2015: Сёрнитам комиӧн. Нёльӧд тема

НЁЛЬӦД ТЕМА

КОМИ КЫВЙЫН МОРТА НИМВЕЖТАСЪЯС. В ~ Л СОГЛАСНӦЙ ШЫЯС ВЕЖЛАСЬӦМ. КЫВПОД. КАДАКЫВЛӦН ВЕЖЛАСЬӦМ. КАДАКЫВЛӦН ЭСКӦДАНА МОРТАСЬӦМ. ӦНІЯ ДА КОЛЯН КАД. ЭМАКЫВЛӦН -ЫСЬ КЫВАРТМӦДАН СУФФИКС / ЛИЧНЫЕ МЕСТОИМЕНИЯ В КОМИ ЯЗЫКЕ. ЧЕРЕДОВАНИЕ СОГЛАСНЫХ ЗВУКОВ В ~ Л. ИНФИНИТИВ. СПРЯЖЕНИЕ ГЛАГОЛОВ. УТВЕРДИТЕЛЬНОЕ СПРЯЖЕНИЕ ГЛАГОЛОВ КОМИ ЯЗЫКА. НАСТОЯЩЕЕ И ПРОШЕДШЕЕ ВРЕМЯ. СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ СУФФИКС СУЩЕСТВИТЕЛЬНОГО -ЫСЬ
УДЖ СИКАС / РОД ДЕЯТЕЛЬНОСТИ (ЗАНЯТИЯ). ПРОФЕССИЯ

 

КОМИ КЫВЙЫН МОРТА НИМВЕЖТАСЪЯС
ЛИЧНЫЕ МЕСТОИМЕНИЯ В КОМИ ЯЗЫКЕ

 

Группа личных местоимений включает в себя слова, употребляемые вместо имени существительного и указывающие на предмет или лицо: ме (1 лицо, ед. ч.), тэ (2 лицо, ед. ч.), сійӧ (3 лицо, ед. ч.), ми (1 лицо, мн. ч.), ті (2 лицо, мн. ч.), найӧ (3 лицо, мн. ч.).

Ме — указание на себя (ми — во множественном числе).

Тэ — указание на собеседника (ті — во множественном числе).

Сійӧ — указание на предмет или лицо, о ком или о чём идёт речь (найӧ — во множественном числе).

 

Личные местоимения

  единственное число               множественное число           

1 лицо          

2 лицо

3 лицо

ме  ме – «я»

тэ  тэ – «ты»

сійӧ  сійӧ – «он, она, оно»

ми  ми – «мы»

ті  ті – «вы»

найӧ  найӧ – «они»

 

ме ныв  Ме ныв . ме велӧдчысь  Ме велӧдчысь .

тэ зон  Тэ зон . тэ уджалысь  Тэ уджалысь .

сійӧ ань  Сійӧ ань . сійӧ вузасьысь  Сійӧ вузасьысь .

ми нывъяс  Ми нывъяс . ми велӧдчысьяс  Ми велӧдчысьяс .

ті зонъяс  Ті зонъяс . ті уджалысьяс  Ті уджалысьяс .

найӧ аньяс  Найӧ аньяс . найӧ вузасьысьяс  Найӧ вузасьысьяс .

 

ми том йӧз Ми том йӧз.

ті коми республикаса войтыр олысьяс Ті Коми республикаса войтыр (олысьяс).

найӧ студентъяс  Найӧ студентъяс.

 

В ~ Л СОГЛАСНӦЙ ШЫЯС ВЕЖЛАСЬӦМ
ЧЕРЕДОВАНИЕ СОГЛАСНЫХ ЗВУКОВ В ~ Л

Фонетической особенностью коми языка является изменение согласных в ~ л в середине слова. По законам коми языка в абсолютном конце слов и в основе слова перед согласными произносится звук [в], например: пӧв «пара», вӧв «лошадь», бобув «бабочка», кӧвнас «с веревкой», овтӧм «необжитый, нежилой», кывны «слышать». Однако в изменяемых формах лексем перед суффиксами, начинающимися с гласных звуков, конечный согласный основы слова изменяется на звук [л], за исключением слова ов «фамилия», в котором конечный звук [в] не переходит в [л] перед гласными: ов «фамилия» – овсӧ «его фамилию» – овӧй «моя фамилия».

 

согласный [в] в основе слова     согласный [в] в основе слова перед согласными     изменение согласного [в] звуком [л] в основе слова перед гласными       

кодзув  кодзуВ

сьыв  сьыВ

йӧв  йӧВ

кодзувнас  кодзуВнас

сьывны  сьыВны

йӧвтӧм  йӧВтӧм

кодзулыс  кодзуЛыс

сьылыштны  сьыЛыштны

йӧла  йӧЛа

 

Гӧгӧрвоӧдӧй в ~ л согласнӧй шыяслысь паныдасьӧмсӧ.

кывсӧ ньылыштӧмӧн олӧ  КыВсӧ ньыЛыштӧмӧн оЛӧ.

коді полӧ лёка олӧ луннас кувлӧ куим пӧв  Коді поЛӧ, лёка оЛӧ: луннас куВлӧ куим пӧВ.

туйӧ кӧ он петав овны он велав  Туйӧ кӧ он петаВ, оВны он велаВ.

 

КАДАКЫВ. КАДАКЫВЛӦН ВЕЖЛАСЬӦМ. КАДАКЫВЛӦН ЭСКӦДАНА СПРЯЖЕНИЕ. ӦНІЯ ДА КОЛЯН КАД
ГЛАГОЛ. СПРЯЖЕНИЕ ГЛАГОЛОВ. УТВЕРДИТЕЛЬНОЕ СПРЯЖЕНИЕ ГЛАГОЛОВ КОМИ ЯЗЫКА. НАСТОЯЩЕЕ И ПРОШЕДШЕЕ ВРЕМЯ

 

Глагол (кадакыв) — изменяемая часть речи, выражающая значение действия, процесса или состояния. Глагол в коми языке существенно отличается от глаголов русского языка. Особенностью коми глагола является его стройная система изменяющихся форм по лицам, числам и временам, наличие грамматических категорий наклонения, залога, степеней действия глагола, способов глагольного действия.

Неопределённая форма глагола (инфинитив глагола) отвечает на вопросы мый вӧчнымый вӧчны?, мый кернымый керны? «что делать?, что сделать?». Показателем инфинитива является суффикс -ны. При образовании глагольных форм суффикс инфинитива отсекается, после чего к основе глагола присоединяются изменяемые или формообразующие суффиксы.

 

инфинитив муннымунны (мун-ны)

глагол муныштіммуныштім (мун-ышт-і-м)

«идти» → «мы немного прошли»,

где мун — основа глагола, -ны — суффикс инфинитива, -ышт — формообразующий суффикс со значением неполноты действия или действия в уменьшительном значении, — словоизменительный суффикс с временным значением (прошедшее очевидное время), — словоизменительный суффикс со значением глагольной персональности, лицачисла (1 лицо, мн. число).

 

Категория наклонения глагола выражает отношение действия к действительности. Глаголы изъявительного наклонения выражают наличие или отсутствие действия в настоящем, прошедшем или будущем времени: велӧдчӧвелӧдчӧ «учится», эз велӧдчыэз велӧдчы «не учился». Глаголы повелительного наклонения выражают повеление, просьбу или приказ.

 

ЗАПОМНИ

образование форм повелительного наклонения 2 лица ед. ч.   

       

от неопределённой формы глагола отсекается суффикс инфинитива -ны:

мунны мунны → мун  мун «иди»

велӧдчыны велӧдчыны → велӧдчы  велӧдчы «учись»

гижны гижны → гиж  гиж «пиши»

вӧчны вӧчны → вӧч  вӧч «делай; сделай»

юавны юавны → юав  юав «спроси»

лыддьыны лыддьыны → лыддьы  лыддьы «читай; прочитай»

 

Кадакывлӧн мортасьӧм
Спряжение глаголов

Кадакывлӧн эскӧдана мортасьӧм
Утвердительное спряжение глаголов

Ӧнія кад
Настоящее время

Глаголы настоящего времени утвердительного спряжения обозначают: 1) действие или состояние, совершающееся в момент речи, 2) действие, совершившееся в прошлом, 3) действие или состояние, служащее выражением постоянного или длительного свойства предмета, 4) действие, совершившееся в будущем, но оговорённое ранее. Формы настоящего времени образуются путём присоединения к основе глагола временного и следующих за ним личночисловых суффиксов:

 

мун   +   а    +   н   + ныд 
|___________|   +     ˄   +  ˄   +   ˄
Основа слова        показатель времени     показатель лица    показатель числа

 

Показателем настоящего времени глаголов в 1 и 2 лице единственного и множественного числа является , в 3 лице единственного и множественного числа показателем настоящего времени является .

мунны

  единственное число     множественное число

1 лицо

2 лицо     

3 лицо

ме муна  (ме) мун-а

тэ мунан  (тэ) мун-а-н

сійӧ мунӧ  (сійӧ) мун-ӧ

ми мунам  (ми) мун-а-м

ті мунанныд  (ті) мун-а-н-ныд

найӧ мунӧны  (найӧ) мун-ӧ-ны

 

 

Коми му кузя ме муна, Гӧгӧр сулалӧ сьӧд вӧр.

Вӧрыс вывті-вывті уна, Сыысь унаыс оз тӧр.

Аддза сэні шыльыд пожӧм Вылӧ лэптӧ ассьыс юр.

Сылы ӧткодь тӧв кӧть гожӧм, Сэтшӧм пуыс тайӧ бур (М. Лебедев).

 

Колян кад
Прошедшее время

В коми языке различаются два вида прошедшего времени: І прошедшее (очевидное, претерит) и ІІ прошедшее (неочевидное, результативное, модальный перфект). Прошедшее время утвердительного спряжения обозначает действие или состояние, совершившееся до момента речи.

 

Медводдза колян кад
Первое прошедшее (очевидное) время

Формы первого прошедшего времени образуются путём присоединения к основе глагола временного суффикса и следующих за ним лично-числовых форм. Показателем прошедшего очевидного времени глаголов 1, 2, 3 лица единственного и множественного числа является суффикс -и(і).

 

велӧдчыны

  единственное число     множественное число     

1 лицо

2 лицо

3 лицо     

ме велӧдчи  (ме) велӧдч-и

тэ велӧдчин  (тэ) велӧдч-и-н

сійӧ велӧдчис  (сійӧ) велӧдч-и-с

ми велӧдчим  (ми) велӧдч-и-м

ті велӧдчинныд  (ті) велӧдч-и-н-ныд

найӧ велӧдчисны  (найӧ) велӧдч-и-с-ны

 

челядь мунісны исласьны лызьӧн Челядь мунісны исласьны лызьӧн.

тӧрыт ми тӧдмалім экзамен кывкӧртӧдъяс йылысь Тӧрыт ми тӧдмалім экзамен кывкӧртӧдъяс йылысь.

тэ лыддин небӧгсӧ2м Тэ лыддин небӧгсӧ? Кольӧм во ме велӧдчи мӧд курсын.

кӧні ті шойччинныд гожӧмнас Кӧні ті шойччинныд гожӧмнас?

ур чеччаліс джуджыд пу увйысь увйӧ Ур чеччаліс джуджыд пу увйысь увйӧ.

 

Мӧд колян кад
Второе прошедшее (неочевидное) время

Глаголы очевидного прошедшего времени указывают на само действие, происходившее уже в прошлом, и очевидцем этого действия был сам говорящий, например: челядь ветлісны юркарӧЧелядь ветлісны юркарӧ «Дети ездили в столицу».

Глаголы неочевидного (результативного) прошедшего времени указывают не на само действие, а на его результат, в этом случае говорящий не мог быть очевидцем происходившего действия, он лишь может констатировать факты о действии по результату, например: челядь ветлӧмаӧсь юркарӧЧелядь ветлӧмаӧсь юркарӧ «Дети ездили, оказывается, в столицу».

 

велӧдчыны

  единственное число    множественное число  
1 лицо ме велӧдчӧма  (ме) велӧдч-ӧма ми велӧдчӧмаӧсь  (ми) велӧдч-ӧма-ӧсь
2 лицо тэ велӧдчӧмыд  (тэ) велӧдч-ӧм-ыд ті велӧдчӧмныдӧсь  (ті) велӧдч-ӧм-ныд(ӧсь) 
3 лицо    сійӧ велӧдчӧма  (сійӧ) велӧдч-ӧма найӧ велӧдчӧмаӧсь  (найӧ) велӧдч-ӧма-ӧсь
           велӧдчӧмны  велӧдч-ӧм-ны

 

лэбачьяс кокалӧмны челядьӧн дасьтӧм сёянсӧ Лэбачьяс кокалӧмны челядьӧн дасьтӧм сёянсӧ.

кутшӧм воӧ сыктывкар лоӧма карӧн Кутшӧм воӧ Сыктывкар лоӧма карӧн?

тэ бура вӧчӧмыд гижӧда уджтӧ Тэ бура вӧчӧмыд гижӧда уджтӧ.

ті ветлӧмныдӧсь гожӧмнас шойччыны саридз дорӧ Ті ветлӧмныдӧсь гожӧмнас шойччыны саридз дорӧ?

студентъяс сюся кывзӧмаӧсь профессорлысь лекциясӧ Студентъяс сюся кывзӧмаӧсь профессорлысь лекциясӧ.

ми удитӧмаӧсь нин петны музейысь Ми удитӧмаӧсь нин петны музейысь.

кор тэ лыддьӧмыд я рочевлысь кык друг повесьт Кор тэ лыддьӧмыд Я. Рочевлысь «Кык друг» повесьт?

лунтыр лымъялӧма рытладор ёна кӧдздӧдӧма Лунтыр лымъялӧма, рытладор ёна кӧдздӧдӧма.

 

УДЖСИКАС
РОД ДЕЯТЕЛЬНОСТИ (ЗАНЯТИЯ). ПРОФЕССИЯ

 

бура кӧ уджалан ылӧдз и нималан  Бура кӧ уджалан, ылӧдз и нималан.

сямлуныс кыйсьысьлӧн ноп сертиыс тыдалӧ  Сямлуныс кыйсьысьлӧн ноп сертиыс тыдалӧ.

Коми шусьӧгъясысь да кывйӧзъясысь

 

Словообразовательный суффикс существительного -ысь указывает на субъект действия по роду его деятельности или профессии. Является продуктивным отглагольным суффиксом. Существительные образуются путём присоединения к глагольной основе словообразовательного суффикса -ысь: гиж+ысь → гижысь «писатель».

 

Мый вӧчны?     словообразовательный суффикс  Коді ме (тэ, сійӧ)?   

вартчыны вартчыны

вотчыны вотчыны

шойччыны шойччыны

купайтчыны купайтчыны

кысьыны кысьыны

вурсьыны вурсьыны

песласьны песласьны

мыськасьны мыськасьны

кыйсьыны кыйсьыны

стрӧитчыны стрӧитчыны

тшупсьыны тшупсьыны

пӧрӧдчыны пӧрӧдчыны

сьывны сьывны

йӧктыны йӧктыны

вузасьны вузасьны

веськӧдлыны веськӧдлыны

дӧзьӧритны дӧзьӧритны

пӧжасьны пӧжасьны

пусьыны пусьыны

велӧдчыны велӧдчыны

велӧдны велӧдны

лыддьысьны лыддьысьны

туявны туявны

гӧрны гӧрны

бурдӧдны бурдӧдны

V → S

глагол → существительное

 

 

 

V + -ысь = S

 

|____| + Іnf + -ысь

 

(при образовании существительного,

со значением лица по роду его занятости,

от глагольной формы отсекается

суффикс инфинитива -ны,

после чего к основе глагола

присоединяется -ысь). суффикс

вартчысь вартчысь

вотчысь вотчысь

шойччысь шойччысь

купайтчысь купайтчысь

кысьысь кысьысь

вурсьысь вурсьысь

песласьысь песласьысь

мыськасьысь мыськасьысь

кыйсьысь кыйсьысь

стрӧитчысь стрӧитчысь

тшупсьысь тшупсьысь

пӧрӧдчысь пӧрӧдчысь

сьылысь сьылысь (в//л)

йӧктысь йӧктысь

вузасьысь вузасьысь

веськӧдлысь веськӧдлысь

дӧзьӧритысь дӧзьӧритысь

пӧжасьысь пӧжасьысь

пусьысь пусьысь

велӧдчысь велӧдчысь

велӧдысь велӧдысь

лыддьысьысь лыддьысьысь

туялысь туялысь (в//л)

гӧрысь гӧрысь

бурдӧдысь бурдӧдысь

 

 

Ме сьыла да йӧкта.

Тэ сьылысь-йӧктысь?

Да, ме сьылысь-йӧктысь, артист. А тэ коді?

Ме гижысь. Гижа висьтъяс-повесьтъяс.

 

Индӧй Коми муын нималана йӧзлысь уджсикассӧ.

– Раиса Сметанина, Василий Рочев, Николай Бажуков — нималана _________________.

– Василий Юхнин, Геннадий Юшков, Владимир Тимин, Нина Куратова — нималана _________________.

– Лидия Логинова, Ольга Сосновская, Николай Балашов — нималана ________________.

– Глафира Сидорова, Галина Лыткина, Ия Бобракова — нималана ________________.

– Юрий Спиридонов, Владимир Торлопов, Вячеслав Гайзер — Коми Республикаса ________________.

 

Лыддьӧй воча сёрни

 

Анна: – Менӧ шуӧны Анна Канева. Ме коми ныв. Тэ коді?

Катя: – Ме Катя Шутова. Ме удмурт.

Анна: – Катя, тэ студент?

Катя: – Да, ме велӧдчысь. Велӧдча Ижкарса университетын, удмурт филология специальность серти. А тэ?

Анна: – Бур. А ме велӧдча Сыктывкарса канму университетын, коймӧд курсын, филология специальность серти. Велӧда коми да мукӧд финн-угор кывъяс. Кӧні тэ олан Ижкарын?

Катя: – Ме ола Пушкин нима уличаын.

Анна: – Сійӧ кар шӧрын?

Катя: – Да, сійӧ кар шӧрын.

Анна: – Ме тшӧтш ола Сыктывкар шӧрын, Куратов уличаын.

Катя: – Университетныд кутшӧм уличаын?

Анна: – Шӧр корпусыс Октябр шӧртуй вылын.

Катя: Филологъяс велӧдчӧны университетса шӧр корпусын?

Анна: Оз. Найӧ велӧдчӧны мӧд корпусын, Катаев нима уличаын.

Катя: Аня, университет помалӧм бӧрын кодӧн кӧсъян лоны?

Анна: Ме радейта челядьӧс, кӧсъя лоны велӧдысьӧн. А тэ?

Катя: Ме кӧсъя лоны вуджӧдчысьӧн.

Анна: Зэв бур! Сиа тэныд вермӧмъяс!

Катя: Аттьӧ! Тэныд тшӧтш сиа бура велӧдчыны да лоны бур специалистӧн!

Анна: Зэв ыджыд аттьӧ, Катя!

 

Для самостоятельного чтения

 

Охота у коми

«Охота у коми носила преимущественно промысловый характер. Издавна пушнина представляла собой основной товарный продукт, поступающий из Коми края. Со второй половины XІX в. товарное значение приобрела также добыча боровой дичи.

Промысловый сезон у коми охотников подразделялся на два периода (осенний и весенне-зимний). В осенний период охота велась в одиночку в ближних охотничьих угодьях, на дальний зимний промысел коми охотники отправлялись в составе артелей.

Угодья коми охотников представляли собой районы постоянного промысла, находящиеся в семейной собственности. Каждое угодье было оснащено промысловым жилищем (вӧр керка) и хозяйственными постройками для хранения инвентаря и добычи.

Начало охоты на ту или иную дичь было приурочено к постоянным церковным праздникам. В осенний промысловый сезон добывались: во второй половине августа — рябчик, тетерев, глухарь, незначительное количество уток и гусей; в сентябре — боровая дичь, норка, заяц, медведь; в октябре — боровая дичь, норка, заяц, медведь, куница, выдра, лиса, белка; в ноябре — главным образом белка и другие пушные звери. Завершалась осенняя охота к Николе зимнему (6 декабря по старому стилю).

На весенне-зимнюю охоту коми промысловики отправлялись в январе, после Крещения (6 января по старому стилю) и возвращались лишь в конце марта, к Благовещению (25 марта по старому стилю). Зимний промысел велся артельным способом в дальних охотничьих угодьях, находившихся в общинной собственности. В основном добывались пушные звери, реже — дикие копытные (олень, лось) и боровая дичь. В тундровой зоне в этот период основу промысла составляли песец и белая куропатка.

Летом, в выводковый период, охота не производилась.

Отличительной особенностью охоты у коми было широкое применение всевозможных самоловных орудий: слопцов (чӧс), плашек (нальк), кулемок (пыльӧм), силков и петель (лэч) и т.п. Огнестрельное оружие появилось у коми охотников в конце XVІІ – начале XVІІІ вв., с его помощью велся беличий промысел, добывались крупные животные.

В настоящее время охота у коми носит преимущественно любительский характер (Н. Конаков. Охота у коми // Коми-зыряне: Историко-этнографический справочник / Сост. Н. Д. Конаков. Сыктывкар, 1993. С. 100–102).

 

Текст дорӧ юалӧмъяс:

кор кыйсисны вӧралысьяс  1. Кор кыйсисны вӧралысьяс?

мыйӧн кыйсисны коми вӧралысьяс  2. Мыйӧн кыйсисны коми вӧралысьяс?

мый вылӧ кыйсисны коми вӧралысьяс  3. Мый вылӧ кыйсисны коми вӧралысьяс?

кыдзи кыйсисны арнас тӧвнас  4. Кыдзи кыйсисны арнас, тӧвнас?

мыйӧн йитчӧма кыйсян кадколаст  5. Мыйӧн йитчӧма кыйсян кадколаст?

мый вылӧ кыйсьӧмны вӧралысьяс арнас  6. Мый вылӧ кыйсьӧмны вӧралысьяс арнас?

кор заводитчӧ вӧралысьяслӧн тувсов-тӧвся кыйсян сезон  7. Кор заводитчӧ вӧралысьяслӧн тувсов-тӧвся кыйсян сезон?

кор кыйлӧмны дона куа пемӧсъясӧс  8. Кор кыйлӧмны дона куа пемӧсъясӧс?

 

УДЖЪЯС
ЗАДАНИЯ

 

1 удж. Вайӧдӧй вежӧртас боксянь колана морта нимвежтас / Приведите личное местоимение в необходимой форме.

 

1) ________ козьналіс дзоридзьяс;

2) ________ окотапырысь велӧдам коми кыв;

3) ________ радейтӧ лыддьысьны библиотекаын;

4) ________ олӧны ыджыд мича грездын;

5) ________ бура сёрнитан комиӧн да рочӧн;

6) ________ котраланныд асывнас паркын;

7) ________ шойччи Россияса юркарын;

8) ________ мӧдӧдчим ылі туйӧ;

9) ________ мичаа йӧктанныд да сьыланныд;

10) ________ пыдди пуктӧ велӧдысьясӧс;

11) ________ тэрыба котралӧ лызьӧн;

12) ________ пырӧмныдӧсь пыді вӧрас.

 

2 удж. Сетӧм сёрникузяяссӧ ӧтка лыдысь вежӧй уна лыдаясӧ / Переделайте предложения с местоимениями и существительными в единственном числе в предложения с формами множественного числа по образцу.

Образец: сійӧ велӧдысьнайӧ велӧдысьяс.

 

1) Тэ веськӧдлысь______________________________.

2) Ме бурдӧдысь______________________________.

3) Сійӧ верӧс______________________________.

4) Тэ пусьысь______________________________.

5) Ме журналист______________________________.

6) Сійӧ секретар______________________________.

7) Тэ уджалысь______________________________.

8) Сійӧ вотчысь______________________________.

9) Ме шойччысь______________________________.

10) Тэ коми морт______________________________.

11) Ме кыйсьысь – ______________________________.

 

3 удж. Сетӧм кадакывъяслы бӧрйӧй грамматикаа колана гӧгӧрвоӧдӧм петкӧдчӧм сертиыс / Выберите правильный вариант грамматических форм глаголов:

 

велӧдчим  велӧдчим

настоящее время, 1 лицо, мн. число

прошедшее время, 3 лицо, ед. число

настоящее время, 1 лицо, ед. число

прошедшее время, 2 лицо, мн. число

прошедшее время, 1 лицо, мн. число

настоящее время, 2 лицо, ед. число

 

уджала  уджала

прошедшее время, 1 лицо, ед. число

настоящее время, 2 лицо, мн. число

прошедшее время, 3 лицо, ед. число

прошедшее время, 2 лицо, мн. число

настоящее время, 1 лицо, ед. число

настоящее время, 3 лицо, ед. число

 

гижӧны гижӧны

прошедшее время, 1 лицо, ед. число

настоящее время, 2 лицо, мн. число

прошедшее время, 3 лицо, ед. число

прошедшее время, 2 лицо, ед. число

настоящее время, 1 лицо, ед. число

настоящее время, 3 лицо, мн. число

шойччинныд  шойччинныд

настоящее время, 1 лицо, мн. число

прошедшее время, 3 лицо, ед. число

настоящее время, 1 лицо, ед. число

прошедшее время, 2 лицо, мн. число

прошедшее время, 1 лицо, мн. число

настоящее время, 2 лицо, ед. число

 

4 удж. Сетӧм кадакывъясысь артмӧдӧй колана кывподъяс / Образуйте неопределённую форму глагола.

Образец: мӧвпалан – (мӧвпал-а-н: 2 л., ед. ч.) → Іnf. Мӧвпавны.

 

1) велӧдчан велӧдчан, висьталісны висьталісны, лыддя лыддя, зэрӧ зэрӧ, лоӧма лоӧма, козьналін козьналін;

2) петін петін, гижа гижа, сёрнитӧма сёрнитӧма, серпасалі серпасалі, варччӧ варччӧ, олан-вылан олан-вылан;

3) кынмӧ кынмӧ, туялін туялін, тапикасьӧ тапикасьӧ, кыйся кыйся, мунӧма мунӧма, быдман быдман;

4) кыйӧма кыйӧма, ошкис ошкис, котӧртанныд котӧртанныд, кывтін кывтін, мудзӧмны мудзӧмны;

5) пемдӧма пемдӧма, велӧдӧ велӧдӧ, кӧтасин кӧтасин, курті курті, пырам пырам, ытшкинныд ытшкинныд;

6) дзирдалӧ дзирдалӧ, колан колан, вурӧмыд вурӧмыд, пышйӧ пышйӧ, исласянныд исласянныд, соті соті.

 

5 удж. Вайӧдӧй кадакывъяслысь став ӧнія када формасӧ / Дайте полную парадигму глаголов настоящего времени утвердительного спряжения (заполните таблицу):

 

  ед. число     мн. число     ед. число     мн. число    
1 л.         кывта кывта  
2 л.        
3 л.   олӧны олӧны    

Іnfіnіtіv 

  ед. число    мн. число    ед. число    мн. число   
1 л.           
2 л.       пӧжасянныд пӧжасянныд 
3 л.        

Іnfіnіtіv     лыддьыны лыддьыны

 

6 удж. Вайӧдӧй медводдза колян кадын кадакыв став пертассӧ (формасӧ) / Дайте полную парадигму глаголов первого прошедшего времени утвердительного спряжения (заполните таблицу):

 

  ед. число   мн. число   ед. число  мн. число   
1 л.           
2 л.   лэбинныд лэбинныд    
3 л.        

Іnfіnіtіv                                               уджавны уджавны

  ед. число   мн. число   ед. число   мн. число     
1 л.         радейтім радейтім
2 л.        
3 л. отсасис отсасис      

Іnfіnіtіv

 

7 удж. Сетӧм кывподъясысь артмӧдӧй колана вежӧртаса кадакыв формаяс / Образуйте предложенную глагольную форму от инфинитива.

Образец: 2 лицо, единственное число, настоящее время: варччыныварччан, кайныкаян, зурасьнызурасян, ковны – колан.

 

1) 1 лицо, единственное число, настоящее время: лэбны лэбны, уявны уявны, лэптыны лэптыны, сынасьны сынасьны, чеччыны чеччыны, лыддьыны лыддьыны, пасьтасьны пасьтасьны, песласьны песласьны, локны локны;

2) 2 лицо, множественное число, І прошедшее время: кӧтасьны кӧтасьны, шойччыны шойччыны, серпасавны серпасавны, сьывны сьывны, пуны пуны, чеччавны чеччавны, уявны уявны, мавтны мавтны, мӧвпавны мӧвпавны;

3) 3 лицо, единственное число, ІІ прошедшее время: гижны гижны, котравны котравны, вӧчны вӧчны, повны повны, подулавны подулавны, йӧктыны йӧктыны, быдтыны быдтыны, дзоньтавны дзоньтавны, кыны кыны;

4) 1 лицо, множественное число, І прошедшее время: дӧзьӧритны дӧзьӧритны, уджавны уджавны, видзӧдны видзӧдны, донъявны донъявны, суны суны, панясьны панясьны, юны юны, мыссьыны мыссьыны, дзоньтавны дзоньтавны;

5) 2 лицо, единственное число, ІІ прошедшее время: кынмыны кынмыны, аттьӧавны аттьӧавны, быдтыны быдтыны, босьтны босьтны, вундыны вундыны, нуӧдны нуӧдны, повзьыны повзьыны, усьны усьны, лэбны лэбны;

6) 3 лицо, множественное число, настоящее время: чолӧмавны чолӧмавны, дасьтыны дасьтыны, козьнавны козьнавны, сёйны сёйны, ньӧбны ньӧбны, сёрнитны сёрнитны, вотчыны вотчыны, пӧжасьны пӧжасьны, ворсны ворсны.

 

8 удж. Кывподъяс сувтӧдӧй лӧсялана кадакыв формаӧ, колян кадӧ эскӧдана спряжениеын / От инфинитива образуйте глагольную форму в прошедшем времени утвердительного спряжения:

 

1) Ті __________________ (работать) сӧмын кык тӧлысь.

2) Асывнас уджалысьяс ________________ (открывать) кабинетъяс да _________________ (проветривать) жыръяс.

3) Сочиын ставыс ________________ (цвести) нин, а Сыктывкарын лым на _______________ (лежать).

4) Тӧрыт вӧлі вежалун да ме ________________ (отдыхать) гортын: _____________ (читать) небӧг да _____________ (смотреть) телевизор.

5) Тэ ______________ (учиться) Петербургын да тшӧкыда _____________ (ходить) театрӧ.

6) Ми дыр ___________ (собирать грибы и ягоды) да гортӧ ____________ (прийти) сёр рытын нин.

 

9 удж. Кывподъяс сувтӧдӧй лӧсялана кадакыв формаӧ, ӧнія кадӧ эскӧдана спряжениеын / Образуйте глагольную форму в настоящем времени утвердительного спряжения:

 

1) Ывлаын ёна ________________________ (зэрны).

2) Студентъяс ____________________ (гижны) асшӧр удж.

3) Челядь _____________________ (лыддьыны) Нёбдінса Витторлысь кывбуръяс.

4) Ми бура _____________________ (сёрнитны) комиӧн.

5) Талун ме ________________ (вочавидзны) письмӧ вылӧ.

6) Ті ________________________ (вӧчны) гортса удж.

7) Батьӧй ________________ (веськӧдлыны) шӧр школаӧн.

8) Тэ _______________ (котыртны) ёртъяскӧд аддзысьлӧм.

9) Сійӧ _________________ мичаа (сьывны) да (йӧктыны).

 

10 удж. Вуджӧдӧй кывподъяс да сувтӧдӧй лӧсялана кадакыв формаӧ, тшӧктана наклонениеын 2 мортӧ, ӧтка лыдӧ / Переведите и образуйте глагольную форму в повелительном наклонении 2 лица, ед. ч.

 

1) Пиук, _________ (сделать) асъя физзарадка!

2) Ыджыд мамӧй, _________ (печь), пӧжалуйста, кӧвдум!

3) Нывка, _________ (взять) тайӧ небӧгсӧ лыддьыны!

4) Батьӧ, суйӧр сайысь ________ (привезти) мыйкӧ аслыспӧлӧстор!

5) ___________ (поздравить) бать-мамтӧ да пӧль-пӧчтӧ Выль воӧн!

6) Ӧльга, ________ (вязать) меным сера кепысь!

 

11 удж. Тӧд вылӧ уськӧдӧй коми кывйын в~л вежласьӧмсӧ. Гижӧй торъякывъяс колана шыпасъяс бӧрйӧмӧнпуктӧмӧн / Вспомните о чередовании звуков в~л в коми языке. Вместо точек впишите необходимые согласные.

 

1) ныв «девушка»: ны__ыд, ны__кӧд, ны__лысь, ны__ӧн, ны__анӧй, ны__тӧг, ны__лы, ны__сянь, ны__ӧй;

2) пӧжавны «печь, испечь»: пӧжа__тӧм, пӧжа__ӧмыд, пӧжа__тӧдз, пӧжа__ліс, пӧжа__ысь, эз пӧжа__, пӧжа__ӧ;

3) пӧв «половина (пары)»: пӧ__ыдкӧд, пӧ__над, ӧти пӧ__а, пӧ__ныдлысь, пӧ__ныс, сапӧг пӧ__, пӧ__нымкӧд;

4) уджавны «работать»: тэрыба уджа__, уджа__ыштас, уджа__ігӧн, уджа__анін, уджа__мӧн, уджа__ысь, уджа__тӧг.

 

12 удж. Комиӧдӧй сетӧм сёрникузяяс / Переведите на коми язык предложения.

 

1) Охотник вернулся домой поздно вечером.

2) Учитель задал вопрос.

3) Артисты выехали, оказывается, сегодня на гастроли.

4) Глава Республики Коми подписал распоряжение.

5) Вчера я сдала зачёт по коми языку.

6) Отдыхающие ждали у моря погоду.

7) Строители закончили работу и сдали новый дом.

8) Ученики пишут самостоятельную работу.

9) Повар сварил, оказывается, вкусный суп.

10) Продавец выкладывает товар.

11) Знаменитый пловец занял первое место на всероссийских соревнованиях.

12) Бухгалтер составляет смету.

13) Собиратели ягод и грибов набрали, оказывается, полные корзины подберёзовиков.

14) Пекарь печёт рыбник и шаньги.

 

13 удж. Вочавидзӧй сетӧм юалӧмъяс вылӧ / Ответьте на предложенные вопросы.

 

коді велӧдӧ челядьӧс 1) Коді велӧдӧ челядьӧс?

коді бурдӧдӧ йӧзӧс 2) Коді бурдӧдӧ йӧзӧс?

коді лэптӧ керка 3) Коді лэптӧ керка?

коді веськӧдлӧ машинаӧн 4) Коді веськӧдлӧ машинаӧн?

коді перйӧ изшом 5) Коді перйӧ изшом?

коді видзӧ кагаӧс 6) Коді видзӧ кагаӧс?

коді гижӧ кывбуръяс 7) Коді гижӧ кывбуръяс?

кодъяс петкӧдчӧны сценаын 8) Кодъяс петкӧдчӧны сценаын?

кодъяс волӧны библиотекаӧ 9) Кодъяс волӧны библиотекаӧ?

коді кыйӧ чери 10) Коді кыйӧ чери?

коді быдтӧ нянь 11) Коді быдтӧ нянь?

кодъяс бурдӧдӧны пинь 12) Кодъяс бурдӧдӧны пинь?

кодъяс кыйсьӧны вӧрын 13) Кодъяс кыйсьӧны вӧрын?

коді вайӧ журнал-газет гортӧ 14) Коді вайӧ журнал-газет гортӧ?

коді пелькӧдӧ кабинетъяс рытын 15) Коді пелькӧдӧ кабинетъяс рытын?

 

14 удж. Кубысь ворсӧм / Игра с кубом.

 

Ме тэ сійӧ ми ті найӧ

радейтны овны сьывны Бергӧдчы бӧр ӧти воськов вылӧ дорйыны Вӧч вит воськов водзӧ ёртасьны ворсны гартны лэптыны Сет позянлун ёртыдлы кыкысь шыбитны куб мӧвпавны вӧчны дасьтыны уявны Выль пӧв шыбит куб туявны кыйны вотны Ставсӧ заводит выльысь велӧдны Висьтав кадакыв став формасӧ отсавны помавны

 

ПОМ