэдзысьяс, олысьяс, висьысь, вузасьысь, велӧдысьяс да велӧдчысьяс, йӧктысьяс да сьылысьяс, из шом перйысьяс).

 

4 удж. Впишите в пропуски необходимые по смыслу существительные с суффиксом -ысь.

 

1) Тайӧ йӧзыс велӧдӧны школаясын, институтъясын, университетъясын. Найӧ ................. .

2) Иван Куратов, Нёбд і нса Виттор, Илля Вась, Юсь (Михаил Лебедев), Юшков Генькоми ................... .

3) Найӧ уджалӧны му пытшкын, перйӧны из шом. Кодъяс йылысь мунӧ сёрниыс? Сёрниыс мунӧ ................... йылысь.

4) Татшӧм йӧзыс (шуам, директоръяс, президентъяс да сідз водзӧ) уджалӧны кабинетъясын, найӧ ................... .

5) Тундраын олӧ уна кӧр. На дорын уджалӧны ................. .

6) Кодъяс Лидия Логинова, Ольга Сосновская, Алла Пугачева? Дерт жӧ, найӧ ................... .

7) Висьысьяс куйлӧны бурдӧдчанінъясын. Сэні уджалӧны ................. .

8) Фермаясын, му да видзьяс вылын уджалӧны ................... .

9) Юясын да тыясын уна чери. Найӧс кыйӧны ................... .

10) Эжваын эм ыджыд вӧр комбинат, сэні уджалӧны ................... .

 

5 удж. Ответьте на вопросы, употребив необходимые существительные с суффиксом -ӧм.

 

Кыдзи шуны сэтшӧмтор, кор

 

1) вӧралысьяс арын да тӧлын вӧръясын вӧралӧны. Тайӧ ................. .

2) челядь да верстьӧ гожӧмнас кыйӧны чери. Тайӧ ................. .

3) кык либӧ унджык морт аддзысьӧны. Тайӧ ................. .

4) тулысын, гожӧмын, арын кресьтяна му вӧдитӧны. Тайӧ ................. .

5) тундраын кӧръяс во чӧж видзӧны. Тайӧ ................. .

6) кор лавкаясын да базарын вузасьӧны. Тайӧ ................. .

7) уна йӧз сьылӧны хорын. Тайӧ ................. .

8) студентъяс велӧдчӧны университетын да институтын. Тайӧ ......... .

 

6 удж. Вместо пропущенных слов вставьте подходящие по смыслу существительные с суффиксом -ан в функции определения.

 

1) Ӧкмыс чассянь кык часӧдз студентъяслӧн ................. лун.

2) Анялӧн аски ................. лун. Ми мунам на ордӧ гӧсти.

3) Вӧр пӧрӧдысьяслӧн ................. местаысвӧр.

4) Вӧралысьяс вӧралӧны арын да тӧлын. Сэки налӧн ................. кад.

5) Велӧдчысьяслӧн школаысь воӧм бӧрын лоӧ ................. кад.

6) Мусир да биару перйысьяс ................. кадӧ лэбзьӧны Сьӧд либӧ Азов саридзьяс дорӧ, а сідзжӧ суйӧр сайӧ.

7) Аскомысь республикаса филармонияын лоӧ «Сигудӧк» ................. да ................. котырлӧн ыджыд концерт.

8) — Пиӧй, чеччы, тырмас тэныд узьны, — шуӧ мамыс. — Важӧн нин ................. кад .

 

(сьылан да йӧктан, велӧдчан, гуляйтан, чеччан, уджалан, чужан, шойччан, вӧралан).

 

7 удж. Употребите необходимые по смыслу отглагольные существительные или с суффиксом -ысь, или с суффиксом -ан, или с суффиксом -ӧм.

 

1) Йӧзыс уджалӧны ................. лунъясӧ, а шойччӧны ..............… лунъясӧ.

2) Быдӧн олысь йӧз пиысь радейтӧ ................., некод оз радейт ................. да ................. .

3) Коми автономия чужис 1921-ӧд воын. Сідзкӧ тайӧ воыс Коми автономиялӧн ................. во.

4) Вузасянінын уджалӧны ......................., бурдӧдчанінын йӧзсӧ бурдӧдӧны ................., тундраын кӧръяс видзӧны ................. .

5) Петыр дядь аски мунӧ шойччыны Крымӧ. Аски сылӧн ................. лун.

 

8 удж. Перепишите предложения, употребив необходимые по смыслу послелоги, которые даны ниже в скобках.

 

1) Войвылын тӧвнас лунъясыс кӧч бӧж ......... дженьыдӧсь.

2) Миян ......... регыд воасны Ижкарысь Удмурт университетса велӧдысьяс.

3) Ваня кык вежон висис ёна кынмӧм ......... .

4) Яков Рочевлӧн «Кык друг» роман ыджыд ёртасьӧм ......... .

5) Лыско нима пон котралӧ кӧин ......... ӧдйӧ.

6) СКУ-са студентъяс ......... эмӧсь зэв тӧлка йӧз. (йылысь, кодь, вӧсна, пиысь, ордӧ, моз)

 

9 удж. Составьте короткую анкету о себе, по образцу текста «Неуна ас йылысь».

 

10 удж. Комиӧдӧй сёрникузяяс.

 

1.

1) Если встанешь утром рано, успеешь многое сделать за день.

2) Если бы ученики пришли раньше, то мы бы пошли за город.

3) Учителя и ученики заходят вовнутрь школы.

4) В лесных посёлках живут вальщики леса.

6) У животноводов в сёлах работа очень тяжёлая.

7) На севере работают и живут газовики, нефтяники и шахтёры.

 

2.

1) Мне очень нравится охота, рыбная ловля и прогулка.

2) Добыча угля и валка леса — очень тяжёлые работы.

3) С середины октября у нас опять начинается учёба.

4) Повесть коми писателя Ивана Торопова «Тян» о большой дружбе и охране природы.

 

3.

1) Детям необходимо плавать как рыба, бегать как волк, учиться и работать как машина.

2) Один из студентов нашей группы – поэт.

3) Дядя Гаврила хитрый, как лиса.

4) Из числа писателей мне нравится Алексей Попов.

5) Вчера мы ходили к Илье на его день рождения.

6) Из числа учеников седьмого «Б» класса Ваня Плосков самый умный.

7) Слово мусир ʻнефть’ в коми языке образуется из двух корней: му ʻземля’ и сир ʻсмола’.

8) Значение слова мусир легко понять, это ʻсмола из земли’ или ʻземляная смола’.