2015: Видза олан, коми кыв! Урок 13

ДАС КОЙМӦД ЮРПАС

ТРИНАДЦАТЫЙ УРОК

Дательный, родительный, притяжательный и достигательный падежи существительного. Личные местоимения в дательном, родительном и притяжательном падежах. Образование количественных наречий. Тексты и упражнения.

 

Сетан, асалан, босьтан, могман вежлӧгъяс
Дательный, родительный, притяжательный, достигательные падежи

 

Все эти четыре падежа имеют в своих суффиксах один элемент -л-, но значения падежей разные. Три падежа — дательный, родительный и притяжательный — обозначают отношения владения, получения, передачи чеголибо лицам или от лиц. Из предыдущих уроков уже известен родительный (асалан) падеж с суффиксом -лӧн: батьлӧн паськӧм ʻодежда отца’. Значения трёх притяжательных падежей лучше видны в рисунках:

        

дательный падеж

кодлы кодлы?

ʻкому?’

(1) -лы

сетан вежлӧг

родительный падеж

кодлӧн кодлӧн?

ʻу кого?’ 

(2) -лӧн

асалан вежлӧг

притяжательный падеж

кодлысь  кодлысь?

ʻот кого?’

(3) -лысь

босьтан вежлӧг

1) Ӧндрей сетӧ Анялы дзоридзьяс.

ʻАндрей даёт Ане цветы’.

2) Анялӧн эмӧсь дзоридзьяс.

ʻУ Ани есть цветы’.

3) Ыджыд мамыс босьтӧ Анялысь дзоридзьяс да сюйӧ вазаӧ.

ʻБабушка берёт у Ани цветы и ставит в вазу’.

 

1. Сетан вежлӧг

дательный падеж

датив

-лы

Дательный падеж отвечает на вопросы кодлы? ʻкому?’, мыйлы? ʻчему?’;

образуется присоединением суффикса -лы к основе существительного.

 

В русском языке коми дательному падежу соответствует дательный падеж без предлога. Существительные в дативе употребляются с глаголами сетны сетны ʻдавать’, шуны шуны, висьтавны висьтавны ʻсказать’, козьнавны козьнавны ʻдарить’.

 

Слова в дательном падеже обозначают:

 

1) адресат речи, косвенный объект, которому что-то даётся, говорится, например:

маша мӧдӧдӧ чойыслы печораӧ письмӧ Маша мӧдӧдӧ чойыслы Печораӧ письмӧ.

челядь сетісны понпилы туган ним Челядь сетісны понпилы Туган ним.

ванялы чужан лун кежлӧ козьналісны биа нюр нима небӧг Ванялы чужан лун кежлӧ козьналісны «Биа нюр» нима небӧг.

мирон пӧль висьталіс ӧньӧ гӧгапиыслы важ олӧм йылысь Мирон пӧль висьталіс Ӧньӧ гӧгапиыслы важ олӧм йылысь.

 

мӧдӧдны мӧдӧдны ʻотправлять’

гӧгапи гӧгапи ʻвнук’

кежлӧ кежлӧ ʻк’

 

2) лицо или событие, мероприятие, которому что-либо посвящается, например:

 

илля васьлӧн чужан лунсяньыс сё кызь во тырӧмлы сиам талунъя рытсӧ Илля Васьлӧн (Василий Ильич Лыткинлӧн) чужан лунсяньыс сё кызь во тырӧмлы сиам талунъя рытсӧ.

сыктывкарлы кывбуралысьяс сиисны уна кывбур да поэма Сыктывкарлы кывбуралысьяс сиисны уна кывбур да поэма.

миян муса мамлы сьылам коми ань сьыланкыв Миян муса мамлы сьылам «Коми ань» сьыланкыв.

 

тырны тырны ʻисполняться’

 

3) человека, живое существо, носителя определённого состояния, а также возраста.

 

Примеры:

 

медводдза олысьяслы важӧн вӧлі зэв сьӧкыд войвывса сук вӧрын овны Медводдза олысьяслы важӧн вӧлі зэв сьӧкыд войвывса сук вӧрын овны.

надюклы талун зэв долыд сійӧ помаліс ыджыд удж Надюклы талун зэв долыд: сійӧ помаліс ыджыд удж.

сыктывкарлы ӧні кыксё комын вит во сайӧ а медводдза коми анбурлы квайтсё нелямын во сайӧ нин Сыктывкарлы ӧні кыксё комын вит во сайӧ, а медводдза коми анбурлы квайтсё нелямын во сайӧ нин.

ичӧт вокнымлы неважӧн тырис ӧкмыс арӧс Ичӧт вокнымлы неважӧн тырис ӧкмыс арӧс.

 

Шусьӧгъяс

 

лёклы лӧгавны бурлы вежавны Лёклы лӧгавны, бурлы вежавны. ʻНа зло злиться, доброму завидовать’.

сюсьлы и ош йӧктӧ Сюсьлы и ош йӧктӧ.

 

сюсь сюсь ʻумный’

 

Кывбуртор

 

Потшӧс вылын катша.

Потшӧс улын Катшӧ.

Йирӧ Катшӧ лы,

Оз сет катшалы.

(Г. Юшков)

 

йирны йирны ʻгрызть’

 

2. Асалан вежлӧг

родительный падеж

генитив

-лӧн

Коми термин асалан образован от глагола асавны асавны ʻприсвоить’.

Родительный падеж отвечает на вопросы кодлӧн кодлӧн? ʻу кого?, чей’, мыйлӧн мыйлӧн? ʻу чего?’

 

Существительные и местоимения с суффиксом -лӧн выражают:

 

1) обладателя чего-либо или кого-либо, например:

сыктывкарлӧн вӧлі усть-сысольск важ роч ним Сыктывкарлӧн вӧлі Усть-Сысольск важ роч ним.

велӧдчысьяслӧн аски лоӧ сьӧкыд лун найӧ сетӧны математикаысь гижан экзамен Велӧдчысьяслӧн аски лоӧ сьӧкыд лун: найӧ сетӧны математикаысь гижан экзамен.

 

2) субъект, производителя действия при отглагольных существительных на -ӧм и глаголах.

 

Примеры:

 

миян ай-мамлы ёна кажитчӧ вӧлі валентина есевалӧн сьылӧмыс Миян ай-мамлы ёна кажитчӧ вӧлі Валентина Есевалӧн сьылӧмыс.

комияслӧн бура вӧралӧм йылысь тӧдісны ёна важысянь нин Комияслӧн бура вӧралӧм йылысь тӧдісны ёна важысянь нин.

 

Шусьӧгъяс

 

омӧль кӧклӧн омӧль и кӧкӧмыс Омӧль кӧклӧн омӧль и кӧкӧмыс.

туйтӧм мортлӧн сёрниыс некытчӧ оз туй Туйтӧм мортлӧн сёрниыс некытчӧ оз туй. ʻУ негодного человека разговор никуда не годится’.

 

кӧк кӧк ʻкукушка’

 

3. Босьтан вежлӧг

притяжательный падеж

аблатив

 

-лысь

кодлысь кодлысь? ʻот кого’

Притяжательный падеж по основному значению противоположен дательному

 

Существительные в притяжательном падеже образуются присоединением к основе существительных суффикса -лысь; слова в падеже аблатив отвечают на вопросы кодлысь? ʻу кого?’, мыйлысь? ʻу чего?’,

 

например:

 

Мамлысь босьті сьӧм. ʻУ матери взял деньги’. На русский язык существительные в притяжательном падеже переводятся сочетаниями существительных в родительном падеже с предлогами «у», «от»: чойлысь ʻу сестры’. У притяжательного падежа есть два основных значения.

 

Он обозначает:

 

1) лицо, группу лиц или реже предмет, у которого что-то отчуждается, берётся или спрашивается, например:

вузасьысьлысь ньӧбим коми нӧдкывъяс нима неыджыд небӧг Вузасьысьлысь ньӧбим «Коми нӧдкывъяс» нима неыджыд небӧг.

юав велӧдысьыдлысь петыр кымын вежлӧг эм коми кывйынЮав велӧдысьыдлысь, Петыр, кымын вежлӧг эм коми кывйын?

веськӧдлысьлысь юаси водзджык мунны удж вылысь Веськӧдлысьлысь юаси водзджык мунны удж вылысь.

 

вежлӧг вежлӧг ʻпадеж’

 

Шусьӧгъяс

 

скуп мортлысь уна он босьт Скуп мортлысь уна он босьт.

горш мортыд и корысьлысь коран мешӧксӧ гусялас Горш мортыд и корысьлысь коран мешӧксӧ гусялас.

кос пулысь сійӧ ли куляс Кос пулысь сійӧ ли куляс ʻС сухого дерева он камбий сдерёт’ = Он с живого шкуру сдерёт.

 

корысь корысь ʻнищий’

 

В таком значении в притяжательном падеже почти всегда употребляются одушевлённые существительные. Сравните два предложения: Вузасьысьлысь ньӧба нянь ʻУ продавца куплю хлеб’ ↔ Лавкаысь ньӧба нянь ʻИз магазина куплю хлеб’.

 

2) принадлежностное определение у существительного в винительном падеже, выражающем прямое дополнение. Если существительное употреблено в винительном падеже, существительное-определение при нём всегда должно быть в притяжательном падеже, для сравнения:

 

Тані эм Иван Куратовлӧн «Коми гор» небӧг. (слово небӧг в именительном падеже) → Ми лыддям Иван Куратовлысь «Коми гор» небӧг. (слово небӧг в винительном падеже).

 

Примеры:

 

коді оз радейт кывзыны лэбачьяслысь сьылӧм Коді оз радейт кывзыны лэбачьяслысь сьылӧм!

миянлы колӧ видзны россияса войтыръяслысь ёртасьӧм Миянлы колӧ видзны россияса войтыръяслысь ёртасьӧм.

леналысь кывъяссӧ игор эз гӧгӧрво Леналысь кывъяссӧ Игор эз гӧгӧрво.

велӧдчысьяс радейтӧны иван тороповлысь регыд дас квайт нима повесьт Велӧдчысьяс радейтӧны Иван Тороповлысь «Регыд дас квайт» нима повесьт.

войдӧрлун группаным видзӧдіс александр ларевлысь гажтӧм вальс ворсӧм Войдӧрлун группаным видзӧдіс Александр Ларевлысь «Гажтӧм вальс» ворсӧм.

войвыв кодзулын йӧзӧдӧны том кывбуралысь ань алёна ельцовалысь выль кывбуръяс «Войвыв кодзулын» йӧзӧдӧны том кывбуралысь ань Алёна Ельцовалысь выль кывбуръяс.

вайӧй лыддьыны меным гортӧ михаил булгаковлысь висьтъяс да романъяс Вайӧй лыддьыны меным гортӧ Михаил Булгаковлысь висьтъяс да романъяс.

 

сьылӧм сьылӧм ʻпение птиц!’

ворсӧм ворсӧм ʻпостановка, спектакль’

йӧзӧдны йӧзӧдны ʻпубликовать’

 

Морта нимвежтасъяс босьтан вежлӧгын
Личные местоимения в притяжательном падеже

 

Запомните личные местоимения в формах притяжательного падежа, употребительные в устной речи с глаголами — юавны юавны (кодлысь?) ʻспросить’ (у кого?), корны корны ʻпросить’, босьтны ʻвзять’. Вместе с тем закрепите в памяти уже известные падежные формы личных местоимений в родительном, винительном и дательном падежах.

 

Личные местоимения

Винительный

керан вежлӧг

Дательный

сетан вежлӧг

Родительный

асалан вежлӧг

Притяжательный

босьтан вежлӧг

ме ме ʻя’

тэ тэ ʻты’

сійӧ сійӧ ʻон, она’

ми ми ʻмы’

ті ті ʻвы’

найӧ найӧ ʻони’

менӧ менӧ ʻменя’

тэнӧ тэнӧ ʻтебя’

сійӧс сійӧс ʻего, её’

миянӧс миянӧс ʻнас’

тіянӧс тіянӧс ʻвас’

найӧс найӧс ʻих’

меным меным ʻмне’

тэныд тэныд ʻтебе’

сылы сылы ʻему, ей’

миянлы миянлы ʻнам’

тіянлы тіянлы ʻвам’

налы налы ʻим’

 

менам менам ʻмой’

тэнад тэнад ʻтвой’

сылӧн сылӧн ʻего, её’

миян миян ʻнаш’

тіян тіян ʻваш’

налӧн налӧн ʻих’

менсьым менсьым ʻу меня’

тэнсьыд тэнсьыд ʻу тебя’ у неё’

сылысь сылысь ʻу него’

миянлысь миянлысь ʻу нас’

тіянлысь тіянлысь ʻу вас’

налысь налысь ʻу них’

 

Примеры:

 

менсьым школаын юалісны кор кутшӧм кадӧ пӧ овлісны нёбдінса виттор да илля вась Менсьым школаын юалісны, кор, кутшӧм кадӧ пӧ овлісны Нёбдінса Виттор да Илля Вась.

валя тэнсьыд корисны гортса уджтӧ петкӧдлыны велӧдысьнымлыВаля, тэнсьыд корисны гортса уджтӧ петкӧдлыны велӧдысьнымлы.

со миян велӧдысьным юалӧй сылысь коми вежлӧгъяс йылысьСо миян велӧдысьным. Юалӧй сылысь коми вежлӧгъяс йылысь.

позьӧ-ӧ тіянлысь юавны дона-ӧ тайӧ дӧрӧмысПозьӧ-ӧ тіянлысь юавны, дона-ӧ тайӧ дӧрӧмыс?

тӧнлун миянлысь чукӧртісны неуна сьӧм ай-мамтӧм челядьлы козинъяс вылӧ Тӧнлун миянлысь чукӧртісны неуна сьӧм ай-мамтӧм челядьлы козинъяс вылӧ.

 

дӧрӧм дӧрӧм ʻрубашка’

ай-мамтӧм ай-мамтӧм ʻбез родителей’

 

4. Могман вежлӧг

достигательный падеж

каузатив

 

-ла

 

Достигательный падеж отвечает на вопросы:

мыйламыйла? ʻпочему? за чем?’,

кодла кодла? ʻза кем?’

 

Падеж образуется путём присоединения суффикса -ла к основе существительных: мунны няньла ʻидти за хлебом’. Существительные в достигательном падеже на русский язык переводятся сочетаниями существительных в творительном падеже с предлогом ʻза’ и в родительном падеже с предлогом ʻиз-за’ (висьны жарла ʻболеть из-за жары’).

 

Слова в достигательном падеже обозначают:

 

1) цель, предмет или человека, из-за овладения которыми и совершается действие,

 

например:

 

нывкаяс мунӧны озла Нывкаяс мунӧны озла. ʻДевочки идут за земляникой’.

ме да айӧй ветлім вузасянінӧ няньла йӧвла да яйла Ме да айӧй ветлім вузасянінӧ няньла, йӧвла да яйла.

кывзы ваньӧ ноко ветлы света чойыдла челядь садйӧКывзы, Ваньӧ, ноко ветлы Света чойыдла челядь садйӧ.

сиктса йӧз тшӧкыда тӧвнас ветлӧны вӧлӧн песла да турунла Сиктса йӧз тшӧкыда тӧвнас ветлӧны вӧлӧн песла да турунла.

карын оз ков ветлыны вала сійӧ ачыс воӧ Карын оз ков ветлыны вала, сійӧ ачыс воӧ.

 

2) причину состояния человека или совершения им действия.

 

Примеры:

 

мыйла иван александровичным тӧрыт эз вӧв удж вылын Мыйла Иван Александровичным тӧрыт эз вӧв удж вылын?

жарысла эжва таво дзикӧдз косьмис Жарысла Эжва таво дзикӧдз косьмис.

няйтысла сиктса туйяс арнас вывті лёкӧсь Няйтысла сиктса туйяс арнас вывті лёкӧсь.

таво тӧв кӧдзыдысла челядь некымын лун эз велӧдчыны Таво тӧв кӧдзыдысла челядь некымын лун эз велӧдчыны.

йӧзыс бӧрдӧны и шогысла и шудысла Йӧзыс бӧрдӧны и шогысла, и шудысла.

 

дзикӧдз дзикӧдз ʻсовсем’

вывті вывті ʻслишком’

шог шог ʻгоре’

шуд шуд ʻсчастье’

 

► Вопросительное местоимение мыйла? ʻпочему?’ образуется при помощи падежного суффикса -ла, например:

 

мыйла тэ татшӧм гажтӧмМыйла тэ татшӧм гажтӧм?

 

гажтӧм гажтӧм ʻгрустный’

 

Лыд петкӧдлысь урчитанъяс
Количественные наречия

 

Для выражения количества совершённых действий широко употребляются количественные наречия: куимысь ʻтри раза’. В коми языке они образуются при помощи суффикса -ысь, который присоединяется к основам количественных слов уна ʻмного’, этша ʻмало’ и к основам числительных.

 

уна уна ʻмного’ → унаысь унаысь ʻмного раз’

этша этша ʻмало’ → этшаысь этшаысь ʻмало раз’

ӧти ӧтиӧтиысь ӧтиысь ʻодин раз’ Морт чужӧ ӧтиысь.

кык кыккыкысь кыкысь ʻдва раза’ Кыкысь некод оз кув.

вит витвитысь витысь ʻпять раз’ – Тэныд звӧнитлім витысь. Кӧн нӧ вӧлін тэ?

комын куим комын куимкомын куимысь комын куимысь ʻтридцать три раза’

сё сёсёысь сёысь ʻсто раз’ Сёысь пызан сайӧ оз корны.

 

сайӧ сайӧ ʻза’

 

Присоединяясь к порядковым числительным, -ысь образует наречия, обозначающие порядок совершения действий, например:

 

медводдза медводдза ʻпервый’ → медводдзаысь медводдзаысь, первойысь первойысь ʻв первый раз’

мӧд мӧд ʻвторой’ → мӧдысь мӧдысь ʻво второй раз’

коймӧд коймӧдкоймӧдысь коймӧдысь ʻв третий раз’

дас коймӧд дас коймӧддас коймӧдысь дас коймӧдысь ʻв тринадцатый раз’ и т.д.

ни ӧтчыд ни ӧтчыд, ньӧтчыдысь ньӧтчыдысь ʻни разу, никогда’

 

Лыддянторъяс

 

Шмоньяс

 

Мамыс юалӧ ичӧтик Толялысь:

Кодӧс тэныд бурджык ньӧбнычойӧс али вокӧс?

Ме думайта, медся бур ньӧбны меным велосипед.

 

* * *

 

Ті бура ветланныд машинаӧн? — юасьӧ ныв шоперлысь.

Ог лёка, — вочавидзӧ зон нывлы. — Талун ньӧтчыдысь на эг зурасьлы.

 

Серафим Попов

МЕДМУСА КОМИ КЫВЪЯС

 

Асыв пырас миян расӧ,

Сійӧс вежас рыт.

Воддзаыслы: — Шуда асыв!

Мӧдыслы: — Бур рыт!

 

Сылы, коді вӧчӧ бура,

Кодлӧн зэв пӧсь сыв,

Тэныд пыр мед шуны сюрас

«Аттьӧ» кыв.

 

Пызан бердад сёйны-юны

Тэрмасьны оз ков,

Эн, эн вунӧд йӧзлы шуны

Нянь да сов!

 

рас рас ʻроща’

вежны вежны ʻменять’

шуда шуда ʻсчастливый’

мӧд мӧд ʻвторой’

бура бура ʻхорошо’

сыв сыв ʻобъятье’

сюрны сюрны ʻотыскатся’

пызан бердад пызан бердад ʻу стола’

тэрмасьны тэрмасьны ʻспешить’

вунӧдны вунӧдны ʻзабывать’

нянь да сов Нянь да сов! ʻХлеб да соль!’

 

КУТШӦМ НЕБӦГ БӦРЙЫНЫ?

Катьӧ да Пашӧ мунӧны школа бӧрын библиотекаӧ выль небӧгъясла. Налы колӧ босьтны кольӧм нэмса кызьӧд воясся коми гижысьяслысь нигаяс, ӧд регыд налӧн лоас класса рыт. Сійӧс сиӧны кызьӧд воясся коми литературалы. Найӧ пырӧны библиотекаӧ да юасьӧны сэні уджалысьлысь, том нывлысь:

Видза оланныд! Позьӧ-ӧ тіянлысь юавны, кутшӧм коми гижысьяс гижисны кызьӧд воясӧ? Миянлы колӧ лыддьыны налысь небӧгъяссӧ.

О-о! Сэки унаӧн гижисны. Но медся тӧдчана гижысьяс пиысь тіянлы позьӧ лыддьыны Михаил Лебедевӧс (сайнимӧн кӧ Юсь), Илля Васьӧс (Василий Лыткинӧс), Нёбдінса Витторӧс (Виктор Савинӧс), Тима Веньӧс (Вениамин Чисталёвӧс).

Ми эг на велӧдӧй налысь нинӧм, — шуӧ Катьӧ. — Вӧзйӧй миянлы мыйкӧ налысь лыддьыны, петкӧдлӧй тайӧ гижысьясыслысь небӧгъяссӧ.

— А меным вайӧй тешкодь нигаяс. Ме зэв ёна радейта серамбана гижӧдъяс лыддьыны, — корӧ Пашӧ.

Окотапырысь петкӧдла да висьтала неуна тайӧ небӧгъяс йылысь. Со видзӧдлӧй Юсьлысь (Михаил Лебедевлысь) «Настук» оперетка, босьтӧй лыддьыны Нёбдінса Витторлысь кывбуръяс да поэмаяс, Витторыс ачыс чужлӧма Нёбдін сиктын. Вӧзъя тшӧтш Илля Васьлысь «Мунӧны» поэма. А тэныд колӧны тешкодь небӧгъяс, Пашӧ? То, босьт Виктор Савинлысь «Райын», «Инасьтӧм лов» тешъяс, лыддьы сылысь жӧ «Губернятӧм губернатор» да «Аркирей» кывбуръяс, лыддьы Ичӧт Иванлысь (Иван Сажинлысь) «Шева чуман» тешкодь висьт. Тэныд найӧ воасны сьӧлӧм вылад.

— А кытысь позьӧ лыддьыны тайӧ гижысьяс йылысь? — юалӧ библиотекаса уджалысьлысь Катьӧ.

Босьтӧй «Коми литературалӧн история» небӧглысь мӧд томсӧ, сэтысь и лыддьӧй. Кӧть сійӧ петаліс важӧн нин, бурджык да ыджыдджык туялан небӧгыс абу на. Да, вунӧді, лыддьӧй нӧшта зэв бур коми висьтТима Веньлысь «Трипан Вась» нима неыджыд висьт.

Ыджыд аттьӧ небӧгъясысь! Аддзысьлытӧдз!

Волӧй бара небӧгъясла, челядь!

 

Юалӧмъяс Вопросы

 

1) Мыйла мунӧны Катьӧ и Пашӧ библиотекаӧ?

2) Мыйлы найӧ сиӧны классыслысь рытсӧ?

3) Кутшӧм гижысьясӧс колӧ налы лыддьыны?

4) Кодъяслысь кутшӧм гижӧдъяс вӧзйис челядьлы библиотекаса уджалысь?

 

небӧг небӧг = нига нига ʻкнига’

теш теш ʻкомедия’

кольӧм нэм кольӧм нэм ʻпрошлый век’

шева шева ʻпорча, насекомое-носитель порчи’

сайним сайним ʻпсевдоним’

чуман чуман ʻберестяной короб’

петкӧдлыны петкӧдлыны ʻпоказывать’

туялан туялан ʻнаучный’

тешкодь тешкодь ʻсмешной’

волыны волыны ʻприходить ещё’

серамбана гижӧд серамбана гижӧд ʻюмористическое произведение’

трипан вась Трипан Вась ʻсельское имя человека по отцу, досл. Трифона сын Вась’

 

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_2015_%D1%81/kfr_2015_c_193_%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B8%20%D0%B9%D3%A7%D0%B7%20%D1%81%D0%B8%D0%B1%D0%B8%D1%80%D1%8B%D0%BD.mp3#

КОМИ ЙӦЗ СИБИРЫН

Коми войтыр олӧ оз сӧмын Коми республикаын, мукӧдлаын тшӧтш. Кольӧм нэмын изьватас кӧр видзысьяс вуджисны Еджыд саридз да овмӧдчисны Кола кӧджӧ. Налы быть лои мунны сэтчӧ, тшыгла пышйисны, кӧръяслӧн висьӧм понда. Сӧмын ёна унджык коми олӧ Сибирын. Дас кыкӧд нэмсянь нин коми вӧралысьяс да кресьтяна унаысь вуджалісны Из сайӧ вӧравны, дона пемӧс (низь, тулан, руч, сан, ур) куясла, а сэсся и сибирса няньла. Комияс сэні эз сӧмын вӧравны, найӧ вузасисны, вежласисны тӧварӧн. Рытыввыв Сибирын комияслӧн вӧліны вель ыджыд оланінъясКыдзкар, Уркар, Войкар, Обдор каръяс, ӧні на Сибирысь казялам Зыряновка, Зырянка, Зырянск нима уна сикт. Комияс мунісны Сибирӧ вузасьысьясӧн, вӧралысьясӧн, туй индалысьясӧн, тышкасьысьясӧн. Быдӧн тӧдӧ Ермаклысь нимсӧ. Сы дорын вӧлӧма тшӧтш уна коми шыа-пурта морт. Комияс пиысь нималана туй писькӧдысьясӧн лоины Фёдор Чукичев да Дмитрий Зырян. Найӧ восьтісны Сибирысь выль юяс — Яна, Индигирка, Колыма, Пенжина, йитісны Россия дорӧ выль инъяс. Дмитрий Зырян медводдзаысь кывтіс Азия да Америка костті, восьтіс Беринглысь виям. Найӧ пуктісны ыджыд пай Сибир тӧдмалӧмӧ да восьтӧмӧ. Ӧні гырысь коми сиктъяс эмӧсь Об ю пӧлӧн, Омск да Тюмень обласьтъясын, Алтайын. Шуам, кык сюрс кыкӧд воын Тюмень обласьтын ол іс дас сюрс витсё ветымын вит зырян-коми да куим сюрс куимсё ӧкмысдас сизим перым-коми, Кардор обласьтын оліс вит сюрс сизимсё нелямын вит зырян-коми.

 

мукӧдлаын мукӧдлаын ʻв других местах’

ку ку ʻшкура’

изьватас изьватас ʻижемец, ижемский’

вузасьны вузасьны ʻторговать’

быть быть ʻвынужденно’

туй индалысь туй индалысь ʻпроводник’

пышйыны пышйыны ʻубегать’

тышкасьысь тышкасьысь ʻвоин’

вуджавлыны вуджавлыны ʻпереходить много раз’

шыа-пурта шыа-пурта ʻс копьём и ножом’

низь низь ʻсоболь’

туй писькӧдысь туй писькӧдысь ʻпервопроходец’

сан сан ʻросомаха’

ин ин = места места ʻместо’

тулан тулан ʻкуница’

виям виям ʻпролив’

 

Уджъяс Упражнения

 

1 удж. Ответьте письменно на следующие вопросы.

 

1) Кутшӧм тіян медся радейтана гижысьясныд?

2) Кутшӧм коми гижысьяслысь нимъяс ті тӧданныд?

3) Коді тіян медрадейтана шылад тэчысь (композитор)?

4) Кутшӧм сылысь уджъяс ті тӧданныд?

5) Кутшӧм артист тіянлы воӧ сьӧлӧм выланыд либӧ оз во?

6) Мыйла сійӧ кажитчӧ либӧ оз?

7) Кутшӧм роч да суйӧрсайса гижысьяслысь небӧгъяс ті лыддинныд?

 

2 удж. Перескажите текст «Комияс Сибирын», при пересказе ответьте на вопросы:

 

1) Кӧні олӧны комияс?

2) Мыйла изьватас кӧр видзысьяс вуджисны Кола кӧджӧ?

3) Мыйла комияс мунісны Из сайӧ, Сибирӧ?

4) Кодъяс вӧліны найӧ?

5) Кутшӧм нималана коми туй писькӧдысьяслысь нимъяс ті тӧданныд?

6) Кутшӧм муяс найӧ восьтісны?

7) Кымын коми олӧ Тюмень да Кардор обласьтъясын?

 

3 удж. Перепишите предложения, употребите где надо существительные и местоимения или в дательном, или в притяжательном падеже.

 

1) Машӧ гижӧ ыджыдджык чойыс.... письмӧ Емваӧ.

2) Аскиӧдз колӧ корны неуна сьӧм ай-мам....... .

3) Республикаса драма театрлы сетісны Нёбдінса Виттор...... ним.

4) Медводдза номера педколледж...... сетісны Иван Куратов...... ним.

5) Миян класс...... козьналісны неыджыд библиотека.

6) Музейын челядь ёна юасисны экскурсия нуӧдысь...... важ олӧм йылысь.

7) Миян пӧрысь мам...... тырис кӧкъямысдас арӧс.

8) Колӧ юавны вузасьысь...... тайӧ небӧгыс...... донсӧ.

9) Ваня нима менам ыджыдджык вок...... тырис ветымын вит арӧс.

10) Ме радейта Агата Кристи...… романъяссӧ.

11) Аскиа рытсӧ ми сиам ӧнія коми литература...... .

 

4 удж. Перепишите, правильно выбрав из представленных существительных необходимые, употребив их в нужном падеже (дательном, родительном, притяжательном или достигательном).

 

1) Коми йӧз Сибирӧ мунлісны ... пӧрысь мам...

2) «Коми рыт» тарыт сиам Тима Веньлӧн ... тшак... да вотӧс...

3) Комияслӧн важ история йылысь юалӧй ... нянь...

4) Талун ичӧт классъясса велӧдчысьяс оз велӧдчыны ... юбилей ...

5) Дона козинсӧ аски рытнас сетам миян ... кӧдзыд...

6) Гожӧмнас да арнас вӧрӧ котралам ... ай-мам...

7) Коми шыяс йылысь тайӧ ыджыд туялан небӧгыс ... велӧдысь...

8) Ме мыйлакӧ ог радейт сьӧм корны ... Илля Вась...

 

5 удж. Составьте сообщение «Библиотекаын».

 

6 удж. Употребите существительные в правильных формах падежей, или в притяжательном с суффиксом -лысь, или в отдалительном падеже с суффиксом -сянь, согласно правилам.

 

1) – Машук, ме ог тӧд тайӧ зон......... нимсӧ. Юав аслад Ӧньӧ вок............, кутшӧм сылӧн нимыс.

2) – Зонъяс, меным воис сераку гортысь. Тіянлы чолӧм Валя ..........

3) – Ма-ам, менам сьӧмӧй абу. Вай витсё шайт. — Менам тшӧтш абу, кор аслад батьыд...... .

4) «Выльторъясысь» тӧдмалім: Гидрометеошӧрин...... юӧртӧны, аски пӧ лоас зэра, тӧла поводдя.

5) – Менам ай-мам...... дыр нин эз вӧвны юӧръяс.

6) – Ме ог тӧд, мый лоӧ комиӧн сераку. – Он тӧд? Юав велӧдысьным...... .

7) – Вася, тэ кывлін велӧдысь........ вочакывсӧ? Сераку перым-коми ногӧн лоӧ письмӧ.

8) Челядьлы Югдінысь Кӧдзыд пӧль...... воис сераку да козинторъяс.

9) – Библиотекаса уджалысь...... босьт і Илля Вась...... «Мунӧны» поэма, Нёбдінса Виттор...... «Райын» да «Инасьтӧм лов» тешкодь ворсӧмъяс (пьесаяс).

 

7 удж. Прочитайте письмо и добавьте в пропущенные места суффиксы пяти падежей (дательного, родительного, притяжательного, достигательного или отдалительного), согласно правилам коми языка.

 

Видза оланныд, дона мамӧ, айӧ да Коляй вокӧ!

 

Чолӧм Сыктывкар......! Тэрмася гижны ті ...... вочакыв. Вои карӧ лючки, ӧні ола студенъяс...... ӧтуволанінын, кык тӧдса нывкӧд. Найӧ Комиысь жӧ, ӧтиыс...... нимыс Катьӧ, мӧдыс...... нимыс Ӧльги. Катьӧыс...... кызь арӧс нин, Ӧльгиыс томджык, (сійӧ) ......... дас кӧкъямыс арӧс. Письмӧныд ті......воӧма квайт лунӧн. Велӧдчам луннас кӧкъямыс чассянь нёль час лунӧдз. Ваня чож...... пошта пыр неважӧн воис кыксё шайт. Висьтав, мамӧй, (сійӧ) ........... ыджыд аттьӧ. Сӧмын ме (сійӧ) ........... нинӧм ӧд эг кор. Сёяніныс ӧтуволанін...... абу ылын, быд лун ветла лавкаӧ нянь......, калбас......, нӧк......да йӧв...... . Да, неважӧн аддзылі улич вылысь, мамӧ, (тэнад) .......... бур нывъёрттӧ, Маръя Степановнатӧ. Сьӧмӧй (ме) ........ эм на. Регыд пуксяс тӧв, сэк кежлӧ ыстӧй (ме) ........ шоныд паськӧмӧс. Висьталӧй (ме) ...........пӧсь чолӧм менам нывъёртъяс...... да Тупыль кань...... . Таӧн помала, пӧся (ті) ............ окала. Сыктывкар, 2007-ӧд вося йирым тӧлысь 12-ӧд лунӧ Тіян Лизукныд.

 

8 удж. Вуджӧдӧй коми кывйӧ сёрникузяяс:

 

1) Вы сами уже умеете переводить на коми язык?

2) Откуда они сами?

3) 8 марта женщинам дарят цветы.

4) Виктор Савин Сыктывкару посвятил свою поэму.

5) Я слышала новую песню В. Леонтьева.

6) Спросите об этом лучше у декана.

7) В журнале «Север» печатают новые стихи Зарни Люси.

8) Вот наш учитель, о Дмитрие Зыряне спросите у него.

9) Завтра мы идём в магазин за тетрадями и карандашами.

10) Дети очень устали от жары.

11) В прошлом году они шесть раз ходили за ягодами в лес.

12) Вчера вечером я ходил за моей сестрой Светой в детский сад.

13) Илля Вась — псевдоним коми писателя Василия Ильича Лыткина.

14) Псевдоним состоит из двух слов, первое слово обозначает имя отца писателя, второе имя.