2015: Видза олан, коми кыв! Урок 15

ДАС ВИТӦД ЮРПАС

ПЯТНАДЦАТЫЙ УРОК

Неопределённые местоимения. Падежная система в основном склонении. Два вида порядка падежных и определённо-притяжательных суффиксов при склонении существительных. Определённо-притяжательное склонение в местном, вступительном, исходном и творительном падежах. Тексты и упражнения.

 

Урчиттӧм нимвежтасъяс
Неопределённые местоимения

 

В коми языке часто употребляются неопределённые местоимения, указывающие на неконкретное лицо, предмет, место, качество, число. Они образуются при помощи перешедших в суффиксы частицы кӧ и послелога сюрӧ.

 

Запомните эти местоимения:

 

коді коді ʻкто’ → кодсюрӧ кодсюрӧ ʻкое-кто’

велӧдчысьясысь кодсюрӧ тан нин Велӧдчысьясысь кодсюрӧ тан нин.

 

коді коді ʻкто’ → кодкӧ кодкӧ ʻкто-то’

пиӧй кодкӧ тэнӧ корӧ телепон дорӧПиӧй, кодкӧ тэнӧ корӧ телепон дорӧ.

 

кодъяс кодъяс ʻкто они’ → кодъяскӧ кодъяскӧ ʻкто-то они’

ичӧт пи горзӧ мамӧ папӧ миянӧ со кодъяскӧ локтӧны кодъяс найӧ Ичӧт пи горзӧ: «Мамӧ, папӧ, миянӧ со кодъяскӧ локтӧны! Кодъяс найӧ

 

мый мый ʻчто’ → мыйкӧ мыйкӧ ʻчто-то, что-нибудь’

аски анялӧн чужан лун сылы колӧ мыйкӧ ньӧбны Аски Анялӧн чужан лун. Сылы колӧ мыйкӧ ньӧбны.

 

мыйсюрӧ мыйсюрӧ ʻчто-нибудь, нечто’

ми удж урок дырйи мыйсюрӧ асьным нин вӧчам улӧсъяс мӧлӧтъяс ошйысьӧ батьыслы зонкаМи удж урок дырйи мыйсюрӧ асьным нин вӧчам: улӧсъяс, мӧлӧтъяс, — ошйысьӧ батьыслы зонка.

 

кутшӧм кутшӧм ʻкакой’ → кутшӧмкӧ кутшӧмкӧ ʻкакой-то’

лена босьт зептелепонтӧ тэнӧ кутшӧмкӧ тӧдтӧм зон юасьӧ шуӧ мамысЛена, босьт зептелепонтӧ, тэнӧ кутшӧмкӧ тӧдтӧм зон юасьӧ, — шуӧ мамыс.

 

кутшӧмсюрӧ кутшӧмсюрӧ ʻкакой-то, кое-какой’

челядь лыддисны нин коми му йылысь кутшӧмсюрӧ небӧгъяс Челядь лыддисны нин Коми му йылысь кутшӧмсюрӧ небӧгъяс.

 

кымын кымын ʻсколько’ → кымынкӧ кымынкӧ ʻнесколько’

ваня видліс пасьтавліс нин кымынкӧ дӧрӧм сӧмын нинӧм сылы эз лӧсяв Ваня видліс, пасьтавліс нин кымынкӧ дӧрӧм, сӧмын нинӧм сылы эз лӧсяв.

 

кӧні кӧні ʻгде’ → кӧнкӧ кӧнкӧ ʻгде-то’

кӧнкӧ вӧрын гораа кӧкӧ кӧк Кӧнкӧ вӧрын гораа кӧкӧ кӧк.

 

кытчӧ кытчӧ ʻкуда’ → кытчӧкӧ кытчӧкӧ ʻкуда-то’

кытчӧкӧ ӧчкиӧй бара вошӧма Кытчӧкӧ ӧчкиӧй бара вошӧма!

 

кытысь кытысь ʻоткуда’ → кытыськӧ кытыськӧ ʻоткуда-то’

кытыськӧ лэбӧны кымӧръяс кытчӧкӧ кывтӧны енэжті Кытыськӧ лэбӧны кымӧръяс, кытчӧкӧ кывтӧны енэжті.

 

лӧсявны лӧсявны ʻподходить, годиться’

кӧк кӧк ʻкукушка’

 

► Примечание: при склонении местоимения коді элемент кӧ стоит после суффикса множественного числа и падежных показателей, например:

 

кодъяслӧнкӧ эмӧсь юалӧмъяс юасьӧ велӧдысьнымКодъяслӧнкӧ эмӧсь юалӧмъяс? — юасьӧ велӧдысьным.

кодъяслыськӧ тыдалӧ колӧ видзӧдлыны гортса уджъяс шуӧ иван александрович плосков челядьлыКодъяслыськӧ, тыдалӧ, колӧ видзӧдлыны гортса уджъяс, — шуӧ Иван Александрович Плосков челядьлы.

 

Вежлӧг инас. Шӧр вежлӧгасьӧм
Падежная система. Основное склонение

 

В прошлых уроках рассмотрены все 16 падежей литературного коми языка. Рассмотренные суффиксы образуют основное склонение существительных, представленное в таблице.

 

Падеж Суффикс Вопросы Примеры
1. Именительный*
Нимтан
—  коді коді? ʻкто?’
мый мый? ʻчто?’
зонка ʻмальчик’
кар ʻгород’
2. Родительный*
Асалан
-лӧн  кодлӧн кодлӧн? ʻу кого?’
мыйлӧн мыйлӧн? ʻчей?’
зонкалӧн ʻмальчика’
карлӧн ʻгорода’
3. Притяжательный
Босьтан
-лысь кодлысь кодлысь? ʻу кого?’
мыйлысь мыйлысь? ʻу чего?’
зонлысь ʻу мальчика’
карлысь ʻу города’
4. Дательный*
Сетан
-лы кодлы кодлы? ʻкому?’
мыйлы мыйлы? ʻчему?’
зонкалы ʻмальчику’
карлы ʻгороду’
5. Винительный*
Керан
-ӧс, -сӧ, -тӧ кодӧс кодӧс? ʻкого?’
мый мый? ʻчто?’
зонкаӧс ʻмальчика’
карсӧ ʻгород’
6.Творительный *
Керанторъя
-ӧн кодӧн кодӧн? ʻкем?’
мыйӧн мыйӧн? ʻчем?’
зонкаӧн ʻмальчиком’
карӧн ʻгородом’
7.Соединительный
Ӧтувтан
-кӧд кодкӧд кодкӧд? ʻс кем?’
мыйкӧд мыйкӧд? ʻс чем?’
зонкакӧд ʻс мальчиком’
каркӧд ʻс городом’
8. Лишительный
Торйӧдан
-тӧг кодтӧг кодтӧг? ʻбез кого?’
мыйтӧг мыйтӧг? ʻбез чего?’
зонкатӧг ʻбез мальчика’
картӧг ʻбез города’
9. Достигательный
Могман
-ла кодла кодла? ’за кем?’
мыйла мыйла? ʻза чем?’
зонкала ʻза мальчиком’
карла ʻиз-за города’
10. Местный
Ина
-ын кодын кодын? ʻв ком?’
мыйын мыйын? ʻв чём?’
зонкаын ʻв мальчике’
карын ʻв городе’
11. Исходный
Петан
-ысь кодысь кодысь? ʻиз кого’
мыйысь мыйысь? ʻиз чего?’
зонкаысь ʻиз мальчика’
карысь ʻиз города’
12. Вступительный
Пыран
кодӧ кодӧ? ʻв кого?’
мыйӧ мыйӧ? ʻво что?’
зонкаӧ ʻв мальчика’
карӧ ʻв город’
13.Приблизительный
Матыстчан
-лань кодлань кодлань? ʻк кому?’
мыйлань мыйлань? ʻк чему?’
зонкалань ʻк мальчику’
карлань ʻк городу’
14.Отдалительный
Ылыстчан
-сянь кодсянь кодсянь? ʻот кого?’
мыйсянь мыйсянь? ʻот чего?’
зонкасянь ʻот мальчика’
карсянь ʻот города’
15. Переходный
Вуджан
-ӧд -ті кодӧд кодӧд? кодті кодті? ʻпо кому?’
мыйӧд мыйӧд? мыйті мыйті? ʻпо чему?’
зонкаӧд ʻпо мальчику’
карті ʻпо городу’
16. Предельный
Воан
-ӧдз кодӧдз кодӧдз? ʻдо кого?’
мыйӧдз мыйӧдз? ʻдо чего?’
зонкаӧдз ʻдо мальчика’
карӧдз ʻдо города’

 

► Коми падежам, имеющим знак *, прямо соответствуют падежи русского языка. Остальным коми падежам прямых падежных соответствий нет.

 

Прочитайте и выделите из рассказа все существительные и местоимения в различных падежах, определите их. В каждом предложении последовательно употреблены падежи по порядку их следования в таблице.

 

ПУ КАРАБ

Ӧльӧвитӧд класса велӧдчысь. Сылӧн талун вӧлі удж урок. Ӧльӧ юаліс велӧдысьыслысь, кыдзи караб вӧчны. Ӧльӧлы велӧдысьыс ставсӧ висьталіс. Сэсся Ӧльӧ босьтіс путоръяс, струж, пурт, кӧрт тувъяс да мӧлӧт. Стружӧн зонка шыльӧдіс пӧвсӧ, пуртӧн вӧлаліс сійӧс, мӧлӧтӧн тувъяліс труба да мачтаяс, сунисӧн йитіс мачта дорӧ мича гӧрд дӧрапас. Велӧдыськӧд Ӧльӧ лэччис шор дорӧ карабсӧ ваӧ лэдзны. Но сапӧгтӧг Ӧльӧ эз вермы пырны шорӧ. Ковмис сылы ветлыны сапӧгысла. Тулысын шоръяс зэв ӧдйӧ визувтӧны. Ӧльӧ керкаысь босьтіс кузь кӧв, кӧв вылын пуысь караб эз кывт ылӧдз. Сӧмын виччысьтӧг вӧсни кӧвйыс ори, и караб кывтіс шорысь ичӧтик юӧ. Сэсся сійӧ ю кузя кутіс ӧдйӧ кывтны водзӧ Эжвалань. Вадорсянь Ӧльӧ эз нин вермы суӧдны мичаник дӧрапаса карабсӧ. Ичӧтик караб гудыр, визув ваӧд кывтіс водзӧ и водзӧ. Гашкӧ, сійӧ кывтас Войвывса Двинаӧдз, сы бӧрын сэсся Йиа саридзӧдз.

Аддзысьлытӧдз! — горӧдіс сӧмын зонка.

 

караб караб ʻкорабль’

шор шор ʻручей’

пурт пурт ʻнож’

кӧв кӧв ʻверёвка’

кӧрт тув кӧрт тув ʻгвоздь’

виччысьтӧг виччысьтӧг ʻнеожиданно’

сунис сунис ʻнитка’

вадор вадор ʻберег’

йитны йитны ʻсоединять’

гудыр гудыр ʻмутный’

дӧрапас дӧрапас ʻфлаг’

визув ва визув ва ʻбыстрая вода’

 

Эмакывлӧн индан-асалан суффиксъясӧн вежлӧгасьӧм
Склонение существительных с определённо-притяжательными суффиксами

 

В коми языке, кроме основного склонения существительных, есть особый тип склонения с определённо-притяжательными суффиксами (например, вокӧйлӧн ʻмоего брата’, вокыдлы ʻтвоему брату’, вокыслысь ʻу его брата’, вокнымла ʻза нашим братом’). В большинстве падежей падежные и определённо-притяжательные суффиксы образуют сочетания определённых типов. Всего выделяется два вида порядка морфем: 1) когда определённо-притяжательный суффикс стоит впереди падежного; 2) когда падежный суффикс стоит впереди определённо-притяжательного.

 

Рассмотрим оба вида порядка суффиксов отдельно.

 

І тип

Основа существительного + Суффикс множественного числа + Определённо-притяжательный суффикс + Падежный суффикс

Вокъ + яс + ыд + ла ветлы челядь садйӧ, Ӧльӧ! ʻЗа твоими (своими) братьями сходи в детсад, Саша!’

 

Естественно, в зависимости от предмета речи суффикса множественного числа может и не быть.

 

Челядь + ныд + лысь ми юасимӧй тіян йылысь ʻУ ваших детей мы спрашивали о вас’.

(1) Основа + (2) определённо-притяжательный суффикс + (3) падежный суффикс

 

Такой вид порядка морфем распространён у пяти т.н. грамматических падежей:

РОДИТЕЛЬНЫЙ: вокъяснымлӧн уджыс абу кокни Вокъяснымлӧн уджыс абу кокни.

ДАТЕЛЬНЫЙ: кымын арӧс нин тэнад пияныдлы Кымын арӧс нин тэнад пияныдлы?

ПРИТЯЖАТЕЛЬНЫЙ: вай юалам тайӧ зонъясыслысь Вай юалам тайӧ зонъясыслысь.

СОВМЕСТНЫЙ: муна шойччыны ю дорӧ ёртъяс ӧйкӧд Муна шойччыны ю дорӧ ёртъяс ӧйкӧд.

ДОСТИГАТЕЛЬНЫЙ: ай-мам мунӧны садйӧ челядьнысла Ай-мам мунӧны садйӧ челядьнысла.

 

Примеры:

аня талун мамыскӧд мунӧ вузасянінӧ Аня талун мамыскӧд мунӧ вузасянінӧ ʻАня сегодня со своей матерью идет в магазин’.

выль во водзын батьнымлы сетӧмаӧсь дона козин Выль во водзын батьнымлы сетӧмаӧсь дона козин.

велӧдчысьясныдлӧн аски лоӧ удж урок Велӧдчысьясныдлӧн аски лоӧ удж урок.

 

ІІ тип

Основа существительного + Суффикс множественного числа + Падежный суффикс + Определённо-притяжательный суффикс

 

Такой вид порядка суффиксов есть у четырёх т.н. местных падежей и у разделительного падежа:

РАЗДЕЛИТЕЛЬНЫЙ: эн мун школаӧ небӧгъястӧгныд Эн мун школаӧ небӧгъястӧгныд!

ПРИБЛИЗИТЕЛЬНЫЙ: ми матыстчам керкаясланьным Ми матыстчам керкаясланьным.

ОТДАЛИТЕЛЬНЫЙ: анялы чойяссяньыс воины письмӧяс Анялы чойяссяньыс воины письмӧяс.

ПЕРЕХОДНЫЙ: лена нуӧдӧ ичӧт чойсӧ киӧдыс Лена нуӧдӧ ичӧт чойсӧ киӧдыс.

ПРЕДЕЛЬНЫЙ: такси вайис миянӧс тіян гортӧдзныд Такси вайис миянӧс тіян гортӧдзныд.

 

мамным шуӧ миянлы сьӧмтӧгныд вузасянінӧ энӧ мунӧй Мамным шуӧ миянлы: «Сьӧмтӧгныд вузасянінӧ энӧ мунӧй

ёртъястӧгныд тіянлы вӧрын дерт лоӧ гажтӧм Ёртъястӧгныд тіянлы вӧрын, дерт, лоӧ гажтӧм.

 

Однако у некоторых местных падежей в парадигме есть отдельные исключения, когда в языке употребителен суффиксальный порядок 1 типа. Исключения даны далее в таблице прописными буквами. Их следует запомнить.

 

падежи

1 лицо

ед. числа

2 лицо

ед. числа

3 лицо

ед. числа

1 лицо

множ. числа

2 лицо

множ. числа

3 лицо

множ. числа

разделительный

-ӦЙТӦГ

-тӧгыд

-тӧгыс

-тӧгным

-тӧгныд

-тӧгныс

приблизительный

-ӦЙЛАНЬ

-ланьыд

-ланьыс

-ланьным

-НЫДЛАНЬ

-НЫСЛАНЬ

отдалительный

-ӦЙСЯНЬ

-сяньыд

-сяньыс

-сяньным

-сяньныд

-сяньныс

 

В рассмотренных случаях падежные и определённо-притяжательные суффиксы выражают свои значения отдельно, образуя сочетания суффиксов. Однако в пяти падежах определённо-притяжательные и падежные суффиксы исторически слились и образовали новые единые показатели, где вместе выражаются и падежное, и притяжательное (принадлежностное) значения.

 

Пример:

коді олӧ керкаад Коді олӧ керкаад? (местный падеж) ʻКто живёт в твоём доме?’

 

Такие случаи соединения двух видов суффиксов воедино встречаются в следующих пяти падежах: местном (ина), вступительном (пыран), исходном (петан), творительном (керанторъя) и винительном падежах. Суффиксы винительного падежа уже были рассмотрены в двенадцатом уроке.

 

1) Ина вежлӧг местный инессив

 

Для более удобного запоминания суффиксы введены в таблицу:

 

Один обладатель Много обладателей
1 лицу (принадлежит) -АМ керкаам ʻв моём доме’ -АНЫМ керкааным ʻв нашем доме’
2 лицу (принадлежит) -АД керкаад ʻв твоём доме’ -АНЫД керкааныд ʻв вашем доме’
3 лицу (принадлежит) -АС керкаас ʻв его, её доме’ -АНЫС керкааныс ʻв его (её) доме’

 

Примеры:

 

гожӧмнас ме век ола ас чужан сиктам шуӧ александр ивановичГожӧмнас ме век ола ас чужан сиктам, – шуӧ Александр Иванович.

талун пукала гортам голяӧй висьӧ больничнӧяся телепон пыр висьталӧ ӧльгиТалун пукала гортам, голяӧй висьӧ, больничнӧяся, – телепон пыр висьталӧ Ӧльги.

кыдзи ті выль патерааныд оланныд юасьӧ мамным парӧ тьӧтлысьКыдзи ті выль патерааныд оланныд? — юасьӧ мамным Парӧ тьӧтлысь.

кыдзи школаад пиӧй велӧдчан юасьӧ пиыслысь батьысКыдзи школаад, пиӧй, велӧдчан? — юасьӧ пиыслысь батьыс.

кыдзи уджалан дачаад мария ивановна юасьӧ габӧКыдзи уджалан дачаад, Мария Ивановна? – юасьӧ Габӧ.

васьӧ тыдалӧ ӧні гортас звӧнитӧй бурджык сэтчӧВасьӧ, тыдалӧ, ӧні гортас, звӧнитӧй бурджык сэтчӧ.

сёр нин ӧні став ёртыд гортаныс пукалӧны нинСёр нин ӧні, став ёртыд гортаныс пукалӧны нин.

ош тӧв чӧж узьӧ аслас гуас Ош тӧв чӧж узьӧ аслас гуас.

лӧддза-номъя тӧлысьын лэбачьяс пукалӧны позъясаныс Лӧддза-номъя тӧлысьын лэбачьяс пукалӧны позъясаныс.

код мортлӧн мый юрас сійӧ и кыв вылас Код мортлӧн мый юрас, сійӧ и кыв вылас.

 

больничнӧясьны больничнӧясьны ʻсидеть на больничном’

гу гу ʻберлога’

код код ʻпьяный’

 

Нӧдкыв

 

век вомад а он ньылышт Век вомад, а он ньылышт. (кыв Кыв)

 

2) Пыран вежлӧг вступительный иллатив

 

Суффиксы местного и вступительного падежей в склонении с определённо-притяжательными суффиксами совпадают по форме, они омонимичны.

Однако в контексте они различаются по значению:

Один обладатель Много обладателей
1 лицу (принадлежит) -АМ гортам пырны ʻзаходить в мой дом’ -АНЫМ гортаным пырны ʻзаходить в наш дом’
2 лицу (принадлежит) -АД гортад пырны ʻзаходить в твой дом’ -АНЫД Мунӧй гортаныд! ʻИдите в ваш дом!’
3 лицу (принадлежит) -АС гортас пырӧ ʻзаходит в его дом’ -АНЫС Челядь пырисны гортаныс ʻДети зашли в их дом’

 

Показатели обоих падежей с одинаковыми по форме суффиксами следует разграничивать друг от друга по глаголам, которые управляют словами в этих падежах. С существительными в местном падеже употребляются сказуемые

эм эм ʻесть’,

абу абу ʻнет’,

овны овны ʻжить’,

лоны лоны ʻбыть’,

сулавны сулавны ʻстоять’,

пукавны пукавны ʻсидеть’,

куйлыны куйлыны ʻлежать’,

куткырвидзны куткырвидзны ʻсидеть съёжившись’,

висьны висьны ʻболеть’,

виччысьны виччысьны ʻждать’.

С другой стороны, существительными в вступительном падеже управляют глаголы движения (кытчӧ? ʻкуда?’):

мунны мунны ʻидти’,

воны воны ʻприходить’,

локны локны ʻприходить’,

лэбзьыны лэбзьыны ʻлететь’,

котӧртны котӧртны ʻбежать’,

тэрмасьны тэрмасьны ʻспешить’,

матыстчыны матыстчыны ʻприближаться’,

пырны пырны ʻзаходить’.

 

Примеры:

 

тулыснас кая ас сиктам картупель пуктыны шуӧ ваньТулыснас кая ас сиктам картупель пуктыны, – шуӧ Вань.

ваньӧ кытчӧ тэрмасян университетад тӧдӧмысьВаньӧ, кытчӧ тэрмасян, университетад, тӧдӧмысь?

тӧв кежлӧ ош пырӧ узьны гуас тӧвся оланінас Тӧв кежлӧ ош пырӧ узьны гуас, тӧвся оланінас.

челядь козиннытӧ нуӧй гортаныд сетӧй мамныдлы да пӧрысь мамныдлыЧелядь, козиннытӧ нуӧй гортаныд, сетӧй мамныдлы да пӧрысь мамныдлы.

ручпиян да кӧчпиян зэрысь пышйисны позъясаныс Ручпиян да кӧчпиян зэрысь пышйисны позъясаныс. ʻ... в свои норы’.

лена сюйис кисӧ зептас да перйис даса Лена сюйис кисӧ зептас да перйис даса.

кор нӧ мунан школаад митрей юалӧ пиыслысь мамысКор нӧ мунан школаад, Митрей? — юалӧ пиыслысь мамыс.

 

даса даса ʻдесятка (денег)’

 

Шусьӧг

сьӧла лэчкад ошкыд оз шед Сьӧла лэчкад ошкыд оз шед.

 

лэч лэч ʻловушка’

 

В пословицах принадлежность 2 лицу (лэчкад) понимается как обобщённое отношение предмета речи к слушающему.

 

3) Петан вежлӧг исходный элатив

 

Существительными в исходном падеже управляют глаголы движения

петны петны ʻвыйти’,

пышйыны пышйыны ʻубежать’, а также глаголы перемещения

босьтны босьтны ʻбрать’,

перйыны перйыны ʻвынимать’,

петкӧдны петкӧдны ʻвыносить’ и т.д.

 

Один обладатель Много обладателей
1 лицо -СЬЫМ керкасьым ʻиз моего дома’ -СЬЫНЫМ керкасьыным ʻиз нашего дома’
2 лицо -СЬЫД Пет керкасьыд! ʻВыйди из твоего (своего) дома! -СЬЫНЫД керкасьыныд ʻиз вашего дома’
3 лицо -СЬЫС керкасьыс ʻиз его, её дома’ -СЬЫНЫС керкасьыныс ʻиз их дома’

 

Примеры:

 

пет ӧдйӧ менам вежӧссьым пондіс горзыны пырысь зонка вылӧ тӧдтӧм мужичӧйПет ӧдйӧ менам вежӧссьымпондіс горзыны пырысь зонка вылӧ тӧдтӧм мужичӧй.

мамыс шуӧ ичӧт пиыслы перйы чуньтӧ вомсьыд Мамыс шуӧ ичӧт пиыслы: «Перйы чуньтӧ вомсьыд

то локтӧ татчӧ толя сійӧ школасьыс воӧма нин То локтӧ татчӧ Толя. Сійӧ школасьыс воӧма нин.

челядь лыддьӧй асланыд небӧгъяссьыныд тима веньлысь трипан вась висьтЧелядь, лыддьӧй асланыд небӧгъяссьыныд Тима Веньлысь «Трипан Вась» висьт.

айыс юалӧ нылыслысь кор воин гортсьыд регыд на Айыс юалӧ нылыслысь: «Кор воин гортсьыд регыд на

руч петіс позсьыс шонді водзӧ да водіс шонтысьны Руч петіс позсьыс шонді водзӧ да водіс шонтысьны.

 

пырысь пырысь ʻзаходящий’

вом вом ʻрот’

водны водны ʻлечь’

 

Шусьӧг

кыдзкӧсьыд да мыйкӧсьыд потшӧстӧ он потш Кыдзкӧсьыд да мыйкӧсьыд потшӧстӧ он потш. ʻИз (своего) «как-нибудь» да «что-нибудь» изгороди не соорудишь’.

 

Нӧдкыв

мича мича ныв да нырсьыс ва петӧ Мича, мича ныв, да нырсьыс ва петӧ. (самӧвар Самӧвар)

 

4) Керанторъя вежлӧг творительный инструменталь

 

Суффиксы творительного падежа особенно часто встречаются в разговорной речи; они выражают орудие, средство действия, принадлежащее 1, 2 и 3 лицу.

 

Один обладатель Много обладателей
1 лицо -НАМ чернам ʻмоим топором’ -НАНЫМ чернаным ʻнашим топором’
2 лицо -НАД чернад ʻтвоим топором’ -НАНЫД чернаныд ʻвашим топором’
3 лицо -НАС чернас ʻего, её топором’ -НАНЫС чернаныс ʻих топором’

 

Примеры:

ме тшупся аслам чернам йӧз черыд оз ковМе тшупся аслам чернам, йӧз черыд оз ков.

мӧвпав аслад юрнад педь шуӧ велӧдчысьлы мария ивановна эн кывзы кодӧс оз ковМӧвпав аслад юрнад, Педь, – шуӧ велӧдчысьлы Мария Ивановна, – Эн кывзы кодӧс оз ков.

ваня дядь кӧсйӧ жигули машинанас таво ветлыны питерӧ Ваня дядь кӧсйӧ «Жигули» машинанас таво ветлыны Питерӧ.

челядь серпасалӧй карандашъяснаныд арся вӧр-васӧЧелядь, серпасалӧй карандашъяснаныд арся вӧр-васӧ.

кӧч тӧлысьӧ канев ёрт ошйысьӧ шойччӧмнас бура гожъялӧмнас Кӧч тӧлысьӧ Канев ёрт ошйысьӧ шойччӧмнас, бура гожъялӧмнас.

кытчӧ нӧ мунан поннад вӧрӧ каяКытчӧ нӧ мунан поннад? — Вӧрӧ кая.

велӧдысь видӧ велӧдчысьясӧс юрнаныд мӧвпалӧй Велӧдысь видӧ велӧдчысьясӧс: «Юрнаныд мӧвпалӧй

кӧин тышкасьӧ пиньяснас гыжъяснас йӧра кокъяснас да сюръяснас Кӧин тышкасьӧ пиньяснас, гыжъяснас, йӧракокъяснас да сюръяснас.

 

йӧз чер йӧз чер ʻчужой топор’

пон пон ʻсобака’

 

Шусьӧг

эн тэрмась кывнад а тэрмась уджнад Эн тэрмась кывнад, а тэрмась уджнад.

 

Лыддянторъяс

 

КӦЧ

 

Кӧч йӧктӧ, йӧктӧ,

Мича табъя кокнас,

Вый тупыль юрнас,

Шабді кудель бӧжнас,

Сьӧд сэтӧр синнас,

Льӧм пу кор пельнас,

Ёсь йыла пиньнас,

Дас кык тув сывнас,

Аслас дона кунас,

Сыла-госа кывнас.

 

кӧч кӧч ʻзаяц/зайчик’

йӧктыны йӧктыны ʻплясать’

табъя табъя ʻскрещенный’

вый тупыль вый тупыль ʻмасляный клубок’

шабді шабді ʻлён’

сэтӧр сэтӧр ʻсмородина’

льӧм пу льӧм пу ʻчерёмуха’

ёсь йыла ёсь йыла ʻс острыми верхушками’

тув тув ʻзатычка, втулка’

сыв сыв ʻсажень’

сыла-госа сыла-госа ʻжирный’

 

 

ВУЗАСЯНІНЫН

Локтан субӧтаӧ Леналӧн ыджыд мамыслы тырас квайтымын арӧс. Сылы колӧ мыйкӧ козьнавны. Квайт арӧса Лена мамыскӧд лӧсьӧдчӧ ветлыны лавкаясӧ козинъясла да сёян-юанла. Сійӧ юасьӧ мамыслысь:

Ма-ам, кор нин тэ мунан магазинад? Вай мунам ӧдйӧджык! Удж вывсьыд важӧн нин ӧд воин, а век на он мун. Сьӧмтӧ сумкаад сюйин эн?

Мунам нин, мунам. Неуна ассьыд сьӧмтӧ босьт жӧ, сюй зептад. Мед оз усь жӧ зепсьыд, видзӧд! Петам. Ӧдйӧджык ачыд восьлав кокнад.

Эня-ныла петӧны керкасьыныс да восьлалӧны «Сёян-юан» гижӧда ыджыд вузасянінлань. Мамыс недыр сулалӧ, виччысьӧ йӧзлысь петӧмсӧ, сэсся ньӧбӧ нянь чӧвпан, йӧв литра, нӧк, рысь кыксё грамм, саридзса пӧвтан чери кило джын, дас вит кольк, кукань яй кило, мича торт да сетӧ вузасьысьлы сизим сёа да квайт даса. Сӧмын сьӧмыс оз тырмы. Мамыс корӧ Леналысь:

Лена, перйы сьӧмтӧ зепсьыд, пукты нӧшта кык даса кассаас, миян оз тырмышт.

Менам зептам нинӧм абу, ме вунӧді босьтны сьӧмӧс гортсьыным, — вочавидзӧ Лена.

Мамыс сумкасьыс перйӧ содтӧд сёа да мынтысьӧ. Сылы абу кокни мунны водзӧ сьӧкыд сумканас, та вӧсна ань пуктӧ нӧк, рысь да нянь Леналы ичӧтджык сумкаас. Тадзи найӧ пырӧны «Сыктывкар» ыджыд шӧр универмагӧ. На водзын «Ань паськӧм» гижӧд.

Тайӧ юкӧнас миянлы и колӧ! — шуӧ мамыс. Джаджъяс вылын куйлӧны мича чышъянъяс, юбкаяс, увдор дӧрӧм, ӧшалӧ уна сикас платтьӧ, уна рӧма вӧнь да мукӧдтор. Леналӧн мамыс ньӧбӧ аслас мамыслы, Леналӧн ыджыд мамыслы небыд руд чышъян да шоныд тӧвся платтьӧ, сэсся корӧ вузасьысьыслысь:

Гартыштӧй тайӧс ставсӧ мича кабалааныд, мичмӧдӧй югыдгӧрд лентананыд. Позьӧ-ӧ ньӧбны гожся кӧмкот тіян юкӧнсьыныд?

Оз позь. Мунӧй веськыдвылӧ, сэні лоӧ «Кӧмкот» торъя юкӧн. Сійӧ юкӧнсьыс ставсӧ позьӧ ньӧбны. Со тіянлы тшӧт: сюрс квайтымын вит шайт да кӧкъямысдас ӧти ур. Ыджыд аттьӧ ньӧбӧмсьыныд, волӧй водзӧ. Аддзысьлытӧдз.

Ма-ам, вай мунамӧ нин вузасянінсьыс гортаны-ым! Ме мудзи нин, дай менам кынӧмӧй сюмалӧ, горшӧй косьмӧ. Регыд лоас нин серпаскуд пыр «Бур вой, челядьтелеуджтас, – нуӧдчӧ Лена.

Тайӧ универмагсьыс эня-ныла воӧны гортаныс сёрӧн нин, сьӧкыд сумкаяснаныс. Лена киас нуӧ тшӧтш гӧрд да виж мича розаяс. Тайӧ ыджыд мамыслы козин аскиа рыт кежлӧ.

 

вузасянін вузасянін ʻмагазин’

рысь рысь ʻтворог’

ыджыд мам ыджыд мам ʻбабушка по матери’

пӧвтан пӧвтан ʻкамбала’

козин козин ʻподарок’

сёа сёа ʻсотенная купюра, сотенка’

козьнавны козьнавны ʻподарить’

даса даса ʻдесятка, купюра в 10 рублей’

лӧсьӧдчыны лӧсьӧдчыны ʻсобираться, намереваться’

оз тырмышт оз тырмышт ʻнемного не хватает’

сьӧм сьӧм ʻденьги’

ань паськӧм ань паськӧм ʻженская одежда’

зеп зеп ʻкарман’

вӧнь вӧнь ʻпояс’

восьлавны восьлавны ʻшагать’

чышъян чышъян ʻплаток’

эня-ныла эня-ныла ʻдочь с матерью’

гартыштны гартыштны ʻобернуть’

недыр недыр ʻнедолго’

волӧй водзӧ волӧй водзӧ ʻприходите ещё’

чӧвпан чӧвпан ʻбуханка, коврига’

сёрӧн сёрӧн ʻпоздно’

нӧк нӧк ʻсметана’

аскиа аскиа ʻзавтрашний’

 

Уджъяс
Упражнения

 

1 удж. Напишите словарный диктант, подберите коми лексические соответствия для следующих слов:

 

Подарок, лодка, переходить, нравиться, первопроходец, воин, письменность, мясо, яйцо, сметана, молоко, продавать, покупать, нож, топор, компас, дрова, ягода, гриб, заяц, куница, лиса, белка, глухарь, тетерев, медведь.

 

2 удж. Вставьте в пропущенные места необходимые по смыслу неопределённые местоимения, приведённые ниже в скобках.

 

1) — Шыдыс тайӧ эськӧ зэв чӧскыд. Но сэні ............ оз на тырмы, — шуӧ пусьысь.

2) Тӧнлун урок вылӧ недыр кежлӧ пыраліс ............ тӧдтӧм морт.

3) Библиотеканым миян абу на озыр. Эм сӧмын ............ коми небӧг.

4) Кӧинъяс гожӧмын олӧны ............ ылын, пыді вӧрын.

5) Тайӧ гижӧдсӧ ме ог гӧгӧрво. ............ гижӧма тӧдтӧм кывйӧн.

 

(кодкӧ, мыйкӧ, мыйсюрӧ, кӧнкӧ, некымын)

 

3 удж. Прочитайте и переведите текст. Выделите все существительные и местоимения, определите, в каком они стоят падеже.

 

НЁБДІНСА ВИТТОРЛӦН УЛИЧА

Шуӧны йӧзыс: быд мортлӧн эм аслас улича. Нёбдінса Витторлӧн вӧлі жӧ аслас ыджыд улича, кыті сійӧ вуджис ыджыд туй. Миян юрвежаным сійӧ колис эз сӧмын уна гижӧднас да сьыланкывнас, но и аслас мича олӧмнас. Та вӧсна Нёбдінса Виттор пыр миян сьӧлӧманым да миянкӧд ӧтлаын, кӧть ачыс важӧн нин абу ловъя. Уна йӧз киын поэтлӧн да драматурглӧн небӧгъясыс. Эжва да Печора вожъясса, Емва да Луза йывса олысьяс сьылӧны Нёбдінса Витторлысь кыпыд сьыланкывъяссӧ.

(И. Изъюров серти)

 

4 удж. Просклоняйте по всем падежам (см. таблицу на стр. 215–216) существительные

ныв, пӧрысь мам, велӧдчысь, пиян, пуяс, кӧин, сикт, дӧрӧм, нӧрыс, керка, из.

 

5 удж. Употребите необходимые падежные показатели склонения с определённо-притяжательными суффиксами.

 

1) Толя дядьным ӧні олӧ аслас сикт...... .

2) – А ме тӧдатэнад зепт...... эм кампет.

3) Быд мортлӧн кывйыс аслас вом...... .

4) – Катьӧ, перйы китӧ зеп...... да чуньтӧ вом...... .

5) – Нывъяс, энӧ кынмӧй тані, мунӧй гортъяс...... .

6) Велӧдысь шуӧ челядьлы: — Аски ставныд вайӧй школаӧ горт...... уджалан кӧлуй...... да кӧмкот...... .

7) — Ӧдйӧджык, пиӧй, сёй, уджав аслад пань......, — шуӧ пиыслы айыс.

8) Шыр пышйис ручысь и да ӧдйӧ пырис аслас поз...... .

9) Быд ай-мам нимкодясьӧ аслас челядь...... .

10) Ваня кык лун нин эз петавлы аслас патера...... .

11) Лена мунӧ горт...... да нуӧ ки...... мича торт.

12) – Вень, мый тэ вӧчин бара аслад школа......? – Ме школа...... ӧд талун эг вӧв.

13) Иван дядь век уджалӧ аслас чер......, а ме тшупся тэнад чер...... .

14) Войдӧрлун ми ӧдйӧ пышйим зэрысь асланым горт...... .

15) – Аски, гашкӧ, ветлам тшакла. Петыр, лок асывнас аслад машина...... . Бензин...... ми мынтам. Петам миян сикт....... сизим час асылын. Гортъяс...... ми воам рытланьыс нин.

16) Миян институт...... эм некымын юкӧн. Тайӧ юкӧнъяс...... веськӧдлӧны тӧдысь йӧз.

17) Полицейскӧй: – Ноко ті перйӧй асланыд зепъяс...... дзик ставсӧ!

18) Базарын: Бур йӧз, ньӧбӧй менсьым кань......, сійӧ со менам сумка...... . Доныс абу ыджыд. Вузала тшӧтш аслам сумка...... .

 

6 удж. Напишите заново текст от лиц ме, тэ, сійӧ, употребив где надо суффиксы падежей в определённо-притяжательном склонении.

 

Образец: Том морт пырӧ гортӧ да босьтӧ киӧ ассьыс ручка...... → Ме пыра гортам да босьта киам ассьым ручкаӧс... и т.п.

 

Текст для задания: Том морт пырӧ гортӧ, босьтӧ киӧ ассьыс ручка да гижӧ ёртлы письмӧ. Сэсся том морт петӧ гортысь да мунӧ велосипедӧн пошта вылӧ, шыбитӧ кудйӧ ассьыс письмӧ, а сы бӧрын воӧ университетӧ. Сэні сійӧ пукалӧ кык час да мунӧ бӧр аслас патераӧ. Патераын том морт водӧ аслас вольпасьӧ да лыддьӧ ассьыс радейтана небӧг.

 

1) от ме: .....

2) от тэ: ......

3) от сійӧ: ......

 

7 удж. Комиӧдӧй сёрникузяяс.

 

1) Вчера нам кто-то сказал о какой-то твоей новой песне.

2) Завтра Ване надо что-то купить для классного вечера.

3) За несколько часов самолётом можно долететь до южных курортов.

4) Вени Патова сегодня в классе нет, он болеет в его (своём) доме.

5) Дочь моя, вынь палец изо рта (твоего, своего).

6) Лесорубы валят лес (их, своими) пилами.

7) Ученики выходят из (их, своих) школ.

8) Женщины после работы идут в магазины, а из них в свои дома с (их, своими) тяжёлыми сумками.