1994: Учимся говорить по-коми. Основной курс. Урок 9

УРОК 9. Образование глаголов (суффиксы -ӧд, -ав / -яв, -т). Образование наречий. Образование существительных (сложением). Текст: «Дыхание весны» по Г. Турьеву. Два стихотворения А. Мишариной.

 

Упр. 1. Прочитайте текст и переведите на русский язык.

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_1994/kv_kfr_1994_72_1%20uzh.mp3#

Тулыслӧн лов шы

Лунъясыс лоисны нин кузьджыкӧсь вой серти. Но асывнас ёна на кӧдзыд. Чайтан весиг, мый татшӧм кӧдзыдыс лоӧ лунтыр. Но енэжӧ петкӧдчас шонді и мусӧ кутас шонтыны. И гӧгӧр сэтшӧм мичасьӧлӧмыд нимкодясьӧ. Кыдз пуяс еджыдӧсь, лымйыс еджыд.

Лун шӧрнас казялан, кыдзи заводитӧны сывны йинёньяс. Лым толаяс лоӧны сьӧкыдӧсь. Сэсся и лым толаяс увсянь заводитӧны петны медводдза шоръяс. Тулыслысь локтӧмсӧ позьӧ казявны и сиктын, и карын, вӧрын и ю дорын.

Лунвылӧ лэбзьылӧм лэбачьясӧс виччысьны дыр на. Медводз шызясны асланыс позъяс дорын сьӧд ракаяс. Тӧв кежлӧ найӧ лэбзьылӧны лунвылӧ жӧ, а быдтысьны воӧны чужан муасмиян войвылӧ.

Кушмӧны ю берегъяс. Сьӧкыд лым улын йиыс кусыньтчӧ.

А аддзыланныд кӧ мартын тар койт, сійӧ сэсся некор нин оз вун. Водз асывнас таръяс чукӧртчӧны кутшӧмкӧ эрд вылӧ да панӧны ассьыныс тувсовъя сьыланкывъяс да йӧктӧмъяс. Нимкодясьӧны, ӧд помасьӧ тӧв.

 

(Г. Турьев серти.)

 

Слова к тексту:

 

шы шы — звук

лов шы лов шы — дыхание

серти серти — в сравнении

чайтны чайтны — думать

весиг весиг — даже

лунтыр лунтыр — целый день

петкӧдчыны петкӧдчыны — показаться

кутны кутны — начать

шонтыны шонтыны — греть

гӧгӧр гӧгӧр — кругом

нимкодясьны нимкодясьны — радоваться

казявны казявны [казял-] — заметить

сывны сывны [сыл-] — таять

йинёнь йинёнь — сосулька

тола тола — сугроб

сьӧкыд сьӧкыд — тяжелый

шор шор — ручей

локтӧм локтӧм — приход

позьны позьны (позьӧ) — быть возможным (можно)

лунвыв лунвыв [лунвыл-] — юг

лэбзьывны лэбзьывны [лэбзьыл-] — слетать

лэбач лэбач — птица

водз водз — рано

шызьыны шызьыны — растревожиться

аслам аслам, аслад аслад... — мой собственный, твой собственный...

рака рака — ворона

быдтысьны быдтысьны — воспитывать, растить

войвыв войвыв [войвыл-] — север

кушмыны кушмыны — обнажиться

берег берег — берег

йи йи — лёд

кусыньтчыны кусыньтчыны — прогнуться

тар тар — тетерев

койт койт — ток (место токования тетеревов)

вунны вунны — быть забытым, забыться

чукӧртчыны чукӧртчыны — сосредоточиться, собраться

эрд эрд — поляна

панны панны — начать

сьыланкыв сьыланкыв [сьыланкывй-] — песня

йӧктӧм йӧктӧм — танцы

ӧд ӧд — ведь

 

Упр. 2. Перечислите признаки весны (по тексту) по-коми.

 

Упр. 3. Прочитайте данные слова и глагольные образования от них. Составьте с ними предложения.

 

I

кӧдзыд кӧдзыд — холодный

ыркыд ыркыд — прохладный

шоныд шоныд — теплый

жар жар — жаркий

 

кӧдзыд > кӧдздӧдны кӧдздӧдны — холодать, похолодать

ыркыд > ыркавны ыркавны — стать прохладным

шоныд > шондӧдны шондӧдны — теплеть, потеплеть

жар —

 

II. Осадки

 

лым лым — снег

лымъявны лымъявны — выпасть (о снеге):

лымъялӧ лымъялӧ — падает снег

лым усьӧ лым усьӧ — падает снег

 

зэр зэр — дождь

зэрны зэрны — идти (о дожде):

зэрӧ зэрӧ — дождь идет

 

шер шер — град

шер мунӧ шер мунӧ — град идет

шер усьӧ шер усьӧ — град идет

 

Упр. 4. Употребите данные предложения в формах прошедшего и будущего времени.

 

Образец. Талун лымъялӧ. Тӧрыт лымъяліс. Аски лымъялас.

Талун лым усьӧ. Тӧрыт лым усис. Аски лоӧ лым.

 

1. Ӧні зэрӧ.

2. Ӧні шер усьӧ.

3. Ӧні шер мунӧ.

 

Упр. 5. Образуйте по образцу от названий временных промежутков наречия и послеложные сочетания с послелогом чӧж со значением «в течение какого-то промежутка времени». Определите, чем они отличаются. Обратите внимание на исключения в образовании (они даны) и на чередование в/л в корнях слов.

 

Названия временных периодов

...+ -ын, ...+ -нас

...+ -быд

...чӧж

Образец. АР "осень"

АРЫН "осенью"

АРНАС "осенью"

АРБЫД "в течение всей осени"

АР ЧӦЖ "в течение всей осени"

тӧв

тулыс

гожӧм

вой

асыв

рыт

лун

во

тӧлысь

вежон

час

минута

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

рытывбыд

лунтыр

...

 

Упр. 6. Преобразуйте данные предложения, если возможно, по предложенным вариантам.

 

Образец.

Рытын / Рытнас ме лыддьыси. Рытывбыд лыддьыси. Рыт чӧж лыддьыси.

 

1. Гожӧмын зэрӧ.

2. Асывнас муна удж вылӧ.

3. Тӧлын ош узьӧ.

4. Асылын шонді абу на ёна вылын.

5. Арнас пиӧй муніс школаӧ.

6. Тӧвнас вӧлі кӧдзыд.

7. Войнас сійӧ висьмис.

 

Упр. 7. Прочитайте названия частей света. Сопоставьте с русскими названиями с точки зрения словообразования.

 

лунвыв [лунвыл-] — юг

войвыв [войвыл-] — север

асыввыв [асыввыл-] — восток

рытыввыв [рытыввыл-] — запад

 

Упр. 8. Вставьте вместо точек соответствующие слова.

 

1. (Кор?)....................лэбачьяс мунӧны лунвылӧ.

2. Тулыснас лэбачьяс бӧр локтӧны (кытчӧ?).....................

3. Оз став лэбачьяс арнас мунны (кытчӧ?)........

4. Шонді асывнас петӧ (кытысянь?).......................

5. (Кор?)....................шонді пуксьӧ рытыввылӧ.

 

Упр. 9. Прочитайте стихотворение «Гожӧм» А. Мишариной и переведите на русский язык.

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_1994/kv_kfr_1994_75_gozhom.mp3#

Гожӧм

Бара мича ӧшкамӧшка

Кусыньтчӧма мегыр моз.

Бара тыдалӧны мӧсъяс

Улич помын, кӧні лос.

 

Бара уялӧны челядь,

Гажӧн тырӧма ю дор.

Бара вашкӧдӧ тэн пеляд

Мыйкӧ бурӧс кыдз пу кор.

 

Слова к стихотворению:

 

ӧшкамӧшка ӧшкамӧшка — радуга

мегыр мегыр — дуга

тыдавны тыдавны [тыдал-] — виднеться

мӧс мӧс [мӧск-] — корова

лос лос [лоск-] — сырая кочковатая низина

уявны уявны [уял-] — плавать

гаж гаж — веселье

вашкӧдны вашкӧдны — шептать

 

Дополнительная лексика

 

быдмӧг быдмӧг — растение

вежӧдны вежӧдны — зеленеть

град выв пуктас град выв пуктас — овощи

дзоридзавны дзоридзавны [дзоридзал-] — цвести

кисьмыны кисьмыны — зреть, поспевать

турун турун — трава

пуксьыны пуксьыны — сесть, наступить

пуксьывлыны пуксьывлыны — садиться; наступать неоднократно

ӧтмоза ӧтмоза — одинаково

кыссьыны кыссьыны — длиться

вежсьӧм вежсьӧм — изменение

вежсьыны вежсьыны — изменяться / измениться

сынӧд сынӧд — воздух

поводдя поводдя — погода

 

Упр. 10. Прочитайте данные предложения и скажите, какие из приведенных признаков лета не встречаются в стихотворении А. Мишариной «Гожӧм».

 

1. Гожӧмын овлӧ шоныд и ыркыд.

2. Челядь уялӧны юын.

3. Кыдз пу коръяс турунвижӧсь.

4. Тыдалӧ ӧшкамӧшка.

5. Челядь оз велӧдчыны школаын.

6. Лунъяс кузьӧсь, а войяс дженьыдӧсь.

7. Гожӧм Комиын дженьыд.

8. Ю дорын уна йӧз.

9. Гӧгӧр кисьмӧны быдмӧгъяс.

10. Лӧддза-номъя тӧлысьын усьлывлӧ лым.

11. Мӧсъясӧс позьӧ аддзыны улич помын.

12. Быдмӧгъяс, град выв пуктасъяс вежӧдӧны.

13. Ю дорын гажа.

14. Гожӧмын зэръяс шоныдӧсь.

15. Лэбачьяс мичаа сьылӧны.

16. Быдлаын дзоридзалӧны дзоридзьяс.

 

Упр. 11. Опишите на коми языке лето, используя данные вопросы.

 

1. Кутшӧм во юкӧн бӧрын воӧ гожӧм?

2. Кутшӧм тӧлысьын пуксьӧ гожӧм?

3. Пыр-ӧ ӧтмоза пуксьывлӧ гожӧм?

4. Дыр-ӧ кыссьӧ гожӧм?

5. Кутшӧм вежсьӧмъяс му вылын позьӧ аддзыны тулыс серти?

6. Кутшӧм вежсьӧмъяс вӧрын тулыс серти?

7. Кыдзи вежсьӧ сынӧд, поводдя?

8. Мый вӧчӧны йӧзыс гожӧмын?

9. Кор помасьӧ гожӧм?

 

Упр. 12. Прочитайте стихотворение А. Мишариной об осени, переведите на русский язык. Перечислите на коми языке приметы осени, описанные поэтессой.

http://vidzanin.komikyv.com/audio/kv_audio_kfr_1994/kv_kfr_1994_76_12%20uzd.mp3#

 

Сыктыв ю дорын

Гажа паркын

Талун аддзысьлі

Зарни аркӧд.

 

Усьысь коръясӧн

Ворсіс тӧлыс,

Найӧ сетчисны

Сылы чӧла.

 

Тайӧ рамлунсьыс

Доймис сьӧлӧм

Со и мый дыра

Ми пӧ вӧлім.

 

Ыркыд сынӧдыс

Сотіс лолӧс.

Паркӧ сӧмын-ӧ

Талун волі?

 

Слова к стихотворению:

 

парк парк — парк

зарни зарни — золото

ворсны ворсны — играть

сетчыны сетчыны — поддаваться / поддаться

чӧла чӧла — тихо

рамлун рамлун — покорность

сотны сотны — обжигать / обжечь

 

Дополнительная лексика

 

гӧрдӧдны гӧрдӧдны — краснеть

идравны идравны [идрал-] (град выв пуктас) — убирать / убрать (овощи)

кельдыны кельдыны — блекнуть

нярзьыны нярзьыны — вянуть / завянуть, увянуть

 

Упр. 13. Составьте рассказ об осени, опираясь на данные вопросы.

 

1. Кутшӧм во юкӧн бӧрын пуксьӧ ар?

2. Пыр-ӧ ӧтмоза пуксьывлӧ ар?

3. Кутшӧм тӧлысьын заводитчӧ ар?

4. Кымын тӧлысь кыссьӧ ар?

5. Кыдзи вежсьӧ арын му?

6. Кыдзи вежсьӧ арын вӧр?

7. Кутшӧм вежсьӧмъяс арын сынӧдын, поводдяын?

8. Кутшӧм медшӧр уджыс йӧзыслӧн арнас?

9. Мый локтӧ ар бӧрын?

10. Радейтан-ӧ тэ арсӧ?

11. Кутшӧм во юкӧн тэнад медся радейтана?