2015: Сёрнитам комиӧн. Квайтӧд тема

КВАЙТӦД ТЕМА

ЭМАКЫВЛӦН ӦТВЫВТАН ДА ТОРЙӦДАН ВЕЖЛӦГЪЯС. КОМИ ЛЫДАКЫВЪЯС. ЮАЛАНА -Ӧ КЫВТОР / СОЕДИНИТЕЛЬНЫЙ И ЛИШИТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖИ ИМЕНИ СУЩЕСТВИТЕЛЬНОГО. ЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ КОМИ ЯЗЫКА. ВОПРОСИТЕЛЬНАЯ ЧАСТИЦА -Ӧ; УНА-Ӧ ӦНІ КАДЫС? КЫМЫН ЧАС? / КОТОРЫЙ ЧАС?

 

ЭМАКЫВЛӦН ӦТВЫВТАН ДА ТОРЙӦДАН ВЕЖЛӦГЪЯС
СОЕДИНИТЕЛЬНЫЙ И ЛИШИТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖИ ИМЕНИ СУЩЕСТВИТЕЛЬНОГО

 

Соединительный и лишительный падежи относятся к группе собственно объектных падежей, которые указывают на отношения субъекта действия к объекту. По грамматическому значению соединительный и лишительный падежи противопоставлены друг другу.

Соединительный падеж выражает значение совместности субъекта действия по отношению к объекту, его показателем является суффикс -кӧд. Отвечает на вопросы кодкӧд кодкӧд? «с кем?», мыйкӧд мыйкӧд? «с чем?»: сёрнитны ёрткӧд сёрнитны ёрткӧд «говорить с другом», ворсны челядькӧдворсны челядькӧд «играть с детьми». На русский язык переводится предложной конструкцией: предлог с + форма творительного падежа существительного.

Лишительный падеж обозначает субъект действия, без которого совершается действие другого предмета. Форма лишительного падежа образуется при помощи суффикса -тӧг. Отвечает на вопросы кодтӧг кодтӧг? «без кого?», мыйтӧг мыйтӧг? «без чего?»: каньтӧг шыръяслы вӧля Каньтӧг шыръяслы вӧля «Без кошки мышам воля», вуджӧдны кывчукӧртӧг вуджӧдны кывчукӧртӧг «переводить без словаря». На русский язык форма лишительного падежа переводится при помощи предлога без и существительного в родительном падеже.

 

падежи    вопрос   показатель падежа  пример  
соединительный (ӧтвывтан) 

кодкӧд? (с кем?)

мыйкӧд? (с чем?)

 -КӦД батькӧд  бать-кӧд (с отцом)
лишительный (торйӧдан)

кодтӧг? (без кого?)

мыйтӧг? (без чего?)

 -ТӦГ пӧль-пӧчтӧг  пӧль-пӧч-тӧг (без дедушки и бабушки)

 

Вочавидзӧй юалӧмъяс вылӧ:

мыйтӧг оз быдмы град выв пуктас  1. Мыйтӧг оз быдмы град выв пуктас?

мыйтӧг оз пуны анькытша шыд  2. Мыйтӧг оз пуны анькытша шыд?

мыйтӧг оз вотны вотӧс  3. Мыйтӧг оз вотны вотӧс?

мыйтӧг оз вермы овны чери  4. Мыйтӧг оз вермы овны чери?

мыйтӧг оз вермыны овны йӧзыс  5. Мыйтӧг оз вермыны овны йӧзыс?

мыйтӧг оз артмы пӧжасыс  6. Мыйтӧг оз артмы пӧжасыс?

Отсӧг вылӧ: отрицательный глагол оз на русский язык переводится отрицательной частицей не, примыкающей к глагольной форме, например: оз гижны «не пишут», оз быдмыны «не растут» и т. д.

 

КОМИ ЛЫДАКЫВЪЯС
ЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ В КОМИ ЯЗЫКЕ

 

В коми языке числительные делятся на количественные (обозначают количество предметов), порядковые (указывают на порядок при счёте), собирательные (указывают на совокупность предметов), дробные (обозначают часть числа) и числительные приблизительного счета (обозначают приблизительное количество предметов).

Количественные числительные

единичные        

 

1 – ӧти  ӧти

2 – кык  кык

3 – куим  куим

4 – нёль  нёль

5 – вит  вит

6 – квайт  квайт

7 – сизим  сизим

8 – кӧкъямыс  кӧкъямыс

9 – ӧкмыс  ӧкмыс

составные 

 

11 – дас ӧти  дас ӧти         

12 – дас кык  дас кык

13 – дас куим  дас куим

14 – дас нёль  дас нёль

15 – дас вит  дас вит

16 – дас квайт  дас квайт

17 – дас сизим  дас сизим

18 – дас кӧкъямыс  дас кӧкъямыс         

19 – дас ӧкмыс  дас ӧкмыс

десятки

 

10 – дас  дас

20 – кызь  кызь

30 – комын  комын

40 – нелямын  нелямын 

50 – ветымын  ветымын 

60 – квайтымын  квайтымын 

70 – сизимдас  сизимдас

80 – кӧкъямысдас  кӧкъямысдас

90 – ӧкмысдас  ӧкмысдас 

 

Сотни:

100 – сё  сё,
200 – кыксё  кыксё,
300 – куимсё  куимсё,
400 – нёльсё  нёльсё ,
500 – витсё  витсё,
600 – квайтсё  квайтсё,
700 – сизимсё  сизимсё,
800 – кӧкъямыссё  кӧкъямыссё,
900 – ӧкмыссё  ӧкмыссё.

Тысячи:

1 000 – сюрс  сюрс (ӧти сюрс),
2 000 – кык сюрс  кык сюрс,
3 000 – куим сюрс  куим сюрс,
4 000 – нёль сюрс  нёль сюрс,
5 000 – вит сюрс  вит сюрс,
6 000 – квайт сюрс  квайт сюрс и т.д.

Миллионы:

миллион  1 000 000 – миллион,
кык миллион  2 000 000 – кык миллион,
куим миллион  3 000 000 – куим миллион,
дас нёль миллион  14 000 000 – дас нёль миллион и т. д.

 

Порядковые числительные в коми языке

Порядковые числительные образуются с помощью суффикса -ӧд, который присоединяется к основе числительного, например:

вит-ӧд «пятый(ая, ое)», дас ӧкмыс-ӧд «девятнадцатый(ая, ое)», квайтсё-ӧд «шестисотый(ая, ое)», вит сюрс-ӧд «пятитысячный (ая, ое)» и т.д.

Следует запомнить, что порядковые числительные от числительных ӧти (1), кык (2), куим (3) отличаются разными корнями:

ӧтиӧти «один» – медводдза  медводдза «первый(ая, ое)»

кыккык «два» – мӧд  мӧд «второй(ая, ое)»

куимкуим «три» – коймӧд  коймӧд «третий(я, е)».

 

В составных числительных всегда используется форма с суффиксом -ӧд:

дас ӧти  дас ӧти «одиннадцать» – дас ӧтиӧд  дас ӧтиӧд «одиннадцатый(ая, ое)»;

сё ветымын кык  сё ветымын кык «сто пятьдесят два» – сё ветымын кыкӧд  сё ветымын кыкӧд «сто пятьдесят второй(ая, ое)»;

кӧкъямысдас куим  кӧкъямысдас куим «восемьдесят три» – кӧкъямысдас коймӧд  кӧкъямысдас коймӧд «восемьдесят третий(яя, ее)» и др.

 

Особенности грамматических форм в словосочетаниях с числительными

в коми языке в русском языке

со всеми числительным с числительными определяемое слово в коми языке употребляется в форме единственного числа

с числительными, указывающими на единичность предметов, определяемое слово употребляется в единственном числе

со всеми числительными, кроме числительных «один, одна, одно», определяемое слово употребляется в форме множественного числа

Ӧти лун Один день
Вит лун Пять дней

 

классын кызь вит морт  классын кызь вит морт – в классе двадцать пять учеников

 

ЗАПОМНИТЕ порядок слов в предложении, в котором сообщается дата!

В коми языке при сообщении даты слова-определения, указывающие на число, месяц и год, всегда слов в предложении, стоят перед определяемым словом ЛУН «день». Причём вначале сообщается год, затем месяц и число.

талун тӧвшӧр тӧлысь кызь кӧкъямысӧд лун выльлун  Талун тӧвшӧр тӧлысь кызь кӧкъямысӧд лун, выльлун. Сегодня двадцать восьмое января, понедельник.

 

комиа-роча кывкуд

лексемы

войдӧрлун  войдӧрлун (воддзалун) – позавчера

тӧрыт  тӧрыт – вчера

талун  талун – сегодня

аски  аски – завтра

аскомысь  аскомысь – послезавтра

глагол-связка в предложении

вӧвны  вӧвны – быть (инфинитив, неопрепозавчера делённая форма глагола)

вӧлі  вӧлі – было (І прошедшее время)

-

лоны  лоны – быть (инфинитив, неопределённая форма глагола)

лоас  лоас – будет (будущее время)

 

Войдӧрлун вӧлі ......................................................................

Тӧрыт вӧлі ..............................................................................

Талун ......................................................................................

Аски лоас ...............................................................................

Аскомысь лоас ....................................................................…

Какие отличия имеются при сообщении даты в коми и русском языках?

 

УНА-Ӧ ӦНІ КАДЫС? КЫМЫН ЧАС?
КОТОРЫЙ ЧАС?

 

кольӧм кадтӧ бӧр он бергӧд  Кольӧм кадтӧ бӧр он бергӧд.

том кад муніс эз прӧщайтчы пӧрысьлун воис эз юав  Том кад мунісэз прӧщайтчы, пӧрысьлун воисэз юав.

Коми шусьӧгъясысь да кывйӧзъясысь

 

уна-ӧ  УНА-Ӧ? = МНОГО ЛИ? СКОЛЬКО?        

Частица -ӧ в коми языке несёт вопросительное значение,

придаёт вопросительную интонацию, соответствует

вопросительной частице ли в русском языке.

 

1. сизим час  Сизим час = стӧч сизим час  Стӧч сизим час

2. кык час да джын  Кык час да джын = кык час да комын минут  Кык час да комын минут.

3. квайт час да нелямын вит минут  Квайт час да нелямын вит минут = дас вит минуттӧм сизим  Дас вит минуттӧм сизим.

4. вит час да дас вит минут  Вит час да дас вит минут = дас вит минут квайтӧд вылӧ  Дас вит минут квайтӧд вылӧ.

 

висьталӧй кытчӧ ті мунанныд да кор  Висьталӧй, кытчӧ ті мунанныд да кор / Скажите, куда вы едете и в какое время.

 

Кытчӧ ті мунанныд?

Ухтаӧ.

Кор ті мунанныд?

7.45 (дас вит минуттӧм кӧкъямыс часын / сизим час нелямын вит минутын).

 

питер  Питер (вежа петыркар  Вежа Петыркар) 16.30

чуклӧм  Чуклӧм 13.55

кӧрткерӧс  Кӧрткерӧс 9.15

визин  Визин 14.10

пожӧг  Пожӧг 6.40

абъячой  Абъячой 18.35

айкатыла  Айкатыла 9.20

вӧльдін  Вӧльдін 15.00

емва  Емва 11.25

 

Лыддьӧй, вуджӧдӧй да гӧгӧрвоӧдӧй коми шусьӧг / Прочитайте, переведите и объясните коми поговорку.

 

комынӧн — вына нелямынӧн — сяма ветымынӧн — сідз-тадз кӧкъямысдасӧн — ройӧ увтӧ  Комынӧнвына, нелямынӧнсяма, ветымынӧнсідз-тадз, кӧкъямысдасӧнройӧ увтӧ.

 

Для самостоятельного чтения

 

Происхождение народа коми

 

«Этнографические, археологические и лингвистические данные дают основание полагать, что первоначальное формирование народов коми (зырян и пермяков) происходило на территории верхнего и среднего Прикамья. Здесь же жили предки удмуртов, с которыми коми составляли некогда так называемую пермскую языковую общность финно-угорской языковой семьи. В І тыс. н.э. эта общность распалась. Вначале из неё выделились удмурты, а со 2-й пол. І тыс. н.э. началось расселение пермских (древнекоми) племён. Отдельные переселенческие группы стали продвигаться на север, осваивая бассейн Вычегды.

Непосредственные предки народа коми (зырян) – племена Перми Вычегодской сформировались в 10–14 вв. н.э. Термин пермь появляется в русских летописях уже в нач. 2-го тыс. н.э. Памятники вымской археологической культуры, оставленные летописной пермью, обнаружены на средней и нижней Вычегде, Лузе и Мезени, а особенно большое количество — в бассейне Выми.

Культура территориально-племенных объединений древних коми была не едина, а имела определённые локальные различия в погребальной обрядности, украшениях, элементах одежды и др. Население Перми Вычегодской имело развитые хозяйственные и культурные связи с Прикамьем, Прибалтикой, Поволжьем, восточными славянами, булгарами. Основным предметом экспорта с территории была пушнина. Активное культурно-хозяйственное взаимодействие с соседними народами способствовало проникновению новых элементов культуры, языковым заимствованиям, прогрессивному развитию традиционного хозяйства.

В формировании древних коми приняли участие многие соседние народы (вепсы, древние марийцы, предки обских угров, восточные славяне и др.). Об этом свидетельствуют как отдельные элементы народной культуры, так и отсутствие единого антропологического типа у современных коми. Т.о., сложившаяся в течение 10–14 вв. относительно единая культура Перми Вычегодской — основа культуры коми сама по себе представляла результат взаимодействия и слияния отдельных элементов различных культур. Культурно-бытовая специфика сформировавшейся этнической общности древних коми способствовала осознанию ими своих отличий от соседних народов, появлению этнического самосознания и сложению в дальнейшем отдельного народа коми» (Н. Конаков. Происхождение народа коми // Коми-зыряне: Историко-этнографический справочник / Сост. Н.Д. Конаков. Сыктывкар, 1993. С. 119–120).

 

Текст дорӧ юалӧмъяс:

кутшӧм войтыръяс сёрнитӧны перым кывъясӧн  1. Кутшӧм войтыръяс сёрнитӧны перым кывъясӧн?

кӧні медводз овлӧма перым кывъя вужвойтыр  2. Кӧні медводз овлӧма перым кывъя вужвойтыр?

кор торъяліс перым кывъя вужвойтыр  3. Кор торъяліс перым кывъя вужвойтыр?

кутшӧм войтыръяскӧд комияс кутлісны йитӧдъяс  4. Кутшӧм войтыръяскӧд комияс кутлісны йитӧдъяс?

мый вылӧ тӧдчисны йитӧдъясыс мукӧд войтыркӧд волысигӧн  5. Мый вылӧ тӧдчисны йитӧдъясыс мукӧд войтыркӧд волысигӧн?

 

вужвойтыр  Вужвойтыр — пранарод

тӧдчыны  Тӧдчыны — влиять, повлиять

йитӧд  Йитӧд — связь

волысигӧн  Волысигӧн — общаясь; взаимодействуя

 

УДЖЪЯС
ЗАДАНИЯ

 

1 удж. Висьталӧй да гижӧй стӧча улынджык вайӧдӧм бала серти / Скажите и напишите правильно по образцу:

68-й номер журнала «Би кинь» – квайтымын кӧкъямысӧд номера «Би кинь» журнал.

Октябрьский проспект, дом 55 – Октябр шӧртуй, ветымын витӧд керка.

 

Школа No 24 – ____________________________________.

Кабинет No 618 – __________________________________.

Страница 70 – ____________________________________.

Квартира No 125 – _________________________________.

16-й номер газеты «Йӧлӧга» – _______________________.

9-й номер журнала «Чушканзі» – _____________________.

Рейс самолёта И 580 – ______________________________.

Улица Куратова, дом No 62 – _________________________.

7-й канал TV – ____________________________________.

2-я неделя – ______________________________________.

32-й номер экзаменационного билета – _______________.

 

2 удж. Висьталӧй комиӧн / Скажите по-коми:

1. Это пятьсот двадцать шестой кабинет.

2. Это сто пятая страница.

3. Это одиннадцатый этаж.

4. Это пятьдесят четвёртый автобус.

5. Катя работает в кабинете No 89.

6. 10 урок на 153 странице учебника «Коми кыв».

7. Лена учится в школе No 21.

8. Женя живёт по улице Морозова, д. 66, кв. 30.

 

3 удж. Гижӧмӧн вочавидзӧй юалӧмъяс вылӧ / Письменно ответьте на вопросы:

кыдзи тэнӧ шуӧны 1) Кыдзи тэнӧ шуӧны?

кор тэ чужин 2) Кор тэ чужин?

уна-ӧ тэныд арӧс 3) Уна-ӧ тэныд арӧс?

кӧні тэ олан 4) Кӧні тэ олан? кутшӧм уличаын Кутшӧм уличаын?

кутшӧм тэнад керка 5) Кутшӧм тэнад керка? ыджыд-ӧ  Ыджыд-ӧ?

кымын судтаа тэнад керка 6) Кымын судтаа тэнад керка?

кымынӧд судтаын тэ олан 7) Кымынӧд судтаын тэ олан?

кымын часын тэ чеччан 8) Кымын часын тэ чеччан?

кыдзи шуӧны батьтӧ да мамтӧ 9) Кыдзи шуӧны батьтӧ да мамтӧ?

эм-ӧ тэнад чой вок 10 Эм-ӧ тэнад чой, вок?

кымын арӧс батьыдлы да мамыдлы 11) Кымын арӧс батьыдлы да мамыдлы?

эм-ӧ тэнад гортса пемӧсъяс 12) Эм-ӧ тэнад гортса пемӧсъяс (кань, пон, лэбачьяс...)? кыдзи найӧс шуӧны  Кыдзи найӧс шуӧны?

коді тэнад нывъёртыд зонъёртыд 13) Коді тэнад нывъёртыд, зонъёртыд?

кӧні велӧдчӧны тэнад ёртъясыд 14) Кӧні велӧдчӧны тэнад ёртъясыд?

кутшӧм факультетын институтын тэ велӧдчан 15) Кутшӧм факультетын/институтын тэ велӧдчан?

кутшӧм автобусӧн тэ ветлан университетӧ 16) Кутшӧм автобусӧн тэ ветлан университетӧ?

кымын морт велӧдчӧ тіян группаын 17) Кымын морт велӧдчӧ тіян группаын?

кыдзи шуӧны факультетса деканӧс директорӧс 18) Кыдзи шуӧны факультетса деканӧс/директорӧс?

кымынӧд во велӧдчан университетын 19) Кымынӧд во велӧдчан университетын?

кӧні кутан уджавны университет бӧрын 20) Кӧні кутан уджавны университет бӧрын?

 

4 удж. Содтӧй лыдакывъяс. Лӧсьӧдӧй автобиография / Подберите необходимые числительные. Составьте автобиографию.

1. Ме чужи ___________ воын, __________ тӧлысь _______ лунӧ.

2. ________ воын меным тырис __________ арӧс да ме муні _________ классӧ.

3. ________ классын велӧдчигӧн ме медводдзаысь ветлі _________ (кутшӧм?) музейӧ да унатор тӧдмалі.

4. Миян классын велӧдчис ___________ морт.

5. _______ воын ме помалі школа да пыри велӧдчыны __________ (кытчӧ?).

6. _______ во мысти менам лоӧ юбилей, тырта _________ арӧс.

7. _________ воын ме помалі _________ (мый?) да ________ воын пыри уджавны/велӧдчыны ________ (кытчӧ?).

 

5 удж. Гижӧй час-минутсӧ комиӧн / Напишите по-коми, который час?

1) 12 час 35 мин. – _________________________________

 2) 9 час 20 мин. – _________________________________

 3) 20 час 55 мин. – _________________________________

 4) 15 час 19 мин. – _________________________________

 5) 6 час 21 мин. – _________________________________

 6) 19 час 40 мин. – _________________________________

 7) 14 час 16 мин. – _________________________________

 8) 7 час 10 мин. – _________________________________

 9) 3 час 9 мин. – ________________________________.

 

6 удж. Сетӧм юалӧмъяс вылӧ вочавидзӧй вомгорӧн / Ответьте устно на предложенные вопросы:

уна-ӧ ӧні кадыс 1) Уна-ӧ ӧні кадыс?

кымын часын тэ садьман 2) Кымын часын тэ садьман?

кымын часын тэ петан гортысь асывнас 3) Кымын часын тэ петан гортысь асывнас?

кор заводитчӧ медводдза пара 4) Кор заводитчӧ медводдза пара?

кор помасьӧ мӧд пара 5) Кор помасьӧ мӧд пара?

кор заводитчӧ нёльӧд пара 6) Кор заводитчӧ нёльӧд пара?

кымын часын локтан гортӧ 7) Кымын часын локтан гортӧ?

кымын часын водан узьны 8) Кымын часын водан узьны?

 

7 удж. Гижӧй кадсӧ / Напишите время.

1) Ӧні __________ час. Ме садьма.

2) Ӧні __________ час. Ме муна велӧдчыны.

3) Ӧні __________ час. Менам коми кывйысь занятие.

4) Ӧні __________ час. Менам семинар.

5) Ӧні __________ час. Телевизор пыр «Выльторъяс» уджтас.

6) Ӧні __________ час. Семьяӧй ужнайтӧ.

7) Ӧні __________ час. Ме вӧча гортса удж.

8) Ӧні __________ час. Ме кывза коми шылад.

9) Ӧні __________ час. Тіян лоӧ «Коми кывйысь» рытъя семинар.

 

8 удж. Висьталӧй комиӧн телевидениеса уджтасъяс заводитчан кад йылысь / Скажите по-коми о времени начала телевизионных передач.

Пн. 07.35 Выльторъяс

Вт. 09.15 «Ас му вылын»

Ср. 18.10 «КРиК»

Чт. 19.20. «Сёрни-басни»                

Пт. 18.40 «Талун»

Сб. 19.30 «Поле чудес»

Вс. 10.00 «Вести-Коми»

Пн. 06.00 Чолӧм, дзолюк!

Вт. 20.25 «Миян йӧз»

Ср. 18.10 «Кӧсъя тӧдны»

Чт. 19.20. «Коми іncognіto»

Пт. 18.40 «Время новостей»

Сб. 08.30 «Чоя-вока»

Вс. 15.15 «Эжва юлӧн чужанін...» фильм-экспедиция

 

9 удж. Видзӧдлӧй «Коми му» газетысь телевидениеса уджтассӧ да висьталӧй коми уджтасъяс заводитчан кадсӧ / Изучите телевизионную программу из газеты «Коми му» и сообщите о времени начала коми телепередач.

 

10 удж. Комиӧдӧй / Переведите на коми язык.

1 вариант:

1) Вчера было 12.12.2015. ___________________________ __________________________________________________.

2) Сегодня 09.10.2016. _____________________________ __________________________________________________.

3) Послезавтра будет 15.06.2016. _____________________ __________________________________________________.

4) Старый Новый год отмечают 14 января. _____________ __________________________________________________.

5) День защиты детей отмечают 1 июня. _______________ __________________________________________________.

6) В твоей семье 4 человека: отец, мать, брат Алексей и ты. __________________________________________________.

7) В Усинске много 7-ми этажных домов. ______________ __________________________________________________.

8) В Москве много 36-ти этажных домов. ______________ __________________________________________________.

9) В учебнике 246 страниц. __________________________ __________________________________________________.

10) В квартире 58 м 2 . ________________________________ __________________________________________________.

11) Друг живёт в Москве, на улице К. Маркса, в доме No 128. __________________________________________________.

 

2 вариант:

1) Позавчера было 13.04.2015. ________________________ __________________________________________________.

2) Завтра будет 13.05.2016. ___________________________ __________________________________________________.

3) В Сыктывкаре много 9-ти этажных домов. ____________ __________________________________________________.

4) День студента отмечают 25 января. _________________ __________________________________________________.

5) День Победы отмечают 9 мая. ______________________ __________________________________________________.

6) В его семье 5 человек: отец, мать, сестра Ольга, брат Алексей и я. __________________________________________.

7) В моей семье 4 человека: отец, мать, брат Сергей и я. __________________________________________________.

8) В Ухте много 5-ти этажных домов. __________________ __________________________________________________.

9) В словаре 688 страниц. ___________________________ __________________________________________________.

10) В книге 146 страниц. ____________________________ __________________________________________________.

11) Подруга живёт на улице Савина, в доме No 33. _______ __________________________________________________.