2015: Сёрнитам комиӧн. Кӧкъямысӧд тема

КӦКЪЯМЫСӦД ТЕМА

ЭМАКЫВЛӦН КЕРАН, КЕРАНТОРЪЯ ДА МОГМАН ВЕЖЛӦГЪЯС. СОДТЫСЯН ШЫЯС. ЭМАКЫВЛӦН -ӦМ КЫВАРТМӦДАН СУФФИКС / ВИНИТЕЛЬНЫЙ, ТВОРИТЕЛЬНЫЙ И ДОСТИГАТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖИ ИМЕНИ СУЩЕСТВИТЕЛЬНОГО. ВСТАВОЧНЫЕ ЗВУКИ. СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ СУФФИКС СУЩЕСТВИТЕЛЬНОГО -ӦМ; АРТАЛӦМ / СЧЕТ. ВЫЧИСЛЕНИЯ

 

ЭМАКЫВЛӦН ОБЪЕКТА ВЕЖЛӦГЪЯС. КЕРАН, КЕРАНТОРЪЯ ДА МОГМАН ВЕЖЛӦГЪЯС
ОБЪЕКТНЫЕ ПАДЕЖИ ИМЕНИ СУЩЕСТВИТЕЛЬНОГО. ВИНИТЕЛЬНЫЙ, ТВОРИТЕЛЬНЫЙ И ДОСТИГАТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖИ

 

Объектные падежи обозначают объект, на который переходит действие предмета или субъекта. К объектным падежам коми языка относятся винительный, творительный, соединительный, лишительный и достигательный.

 

Винительный падеж обозначает предмет, на который переходит действие другого предмета:
ныв вотӧ чӧд ныв вотӧ чӧд «девушка собирает чернику»,
ме радейта ассьым бать-мамӧс ме радейта ассьым бать-мамӧс «я люблю своих родителей».

Показателем винительного падежа при обозначении одушевлённых предметов является суффикс -ӧс (мамӧсмамӧс «маму», вокӧсвокӧс «брата», челядьӧсчелядьӧс «детей»), при обозначении неодушевлённых предметов выступает нулевая форманта Ø (шондішондіØ «солнце», керкакеркаØ «дом», пупуØ «дерево).

Слова в винительном падеже отвечают на вопросы кодӧс кодӧс? «кого?», мый мый? «что?».
бать-мам быдтісны кык нылӧс Бать-мам быдтісны кык нылӦС. «Родители вырастили двух дочерей».
велӧдчысь босьтіс библиотекаысь куим небӧг Велӧдчысь босьтіс библиотекаысь куим небӧгØ. «Ученик взял из библиотеки три книги».

 

Творительный падеж обозначает:
1) время протекания действия:
куим часӧн эштӧдас уджсӧ куим часӧн эштӧдас уджсӧ «завершит работу за три часа»;
2) предмет, посредством которого выполняется действие другого предмета:
серпасасьны акварельӧн серпасасьны акварельӧн «рисовать акварелью»;
3) предмет, являющийся средством передвижения:
самолётӧн лэбны самолётӧн лэбны «полететь на самолёте»;
4) профессию, род деятельности:
уджавны велӧдысьӧн уджавны велӧдысьӧн «работать учителем»,
лоны бур кыйсьысьӧн лоны бур кыйсьысьӧн «стать хорошим охотником»;
5) способ и образ действия:
мелі гӧлӧсӧн сёрнитны мелі гӧлӧсӧн сёрнитны «говорить ласковым нежным голосом»;
6) предмет, совместно с чем совершается действие:
нопйӧн ветлыны вӧрас нопйӧн ветлыны вӧрас «с рюкзаком сходить в лес».

Маркером творительного падежа является суффикс -ӧн.

Слова в творительном падеже отвечают на вопросы кодӧн кодӧн? «кем?», мыйӧн мыйӧн? «чем?».

При переводе с коми на русский язык существительных в форме творительного падежа в некоторых случаях используются предложные конструкции (с предлогами с, за, на):
чукӧрӧн котӧртны чукӧрӧн котӧртны «бежать с группой»,
час джынйӧн лыддьыны час джынйӧн лыддьыны «прочитать за полчаса»,
машинаӧн мунны машинаӧн мунны «поехать на машине».

 

Артасьӧй тадзи:

чинтӧмӧнчинтӧмӦН,

содтӧмӧнсодтӧмӦН,

юкӧмӧнюкӧмӦН,

лыдмӧдӧмӧнлыдмӧдӧмӦН (умножитӧмӦН)       

          50 (– + : х) 50 = ?        

«Произведите вычисления

с вычитанием,

с прибавлением,

с делением,

с умножением»

        мый артмисМый артмис? Что получилось?           

 

Достигательный падеж обозначает предмет, с целью овладения которым совершается действие, например: ветлыны вӧрӧ тшак-вотӧславетлыны вӧрӧ тшак-вотӧсла «сходить в лес за грибами и ягодами», а также может обозначать причину действия: жарысла юыс косьмӧмажарысла юыс косьмӧма «из-за жары река высохла».

Показателем достигательного падежа является суффикс -ла. Слова в достигательном падеже отвечает на вопросы кодла кодла? «за кем?», мыйла мыйла? «за чем?».

В русском языке им соответствуют формы творительного падежа с предлогом за и формы родительного падежа с предлогом из-за, например:
небӧгла ветлыны библиотекаӧ небӧгла ветлыны библиотекаӧ «сходить в библиотеку за книгой».
дыркодь содтӧм-чинтасьӧмла артасян аппаратыс кусі ковмис ветлыны мӧд жырйӧ калькуляторла Дыркодь содтӧм-чинтасьӧмЛА артасян аппаратыс кусі, ковмис ветлыны мӧд жырйӧ калькуляторЛА. «Из-за длительных вычислений счётная аппаратура выключилась, пришлось сходить в другой кабинет за калькулятором».

 

СОДТЫСЯН ШЫЯС
ВСТАВОЧНЫЕ ЗВУКИ

 

В коми языке при изменении слов по падежам и образовании притяжательных форм, суффиксы которых начинаются с гласного, к основе слова присоединяются вставочные звуки, согласные /й/, /м/, /к/ и /т/: пес – песКӧн, йӧн – йӧнМыс и др. Формы лексем со вставочными согласными /й/, /м/, /к/, /т/ по происхождению являются остатками прежних двусложных основ, возводимые к уральскому, финно-угорскому, финнопермскому периодам. Эти звуки отпали в абсолютном конце слова и в середине слова перед согласным, однако восстанавливаются перед суффиксами, начинающимися с гласных.

 

син         +         М 

зеп         +         Т           + ЫС             

кос         +         К

кор         +        Й

 

Кутшӧм содтысян шы колӧ пуктыны?

Пон__ӧн, кӧрт тув__ыс, коз__ын, мӧс__ыд, мукӧдтор__ ӧн, пес__ӧн, ид__ыс, ус__а, кык лоп__а пелыс, брус__ысь, джадж__ысь, гӧп__ын, ен__а-муа костын, чӧс__ӧн кыйны, лоӧмтор__ыс.

Удж вӧчигӧн вӧдитчӧй комиа-роча кывчукӧрӧн либӧ коми орфография кывкудйӧн.

 

АРТАЛӦМ
СЧЁТ. ВЫЧИСЛЕНИЯ

 

таладорын донъясь да вӧлись мӧдлапӧлӧ вудж Таладорын донъясь да вӧлись мӧдлапӧлӧ вудж.

удж серти и дон босьтан Удж серти и дон босьтан.

Коми шусьӧгъясысь да кывйӧзъясысь

 

Эмакывъяслӧн -ӧм кывартмӧдан суффикс / Словообразовательный суффикс существительного -ӧм

Словообразовательный суффикс существительного -ӧм указывает на результат действия (артасьӧмартасьӧм «счёт; расчёт», вундӧмвундӧм «резка, резание; удаление»), а также на абстрактные понятия имени (олӧмолӧм «жизнь», висьӧмвисьӧм «болезнь»). Является продуктивным отглагольным суффиксом. Существительное образуется путём присоединения к глагольной основе слова словообразовательного суффикса -ӧм: торйӧдл+ӧмторйӧдлӧмторйӧдлӧм «дробление, колка; группировка, группирование».

 

Мый вӧчны?             словообразовательный суффикс           Тайӧ мый?              

артасьны артасьны

чинтыны чинтыны

содтыны содтыны

юкны юкны

умножитны умножитны

ӧктыны ӧктыны

торйӧдны торйӧдны

донъясьны донъясьны

лыдмӧдны лыдмӧдны

V → S

глагол → существительное

V + -ӧм = S

    |____| + Іnf + -ӧм

(существительное образуется путём отсечения суффикса инфинитива -ны и     

присоединения к глагольной основе суффикса -ӧм)

артасьӧм артасьӧм

чинтӧм чинтӧм

содтӧм содтӧм

юкӧм юкӧм

умножитӧм умножитӧм

ӧктӧм ӧктӧм

торйӧдӧм торйӧдӧм

донъясьӧм донъясьӧм

лыдмӧдӧм лыдмӧдӧм


 

Обрати внимание на схожие формы, но указывающие на разные значения!

тэ шӧриӧн юклӧмыд яблӧгтӧ Тэ шӧриӧн юклӧмыд яблӧгтӧ.

яблӧг юклӧмыд лои ӧткодь Яблӧг юклӧмыд лои ӧткодь.

 

Артасьӧмъяс

Чинтӧм     100 – 5 = 95 100-ысь чинтыны 5 лоӧ 95    -ысь - суффикс исходного падежа соответствует предлогу «из» в русском языке
Содтӧм 100 + 5 = 105 100 дорӧ содтыны 5 лоӧ 105      дорӧ - послелог, соответствует предлогу «к» в русском языке
Юкӧм 100 : 5 = 20 100 юкны 5 вылӧ лоӧ 20 вылӧ - послелог, соответствует предлогу «на» в русском языке
Лыдмӧдӧм       100 х 5 = 500 100 ладмӧдны 5 вылӧ лоӧ 500 вылӧ - послелог, соответствует предлогу «на» в русском языке

 

УДЖЪЯС
ЗАДАНИЯ

 

1 удж. Арталӧй лыдпасъяс гижӧмӧн / Произведите вычисления, записав их числами

1) Небӧг листбокын комын квайт стрӧка. Уна-ӧ стрӧка лоӧ кӧкъямыс листбокын?

2) Ми велӧдчим ӧкмыс вежон да кык лун. Уна-ӧ лун ми велӧдчим?

3) Вит зонка да куим нывка мунісны вотчыны. Быдӧнлы сюри нёль тшакӧн. Уна-ӧ тшак найӧ ставныс вайӧмны гортӧ?

4) Керкаын кык олан жыр, пусян-сёян жыр, мыссян-песласян да асмогасян ӧтувъя жыр, пыранінын пӧрччысян жыр. Уна-ӧ пельӧс керкаын?

5) Лызьӧн исласян секцияӧ гижсисны ветымын кӧкъямыс ныв-зон. Детинаяс гижсисны кӧкъямыс мортӧн унджык ныв дорысь. Кымын нывпосни гижсисны секцияӧ да кымын зонпосни?

 

2 удж. Висьталӧй арталӧмсӧ комиӧн / Скажите по коми вычисления

1) 34 + 26 = 60

2) 88 – 18 = 70

3) 100 : 20 = 5

4) 25 х 4 = 100

5) 166 – 163 = 3

6) 42 + 53 = 95

7) 15 х 6 = 80

8) 160 : 80 = 2

9) 19 + 91 = 110

10) 2000 : 500 = 4

 

3 удж. Лыддьӧй текстсӧ. Вуджӧдӧй. Вочавидзӧй авторлӧн текстпомса юалӧм вылӧ / Прочитайте текст. Переведите. Ответьте на вопрос, заданный автором текста

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_2015_p/kfr_2015_p_111_%D1%83%D1%80%20%D0%BA%D1%83%D1%8F%D1%81.mp3#

Ур куяс

(мойд)

Михаил Григорьевич Пипуныров Погост грездын нимавліс уджач, сюсь да визув мортӧн. Кузиник тушаа, сьӧд синъяса, косіник чужӧма шӧр арлыда мужичӧйлӧн семьяыс вӧлі ыджыднёль пи да куим ныв. Эз вӧв кокни вердны-юктавны, кӧмӧдны-пасьтӧдны быдмысь дзолюкъясӧс. Гриш Миш, тадз шулывлісны сійӧс грездса войтыр, тӧлын сортовка лэдзис, тулысын пуръясис-кылӧдчис, а сэсся му-видз дорын уджаліс. Нимавліс сійӧ и бур кыйсьысьӧн. Тшӧкыда тулан, руч, кӧч, ур куяс нулывліс вузавны Яренскӧ. Вузасьны-артасьнытӧ вӧлі кужӧ бура, кӧть сӧмын церковно-приходскӧй школа и помавлӧма.

Тӧвся лун. Гриш Миш яренскса базарын сулалӧ да ур куяс вузалӧ, небыд зарниыс дзонь мешӧк. Матыстчис сы дорӧ карса купеч и юалӧ: донӧн-ӧ пӧ ур куястӧ вузалан?

Ме ог радейт ёна донъясьны, – шмонитігмоз шуис вузасьысь. – Босьтан ӧти куӧти кӧпейка, мӧд куыскык кӧпейка, коймӧдысьнёль, нёльӧдыськӧкъямыс и сідз водзӧ.

Зэв нимкодь лои купечыдлы, донтӧма пӧ и вузалӧ коми мужикыд.

Но кор кутіс артавны, купечыдлы ковмис юрсӧ гыжйыштны да эновтчыны ньӧбасьӧмысь. Деньгаыс эз тырмы. А коми вӧралысь вӧлі вузалӧ дас вит ур ку. Гашкӧ, ті, дона челядь, артыштанныд, уна-ӧ сьӧм колӧ вӧлі мынтыны купечлы 15 ур куысь? (А. Некрасов (Гамса).

 

4 удж. Текст лыддиганыд артасьӧй / Сделайте вычисления по тексту.

1) http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_2015_p/kfr_2015_p_112_%D3%A7%D0%BD%D1%96%D1%8F%20%D0%BE%D0%BB%D3%A7%D0%BC%D1%8B%D0%BD%20%D1%88%D0%B0%D0%B9%D1%82.mp3#

Ӧнія олӧмын шайт курсыс ёна вежласьӧ. Банкъясын урчитӧма шайт дорӧ мукӧд валюта дон. Евро курсыс 60 шайт да 50 ур, долларыс сулалӧ 58 шайт да 70 ур. Арталӧй, уна-ӧ россияса шайт ковмас, ньӧбны кӧ 500 евро да 500 доллар. Банклы суйӧрсайса валюта бӧр вузалігӧн позьӧ воштыны 3 шайт 50 ур евроысь да 3 шайт 20 ур долларысь. Арталӧй, ыджыд-ӧ торъялӧм 500 евро да 500 доллар ньӧбӧм-вузалӧм костын (коми шайт — рус. рубль, коми ур — рус. копейка).

2) http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_2015_p/kfr_2015_p_112_%D0%BC%D0%B8%20%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%BC%20%D0%B2%D0%B8%D1%82.mp3#

Ми олам вит судтаа керкаын. Керкаын 12 подъезд. Медводдза да бӧръя подъезд быд судтаын 2 патераӧн, керка шӧр подъездын быд судтаын 4 патераӧн, мукӧдлаас 3 патераӧн. Уна-ӧ патера миян керкаын?

3) http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_2015_p/kfr_2015_p_112_%D1%83%D0%BD%D0%B0-%D3%A7%20%D1%87%D0%B0%D1%81%20%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D3%A7%D0%B4%D0%B0%D0%BD.mp3#

Уна-ӧ час велӧдан (учебнӧй) планъясын? Занятиеяс расписаниеын аудиторияын велӧдчӧм вылӧ коми кывйысь пуктӧма 3 час вежоннас. Ми велӧдчам урасьӧм тӧлысь медводдза вежонсянь ода-кора тӧлысь бӧръя вежонӧдз. Асшӧра материал гортын велӧдӧм вылӧ урчитӧма содтӧд 30 час. Быд студентӧс консультируйтӧм вылӧ сетӧма 10 час. Уна-ӧ час «Коми кыв» дисциплинаысь пуктӧма велӧдан планъясӧ?

 

5 удж. Арталӧй содтӧмӧн, чинтӧмӧн, юкӧмӧн, ладмӧдӧмӧн. Висьталӧй комиӧн / Произведите вычисления с прибавлением, с вычитанием, с делением и с умножением. Скажите по-коми.

1) 100 (+ – : х) 100 5) 55 (+ – : х) 5

2) 30 (+ – : х) 10 6) 300 (+ – : х) 60

3) 100 (+ – : х) 20 7) 22 (+ – : х) 1

4) 80 (+ – : х) 40 8) 90 (+ – : х) 30

 

6 удж. Асшӧра лӧсьӧдӧй воча сёрни лавкаын сёян вӧлӧга ньӧбӧм да сьӧм арталӧм йылысь / Самостоятельно составьте диалог о покупке продуктов в магазине и произведении расчёта.

 

7 удж. Эмакывъяс сувтӧдӧй лӧсялана вежлӧг формаӧ / Существительные поставьте в необходимую форму падежа.

1) Чорыда зэрӧм___ став паськӧм кӧтасьӧма.

2) Суйӧрсайса лавкаяс___ вештысим евро___.

3) Уджъёрт__ пӧся чолӧмалісны чужан лун___. Бать-мам___ пиян___ ошкӧмны орддьысьӧмын вермӧм___.

4) Мунам вӧр___ чӧскыд вотӧс___ да тшак___.

6) Рыськ___ пуктам ӧти пань___ нӧк да сакар.

7) Ай-мам да пӧль-пӧч сёрнитӧны коми да роч кывъяс___.

8) Ыджыд котыр___ ветлім лызь___ котраланін___ да бурпӧт исласим.

9) Челядь___ нуӧдлісны Коми республикаса тӧдчана инъяс___.

10) Велӧдчысьяс___ могмӧдісны выль велӧдчан небӧгъяс___.

11) Печать керка___ паныд сулалӧ Коми наука шӧрин___ стрӧйбаыс.

12) Образование министерство___ уджалысь___ корисны волыны районса образование юкӧд___.

13) Ми тӧдмасим Н. Куратова, Г. Юшков, И. Торопов творчество___, лыддим гижысьяс___ висьтъяс да повесьтъяс.

14) Комияс___ важ олӧм йылысь висьталіс этнография музей___ экскурсия нуӧдысьыс.

15) Пи___ мӧдӧдӧмны лавка___ сёян-юан вӧлӧга___.

 

8 удж. Арталӧй да вочавидзӧй сетӧм юалӧмъяс вылӧ / Произведите подсчёты и ответьте на предложенные вопросы.

1) Кымын сантиметр 0,1 метрын (0,5 м, 0,9 м, 4,5 м)?

2) Уна-ӧ грамм 0,5 килограммын (0,2 кг, 2,5 кг, 3,3 кг)?

3) Мыйта ур 0,06 шайтын (0,15 шайтын, 3,50 шайтын)?

4) Кымын вершӧк лоӧ 11,1 сантиметрын (4,4 см, 13,2 см, 22 см)?

5) Кымын пуд лоӧ 65 кило да 520 граммын (32 кг 760 гр, 49 кг 140 гр, 98 кг 280 гр)?

6) Мыйта верст 8 километр да 34 метрын (1 км 66 м 80 см, 3 км 33 м 60 см, 7 км 50 м 60 см)?

7) Уна-ӧ километр 2,35 верстын (0,94 верстын, 3,29 верстын, 4,7 верстын)?