1994: Учимся говорить по-коми. Основной курс. Урок 2

УРОК 2. Будущее время глагола. Творительный падеж. Множественное число имен существительных. Форма множественного числа прилагательного в роли сказуемого. Количественные числительные. Притяжательные местоимения. Текст: «Семья. Возраст».

 

Упр. 1. Прочитайте диалог и переведите на русский язык.

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_1994/kv_kfr_1994_29-30_1%20udz.mp3#

Видза олан, Ёгор!

Чолӧм, Семён! Сё во нин эгӧ аддзысьлӧй!

Да, важӧн нин. Кыдзи олан-вылан?

Ог элясь. Ставыс лючки.

Кӧні тэ ӧні олан, уджалан?

Ме важӧн нин ола Вӧркутаын, из шом перъя.

Тэ гӧтыра?

Гӧтыра.

Семьяыд ыджыд?

Абу ёна ыджыд. Кык ныв да ӧти пи.

Кымын арӧсаӧсь найӧ?

Пиӧй ичӧт. Сійӧ вит арӧса. А нывъяс ветлӧдлӧны нин школаӧ. Раялы дас кык арӧс, а Галялы таво кӧкъямыс тырас.

Ыджыдӧсь нин. А пиыдлӧн мый нимыс?

Питирим.

Важ ним. Но, став бурсӧ тэныд!

Аддзысьлытӧдз.

 

Новые слова к диалогу:

 

во​ во — год

аддзысьлыны​ аддзысьлыны — встречаться, видеться

важӧн​ важӧн — давно

ставыс​ ставыс — все, всё

лючки​ лючки — благополучно, хорошо

кӧн​ кӧн / кӧні​ кӧні — где

ӧні​ ӧні — сейчас

Вӧркутаын​ Вӧркутаын — в Воркуте

из​ из — каменный, камень

шом​ шом — уголь

дас кык​ дас кык — двенадцать

таво​ таво — в этом году

кӧкъямыс​ кӧкъямыс — восемь

тырны​ тырны — исполниться

ыджыд​ ыджыд (-ӧсь) — большой (большие)

перйыны​ перйыны — добывать

гӧтыра​ гӧтыра — женатый

ёна​ ёна — очень

ветлӧдлыны​ ветлӧдлыны — ходить

кык​ кык — два

дада — и

ӧти​ ӧти / ӧтик — один

кымын арӧса​ кымын арӧса — сколько лет

кымын​ кымын — сколько

арӧс​ арӧс — год, лета

 

Упр. 2. Ответьте по-коми на вопросы к диалогу из 1-го упражнения.

 

1. Как зовут друзей?

2. Как живет Егор?

3. Где живет Егор?

4. Чем занимается Егор?

5. Есть у Егора семья?

6. Семья Егора большая?

7. Кто в семье у Егора?

8. Сколько детей у Егора?

9. Как зовут дочерей Егора?

10. Сколько лет дочерям Егора?

11. Сколько лет сыну Егора?

12. Как зовут сына Егора?

 

Упр. 3. Образуйте по образцам параллельные конструкции

 

ФОРМЫ НАСТОЯЩЕГО ВРЕМЕНИ

 

Образец. Кымын арӧс?

Меным 9 (ӧкмыс) арӧс

Тэныд 15 (дас вит) арӧс.

Сылы 23 (кызь куим) арӧс

 

Кымын арӧса?

Ме ӧкмыс арӧса.

... .

........ .

 

ФОРМЫ ПРОШЕДШЕГО ОЧЕВИДНОГО ВРЕМЕНИ

 

Образец. Кымын арӧс вӧлі?

Меным вӧлі 10 (дас) арӧс.

Тэныд вӧлі 21 (кызь ӧти) арӧс.

Сылы вӧлі 32 (комын кык) арӧс.

 

Кымын арӧса / арӧсаӧн вӧлі?

Ме вӧлі дас арӧса / арӧсаӧн.

.. .. ...... .

.. . ......... .

 

ФОРМЫ БУДУЩЕГО ВРЕМЕНИ

 

Образец. Кымын арӧс лоас?

Меным лоас 7 (сизим) арӧс

Тэныд лоас 30 (комын) арӧс.

Сылы лоас 16 (дас квайт) арӧс

 

Кымын арӧса / арӧсаӧн лоас?

Ме лоа сизим арӧса / арӧсаӧн

...........

...........

 

Новые словоформы к упражнению:

 

меным​ меным — мне

тэныд​ тэныд — тебе

сылы​ сылы — ему

 

Упр. 4. Ответьте на вопросы, используя вводные конструкции

 

ме ногӧн​ ме ногӧн,... — по-моему,...

тэ ногӧн​ тэ ногӧн,... — по-твоему,...

сы ногӧн​ сы ногӧн,... — с его точки зрения,...

ме чайта​ (ме) чайта,... — я думаю,...

тэ чайтан​ (тэ) чайтан,... — ты думаешь,...

сійӧ чайтӧ​ (сійӧ) чайтӧ,... — он думает,...

ми чайтам​ (ми) чайтам,... — мы думаем,...

ті чайтанныд​ (ті) чайтанныд,... — выдумаете,...

найӧ чайтӧны​ (найӧ) чайтӧны,... — они думают,...

Тэ ногӧн, тайӧ кодъяс? / Тэ чайтан, тайӧ кодъяс?

Тэ ногӧн, кымын арӧсаӧсь найӧ? / Тэ чайтан, кымын арӧсаӧсь найӧ?

Упр. 5. а) Составьте по образцу глагольные сочетания, выражающие образ действия, в форме настоящего и будущего времени 1 и 2 лица единственного и множественного числа утвердительного и отрицательного спряжения.

 

Образец.

 

Настоящее — Будущее время

Утвердительное спряжение

1 л.

бура ола

бура олам

2 л.

бура олан

бура оланныд

Отрицательное спряжение

1 л.

бура ог тӧд

бура огӧ тӧдӧй

2 л.

бура он тӧд

бура онӧ тӧдӧй

 

б) Составьте по образцу глагольные сочетания, выражающие образ действия, в форме настоящего времени 3 лица и в форме будущего времени 3 лица единственного, множественного числа утвердительного и отрицательного спряжения.

 

Образец.

 

Настоящее время

Будущее время

Утвердительное спряжение

ед. ч.

(сійӧ) зэв бура олӧ

(сійӧ) зэв бура олас

мн. ч.

(найӧ) зэв бура олӧны

(найӧ) зэв бура оласны

Отрицательное спряжение

ед. ч.

(сійӧ) оз лок

мн. ч.

(найӧ) оз локны

 

Глаголы: аддзыны, аддзысьлыны, ветлӧдлыны, перйыны, уджавны, шойччыны, шуны, элясьны.

Наречия: бура, важӧн, лёка, зэв бура, зэв важӧн, зэв лёка.

 

Упр. 6. От данных существительных образуйте формы множественного числа и составьте с ними предложения по образцу. Переведите на русский язык.

 

Образец. Ныв ичӧт.

Нывъяс ичӧтӧсь.

 

Существительные: вок, чой, верӧс, гӧтыр, монь, чож, бать, мам, пӧч, пӧль, тӧдса, ёрт.

Прилагательные: бур, лёк, ён, жеб, ичӧт, ыджыд, гажа, жугыль, дзор, мича, сюсь.

Исключение. Пи ичӧт.

Пиян ичӧтӧсь.

 

Упр. 7. Переведите на коми язык данные в скобках словоформы. Обратите внимание на совпадение падежных окончаний в местном и вступительном падежах.

 

1. (В нашей школе) уна дзоридз.

2. Чойным велӧдчӧ (в университете).

3. (В их доме) мича.

4. (В вашем доме) гажа.

5. Кыдзи тэнӧ (в твоем селе) шуӧны?

6. Тэ ветлӧдлан нин (в школу-то)?

7. Кор тэ мунан (в университет)?

8. (В нашем доме) сійӧс казьтылӧны.

9. (В вашем доме) олӧ?

10. (В свою деревню) мунӧ.

11. (В его деревне) школаыс абу.

12. (В их деревню) локтіс.

13. (В их деревне) эмӧсь зэв важ керкаяс.

14. (В вашем селе) гажа.

15. (В ваше село) мунісны.

16. (В твоем селе) эмӧсь кыдзьяс?

17. Локтӧ (из своего села).

18. (Мой родной город) Инта. Ме (из Инты).

19. (Их родной город) Печора. Найӧ (из Печоры).

 

Упр. 8. Прочитайте текст и переведите на русский язык.

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_1994/kv_kfr_1994_33_8%20udz.mp3#

Гортын менӧ шуӧны Ӧльӧшӧн, а школаын Алексейӧн. Овӧй менам Симпелев. Ола сиктын. Велӧдча школаын. Эм менам бать, мам, ӧти чой да ӧтик вок. Мамӧ, батьӧ да ме олам гортын, ас керкаын.

Батьӧс сиктаным шуӧны Петыр Гришӧн, а удж вылас нимтӧны Григорий Петровичӧн. Сідзкӧ, менам вичӧй лоӧ Григорьевич. Батьӧ 50 (ветымын) арӧса.

Мамӧс сиктаным нимтӧны Степ Машӧн, а удж вылас шуӧны Марья Степановнаӧн. Сылы 47 (нелямын сизим) арӧс таво тырӧ.

Чойлӧн нимыс Нина. Нина чойӧй олӧ Инта карын. Сійӧ верӧс сайын. Ӧні сійӧ оз уджав. Сылӧн ичӧт кага. Сійӧс быдтӧ. Верӧсыслӧн нимыс Евгений. Сійӧ роч, Москваысь.

Воклӧн нимыс Афанасий, а пӧчным да чожным шуӧны сійӧс важ моз Опоньӧн. Сійӧ велӧдӧ университетын, олӧ Сыктывкарын. Сійӧ абу на гӧтыра, но регыд гӧтрасяс. Невестаыс миян сиктысь жӧ. Сійӧвелӧдысь. Менӧ велӧдӧ. Ӧні ме сійӧс шуа Вера Александровнаӧн. А верӧс саяс петас да, ог и тӧд, кыдзи меным сійӧс ковмас шуны.

 

Слова к тексту:

горт​ горт — дом

бать​ бать — отец

сикт​ сикт — деревня, село

велӧдчыны​ велӧдчыны — учиться; (велӧдчысь — учащийся)

асас — свой

удж выласудж вылас — на его работе

нимтыны​ нимтыны — называть, именовать

сідзкӧ​ сідзкӧ — следовательно

верӧс сайынверӧс сайын — замужем

верӧс сайӧ петныверӧс сайӧ петны — выйти замуж

сай​ сай (послелог) — за

кага​ кага — ребенок

быдтыны​ быдтыны — растить, воспитывать

роч​ роч — русский

пӧч​ пӧч — бабушка

велӧдны​ велӧдны — учить, обучать

гӧтрасьны​ гӧтрасьны — жениться

но​ но — но

регыд​ регыд — скоро

ковмыны​ ковмыны — прийтись

велӧдысь​ велӧдысь — учитель

да​  да — когда

жӧ​  жӧ — же

вӧчны​ вӧчны — делать

 

Коді тайӧ?

Мый сійӧ вӧчӧ?

А тайӧ коді?

Мый сійӧ вӧчӧ?

 

Упр. 9. Ответьте на вопросы к тексту из 8-го упражнения.

 

1. Кӧні олӧ Ӧльӧш?

2. Кыдзи Ӧльӧшӧс шуӧны школаас?

3. Кутшӧм Ӧльӧшлӧн овыс?

4. Ыджыд-ӧ Ӧльӧшлӧн семьяыс?

5. Кодкӧд Ӧльӧш олӧ гортас?

6. Мый нимыс батьыслӧн?

7. Кымын арӧс Ӧльӧш батьыслы?

8. Кыдзи шуӧны Алексейлысь мамсӧ сиктаныс?

9. Кыдзи шуӧны Алексейлысь мамсӧ удж вылас?

10. Кымын арӧса Алексейлӧн мамыс?

11. Эм-ӧ Ӧльӧшлӧн чой?

12. Кыдзи шуӧны Алексейлысь чойсӧ?

13. Чойыс верӧс сайын нин?

14. Кутшӧм карысь чойыслӧн верӧсыс?

15. Чойыслӧн семьяыс ыджыд?

16. Ыджыд-ӧ Алексей чойыслӧн кагаыс?

17. Ӧльӧшлӧн чойыс уджалӧ?

18. Эм-ӧ Ӧльӧшлӧн вок?

19. Кӧні вокыс олӧ да уджалӧ?

20. Вокыс гӧтыра нин?

21. Коді нимтӧ воксӧ Опоньӧн?

22. Мый нимыс Опонь невестаыслӧн?

23. Кӧні олӧ вокыслӧн невестаыс?

24. Кор вокыс гӧтрасяс?

25. Кӧні Вера Александровна уджалӧ?

 

Упр. 10. Составьте рассказ о своей семье или семье знакомого, используя вопросы из 9-го упражнения.

 

Упр. 11. Составьте диалоги со следующими сюжетами:

 

а) вы встретились со знакомым, которого давно не видели; узнайте, есть ли у него семья, состав семьи, сколько лет каждому члену семьи;

б) узнайте у своего товарища о ком-либо: как его зовут (имя, отчество, фамилия), сколько ему лет, где он живет, с кем он живет;

в) заведите разговор с человеком, которого вы, кажется, знаете; спросите, есть ли у него семья, расскажите о своей семье.