1994: Учимся говорить по-коми. Основной курс. Урок 4

УРОК 4. Образование имен прилагательных. Степени сравнения имен прилагательных. Диалог: «Внешность человека».

 

Упр. 1. Прочитайте диалог и переведите на русский язык.

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_1994/kv_kfr_1994_41-42_1%20udz.mp3#

Борис: — Илля, ме сёрнитчи ӧти ёрткӧд талун аддзысьлыны «Парма» кинотеатр дорын. Но ме ог вермы. Талун сёрӧн уджӧй помасьӧ. Ме кора тэнӧ ветлыны сэтчӧ да корсьны сійӧс. Эм тэнад кадыд?

Илля: — Кымын часын ті сёрнитчинныд аддзысьлыны?

Борис: — Сизим час рытын.

Илля: — Сідзкӧ, лоас кад. А коді сійӧ?

Борис: — Сійӧс Василейӧн шуӧны. Сійӧ тӧрыт воис Ижмаысь.

Илля: — Но ме сійӧс ог тӧд.

Борис: — А ме тэныд висьтала, кутшӧм сійӧ. Ӧбликыс сылӧн синмӧ шыбитчана. Тэ сійӧс ӧдйӧ тӧдмалан. Сійӧ ыджыд тушаа. Кос мыгӧра. Паськыд пельпомъяса. Сюсь лӧз синъяса да гӧрд тошка, но устӧм.

Илля: — Ӧчкиа?

Борис: — Ӧчкитӧм.

Илля: — Кымын арӧс сылы?

Борис: — Кызь куим.

Илля: — Но, ме сійӧс аддза. А мый висьтавны?

Борис: — Тэ кӧ ачыд верман, локтӧй веськыда гортӧ. Он кӧ вермы, медым Вася ӧтнас локтас. Сійӧ тӧдӧ, кӧні ме ола. Кодкӧ гортын лоӧ нин. Регыд и ме локта. Пукалыштам, сёрнитыштам, ужнайтам ӧтлаын. Менам эм выльторъяс. Кӧсъя тіянлы висьтавны.

Илля: — Гӧгӧрвоана. Ставсӧ вӧча, кыдзи коран. Аддзысьлытӧдз.

Борис: — Аттьӧ. Сідзкӧ, рытӧдз.

 

Слова к диалогу:

 

сёрнитчыны сёрнитчыны — договориться

«Парма» кинотеатр дорын — около кинотеатра «Парма»

парма парма — девственный лес

сёрӧн сёрӧн — поздно

помасьны помасьны — заканчиваться / закончиться

сэтчӧ сэтчӧ — туда

корсьны корсьны — найти, отыскать

кад кад — время

час час — час

воны воны — приехать; прийти

тӧрыт тӧрыт — вчера

ӧблик ӧблик — облик, внешность

шыбитчана шыбитчана — броский

синмӧ шыбитчанасинмӧ шыбитчана — бросающийся в глаза

ӧдйӧ ӧдйӧ — быстро

тӧдмавны тӧдмавны [тӧдмал-] — узнавать / узнать

ыджыд тушааыджыд тушаа — высокого роста, рослый

туша туша — рост, туловище

кос мыгӧракос мыгӧра — сухощавый

мыгӧр мыгӧр — фигура

паськыд паськыд — широкий

пельпом пельпом — плечо, плечи

тошка тошка — бородатый

ус ус [уск-] — ус, усы

устӧм устӧм — безусый

ӧчки ӧчки — очки

ӧчкиа ӧчкиа — в очках (какой?)

ӧчкитӧм ӧчкитӧм — без очков (какой?)

но но — ну

веськыда веськыда— прямо

кӧ кӧ — если

медым медым / мед — чтобы

ӧтнас ӧтнас — один (он)

кодкӧ кодкӧ — кто-нибудь, кто-то

регыд регыд — скоро

пукалыштны пукалыштны — посидеть

сёрнитыштны сёрнитыштны — поговорить немного

ужнайтны ужнайтны — ужинать

ӧтлаын ӧтлаын / ӧтилаын — вместе

кӧсйыны кӧсйыны — хотеть, желать

гӧгӧрвоана гӧгӧрвоана — понятно

ставсӧставсӧ — все

вӧчны вӧчны — делать / сделать

 

Упр. 2. Ответьте на вопросы по тексту.

 

1. Коді лоӧ Борис Иллялы?

2. Кодкӧд Борис сёрнитчис аддзысьлыны?

3. Асылын али рытын Борис сёрнитчис аддзысьлыны?

4. Кымын часын Борис сёрнитчис аддзысьлыны ёртыскӧд?

5. Кӧні колӧ корсьны Борислысь ёртсӧ?

6. Кытысь воӧма Василей?

7. Кор Василей воӧма Сыктывкарӧ?

8. Кутшӧм Василейлӧн ӧбликыс?

9. Ыджыд-ӧ Василейлӧн тушаыс?

10. Кутшӧм Василейлӧн пельпомыс?

11. Кутшӧм Василейлӧн синмыс?

12. Кытчӧ корис Борис ёртъяссӧ?

13. Мый кӧсйӧ висьтавны Борис ёртъясыслы?

 

Упр. 3. Охарактеризуйте родственников или друзей с точки зрения возраста с помощью данных прилагательных.

 

Образец. Чойлы (чойӧйлы) 18 арӧс. / Чойӧй 18 арӧса.

Сідзкӧ, сійӧ том.

 

ичӧт ичӧт / ичӧтик — маленький

том том — молодой

верстьӧ верстьӧ — взрослый, не юный

пӧрнӧй пӧрнӧй — взрослый, не старый

арлыда арлыда — средних лет, в летах, пожилой

олӧма олӧма — немолодой, пожилой

пӧрысь пӧрысь — старый

 

Упр. 4. Составьте по образцу предложения с помощью данных словосочетаний, характеризуя рост ваших знакомых, родственников.

 

Образец. 1. Менам тушаӧй неыджыд. У меня рост небольшой.

2. Ме неыджыд тушаа. Я небольшого роста.

3. Чожыдлӧн тушаыс ыджыд. У твоего дяди рост высокий.

4. Чожыд ыджыд тушаа. Твой дядя высокого роста.

 

ичӧт туша — маленький рост

ичӧтик туша — маленький рост

ляпкыд туша — низкий, маленький рост

ляпкыдик туша — низенький, низковатый рост

шӧркодь туша — средний рост

шӧркоддьӧм туша — средний рост

неыджыд туша — небольшой рост

ыджыд туша — большой рост

кузь туша — длинный, высокий рост

кокни вӧрас — лёгкие движения (человека)

 

Упр. 5. Опишите по образцу персонажи рисунка с помощью слов и словосочетаний из 2-го, 3-го,4-го упражнений, употребляя прилагательные в положительной и сравнительной степенях.

 

Образец.

Анналӧн мыгӧрыс мича. — А Раялӧн мыгӧрыс мичаджык.

У Анны фигура красивая. — А у Раи фигура красивее.

 

Упр. 6. Составьте по образцу предложения с помощью данных слов и словосочетаний характеризуя фигуру человека (родственников, знакомых), — в форме единственного и множественного числа.

 

Образец. Тэнад мыгӧрыд лӧсьыд. — Тіян мыгӧръясныд лӧсьыдӧсь.

Тэ лӧсьыд мыгӧра. — Ті лӧсьыд мыгӧраӧсь.

Ёртӧй косньӧд — Ёртъясӧй косньӧдӧсь.

 

лӧсьыд мыгӧр — хорошая, красивая фигура

мича мыгӧр — красивая фигура

мисьтӧм мыгӧр — некрасивая фигура

кос мыгӧр — сухощавая фигура

косіник мыгӧр — сухощавая фигура

косіник косіник — сухонький, худощавый

косньӧд мыгӧр — сухощавая, худощавая фигура

косньӧд косньӧд — сухощавый, худощавый

кыз мыгӧр — толстый, тучный

кыз кыз — толстый, тучный

кызіник мыгӧр — полноватая фигура

кызіник кызіник — полноватый, полненький, толстенький.

 

Упр. 7. Переведите данные предложения на коми язык по образцу.

 

Образец. Он более пожилой, чем мой дядя.

Сійӧ чожысь олӧмаджык / арлыдаджык.

 

1. Егор старше, чем Степан.

2. Твоя мать моложе твоего отца.

3. Его бабушка старше моей бабушки.

4. Моя дочь меньше (ростом) своей подруги.

5. Он умнее меня.

6. Его / её брат подвижнее, чем его / её сестра

7. Наша Лена худощавее тебя.

8. Их деревня красивее нашей деревни.

9. Ваш дом более старый, чем наш дом.

10. Наш Сыктывкар больше их города.

11. Твоя жена не моложе его жены.

12. Мой дедушка не старше твоего дедушки.

 

Упр. 8. Составьте диалог, в котором беседующие описывают и сравнивают цвет своих глаз и волос.

 

Упр. 9. Употребляя конструкции с положительной, сравнительной и превосходной степенями, сравните по возрасту, росту, фигуре, эстетическому восприятию, а также цвету волос, глаз членов вашей семьи.